5 mld zł z UE na budowę 180 km dróg: S2, S5, S6, S7 i obwodnicę Góry Kalwarii
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2017-09-12
GDDKIA podpisała umowy o dofinasowanie z POIŚ dla 6 dużych inwestycji drogowych. Inwestycje będą realizowane w czterech województwach: kujawsko-pomorskim, małopolskim, mazowieckim, zachodniopomorskim. Łącznie to ponad 180 km nowych dróg. 5 mld zł z UE zostanie zainwestowane w:
- Budowę drogi ekspresowej S2 odc. węzeł Puławska – węzeł Lubelska (część południowej obwodnicy Warszawy)
Droga ekspresowa S2 jest kontynuacją autostrady A2 na terenie Warszawy i pełni funkcję południowej obwodnicy stolicy. Zaczyna się po zachodniej stronie Warszawy, na połączeniu z autostradą A2 na węźle Konotopa, a skończy docelowo 33 km dalej na wschód, na węźle Lubelska, gdzie ponownie wpadnie
w autostradę A2 oraz skrzyżuje się z projektowaną drogą ekspresową S17 (wschodnią obwodnicą Warszawy).
Projektowany odcinek drogi ekspresowej S2 będzie się zaczynać tuż za węzłem „Puławska" w rejonie Warszawy-Grabówka, a kończyć się będzie przed węzłem „Lubelska", zlokalizowanym na przecięciu trasy południowej obwodnicy Warszawy z poprzeczną drogą krajową nr 17 (planowana do realizacji w ramach POIiŚ).
Okres realizacji: 2015 – 2020
Wartość całkowita: 4,59 mld zł
Dofinansowanie UE: 1,7 mld zł
Długość odcinka: 18,51 km - Budowę drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz – Mielno, odcinek Białe Błota – Mielno
Inwestycja jest częścią przedsięwzięcia, które zapewni bezkolizyjne połączenie Bydgoszczy z Poznaniem oraz dalej z Wrocławiem.
Okres realizacji: 2015 – 2019
Wartość całkowita: 1,37 mld zł
Dofinansowanie UE: 716,3 mln zł
Długość odcinka: 54,1 km
Inwestycja zlokalizowana w województwie kujawsko-pomorskim polega na budowie odcinka drogi
o długości 54,12 km i składa się z 3 zadań:
- węzeł „Białe Błota” - węzeł „Szubin” o długości około 9,7 km,
- węzeł „Szubin” - węzeł „Jaroszewo” o długości około 19,3 km,
- węzeł „Jaroszewo” - do granicy województwa o długości około 25,1 km.
- Budowę drogi ekspresowej S6 Szczecin – Koszalin, odcinek Kiełpino – początek obwodnicy Koszalina i Sianowa
Cała droga ekspresowa S6 ma połączyć Szczecin z Kołobrzegiem i Koszalinem. Trasa ma długość około 140 km. Nadmorskie położenie tej drogi ma duże znaczenie dla regionu i kraju, szczególnie turystycznie.
Okres realizacji: 2015 – 2019
Wartość całkowita: 1,47 mld zł
Dofinansowanie UE: 641,1 mln zł
Długość odcinka: 62,8 km
Droga podzielona jest na 3 odcinki:
- węzeł Kiełpino - węzeł Kołobrzeg Zachód o długości 24km,
- węzeł Kołobrzeg Zachód - węzeł Ustronie Morskie o długości 14,6km,
- węzeł Ustronie Morskie - początek obwodnicy Koszalina i Sianowa o długości 24,2km.
- Budowę drogi ekspresowej S6 Szczecin – Koszalin, obwodnica Koszalina i Sianowa (S6/S11)
Droga o długości 21 km przewiduje przekrój dwujezdniowy, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku wraz z poboczami awaryjnymi. Szerokość pasa rozdziału będzie umożliwiała dobudowę jednego pasa ruchu po wewnętrznej stronie, w przypadku, gdy będą tego wymagały potrzeby ruchowe.
W ramach projektu maja powstać m.in.: wiadukty, mosty, przejazdy gospodarcze, przejścia dla zwierząt, przepusty oraz 5 węzłów („Koszalin Zachód”, „Bielice”, „Koszalin Północ”, „Koszalin Wschód”, „Sianów Wschód”).
Okres realizacji: 2016 - 2020
Wartość całkowita: 793,14 mln zł
Dofinansowanie UE: 370,88 mln zł
Długość odcinka: 20,12 km - Budowę drogi ekspresowej S7, odcinek Lubień – Rabka (tzw. Zakopianka)
Przedsięwzięcie swym zakresem obejmuje budowę 15,83 km drogi ekspresowej, w tym:
- odcinka Lubień – Naprawa, o długości 7,59 km,
- odcinka Naprawa – Skomielna Biała o długości 3,05km w tym budowa dwukomorowego tunelu pod górą Luboń Mały o długości ok. 2,1 km,
- odcinka Skomielna Biała – Chabówka o długości 5,19 km.
Okres realizacji: 2016 - 2020
Wartość całkowita: 2,47 mld zł
Dofinansowanie UE: 1,32 mld zł
Długość odcinka: 15,83 km - Budowę obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu drogi krajowej 50 i 79
Droga będzie miała przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu. Przewidziano także m.in. budowę 3 węzłów drogowych („Kąty”, „Marianki”, „Stadion”),
Okres realizacji: 2016 – 2019
Wartość całkowita: 419,85 mln zł
Dofinansowanie UE: 254,2mln zł
Długość odcinka: 8,96 km
- Trasy objęte dofinansowaniem są już na etapie prac budowlanych, po zrealizowanych wcześniej optymalizacjach i projektach przez wykonawców. W najbliższych dwóch, trzech latach oddamy większość z nich do użytku. Nowe, ekspresowe połączenia podniosą poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży oraz płynności transportu w Polsce. Co ważne, przyczynią się również do jeszcze szybszego rozwoju gospodarki naszego Państwa – stwierdził Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Krzysztof Kondraciuk.
Razem z podpisanymi umowami długość dróg, które GDDKiA buduje ze wsparciem z POIiŚ 2014-2020, wynosi już blisko 1000 km. Drogowa dyrekcja ma zagwarantowane w programie 42 mld zł na budowę dróg. Ponad 22 mld zł (około 53 proc.) zostały już zagospodarowane.
Po podpisaniu umów znacząco wzrosło też wykorzystanie funduszy unijnych w całym Programie Infrastruktura i Środowisko (oprócz dróg, z jego środków finansowane są inwestycje m.in. w linie kolejowe, sieci energetyczne, ochronę środowiska) - z 40,5 proc. do 44,9 proc. Z dostępnych 109,5 mld zł zagospodarowano już blisko 50.