• Facebook - conadrogach
150 km nowych odcinków autostrad i ekspresówek w sieci viaTOLL
System viaTOLL. Od 1 października 2016 r system rozszerzy się o blisko 150 km nowych dróg płatnych.

Od 1 października 2016 r. sieć dróg płatnych viaTOLL powiększy się o prawie 150 km. Do mapy płatnych tras dołączą odcinki A1, A4, S1, S3, S6, S8, S17 i S74 zlokalizowane w województwach: dolnośląskim, łódzkim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim. Po rozszerzeniu polska sieć dróg objętych opłatą elektroniczną wzrośnie do ok. 3 300 km.

Październikowe rozszerzenie będzie stanowiło siódmy etap rozbudowy sieci dróg płatnych w ramach systemu viaTOLL.

Odcinki autostrad i dróg ekspresowych, które z dniem 1 października br. zostaną dołączone do systemu:

  • Autostrada A1 - węzeł Łódź Północ – węzeł Tuszyn (ok. 40,7 km),
  • Autostrada A4 - węzeł Rzeszów Wschód – węzeł Jarosław Zachód (ok. 41,3 km),
  • Droga ekspresowa S1 - węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice – węzeł Żywiec Browar
  • (ok. 18,1 km),
  • Droga ekspresowa S3 - węzeł Miękowo – węzeł Goleniów Północ (ok. 4,1 km),
  • Droga ekspresowa S6 - węzeł Nowogard Zachód – węzeł Nowogard Wschód (ok. 7,2 km),
  • Droga ekspresowa S8 - skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1971D – węzeł Wrocław Południe (ok. 3,3 km),
  • Droga ekspresowa S8 - węzeł Rzgów – węzeł Łódź Południe (ok. 5,1 km),
  • Droga ekspresowa S8 - węzeł Paszków – węzeł Opacz (ok. 9,4 km),
  • Droga ekspresowa S8 - węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska (ok. 4,6 km),
  • Droga ekspresowa S17 - Michałówka (skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1319W) – węzeł Garwolin Południe (ok. 10,9 km),
  • Droga ekspresowa S74 - węzeł Kielce Bocianek – Cedzyna (połączenie z drogą krajową nr 74) (ok. 5,3 km).

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL został uruchomiony w lipcu 2011 r. i jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich DMC.

Na koniec sierpnia br. w systemie zarejestrowanych było ponad 1 mln 5 tys. pojazdów oraz 626 tys. użytkowników. Operator systemu rozdystrybuował ponad 61 tys. urządzeń viaAUTO, przeznaczonych dla samochodów osobowych, a dodatkowe 1,2 tys. przekazał w użytkowanie służbom ratowniczym.

Wszystkie przychody wygenerowane przez system viaTOLL trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) i przeznaczane są na dalsze inwestycje w rozbudowę oraz modernizację istniejącej infrastruktury drogowej w Polsce. Dotychczasowe wpływy do KFD z opłat za przejazdy płatnymi odcinkami dróg i autostrad wnoszonych za pomocą systemu viaTOLL wraz z opłatami od kierowców pojazdów lekkich (wnoszonymi manualnie i za pomocą viaAUTO) za korzystanie z odcinków autostrad A2 Konin - Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica wyniosły niemal 6,59 mld zł, a każdego dnia roboczego kwota ta powiększa się średnio o kolejne 5 mln. Nakłady inwestycyjne na budowę systemu wyniosły niespełna 1,1 mld zł netto, na rozszerzenia – 166 mln zł netto, a koszty operacyjne – 1 mld 135 mln zł netto.

Najbardziej dochodowymi drogami w ramach systemu viaTOLL są autostrada A4, droga ekspresowa S8 oraz autostrada A2. Tylko przez ostatnie pół roku te trzy trasy wygenerowały łącznie ponad 429,4 mln zł wpływów, przy czym zdecydowanie największa część tej kwoty, bo aż 218,5 mln przypada na A4.

viaTOLL to system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Utrzymaniem i rozbudową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o., która działa w ramach podpisanej Umowy ze Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad. Od 2012 roku z systemu dobrowolnie mogą korzystać kierowcy pozostałych pojazdów. Usługa viaAUTO jest alternatywą dla manualnego sposobu płacenia za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

ZOBACZ PODOBNE

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz: