• Facebook - conadrogach
A1 Tuszyn – Częstochowa: Łódzkie lepiej przygotowane do budowy niż Śląsk
80 kilometrowy odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa ma być gotowy w latach 2020-2022. Szacowany koszt realizacji to ok 3,6 mld zł. Rząd zapewnił o jego realizacji. Zdjęcia: GDDKiA

Zapowiedziana przez rząd budowa autostrady A1 z Tuszyna do Częstochowy oznacza, że już teraz trzeba zabrać się do prac by trasa była gotowa najpóźniej w 2022 r. Jak donosi Dziennik Zachodni większe szanse na szybką realizację mają łódzkie odcinki tej trasy. Śląski odcinek nie ma jeszcze nawet dokumentacji projektowej.

Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa ma powstać w latach 2020-2022 i być realizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Szacowany koszt realizacji to ok 3,6. Brakujący 80-kilometrowy odcinek A1 przebiega przez dwa województwa: łódzkie i śląskie.

Mapa autostrady A1 Tuszyn - Częstochowa

W województwie łódzkim od trzech lat gotowy jest projekt dla czterech odcinków autostrady A1 z Tuszyna do Radomska.

  • Tuszyn – Piotrków Trybunalski – liczący około 16 km
  • Piotrków Trybunalski – Kamieńsk o długości ponad 24 km
  • Kamieńsk – Radomsko – liczący ponad 16,5 km
  • Radomsko – granica z woj. śląskim o długości ponad 7 km.

Odcinki mają też zezwolenie na realizację inwestycji drogowej co oznacza, że nic nie stoi na drodze do budowy trasy.

Takiej dokumentacji brakuje dla 17 kilometrowego odcinka A1-ki na Śląsku tj. od granicy województw do Rząsawy. Odcinek nie ma jeszcze dokumentacji wykonawczej - informuje Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Można więc przypuszczać, że o ile łódzki odcinek (63,8 km) będzie mógł powstawać w systemie „buduj”, to śląski w „projektuj i buduj”, co z pewnością zajmie drogowcom więcej czasu – czytamy w Dzienniku Zachodnim.

Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski) oraz dwujezdniowej drogi krajowej nr 1 o przekroju czteropasowym z drugiej połowy lat 70. XX wieku, zwanej potocznie gierkówką (odcinek Piotrków Trybunalski – Częstochowa).

Obecnie w budowie jest południowy odcinek A1 od Częstochowy (wraz z obwodnicą) do Pyrzowic o długości 57 km. Oddanie do ruchu jest planowane w latach 2018-2019.

Galerie zdjęć z budowy autostrady A1

Budowa autostrady A1 Tuszyn - Pyrzowice

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

And
2017-03-04 20:42
Warszawiak ! i właśnie o tym mowa ! Odcinek Tuszyn - Piotrków ( budowa i przebudowa ) to właśnie te łączniki na węzle Piotrków T. Zach oraz wybudowanie nowego węzła Rokszyce ( nazwa robocza ) z S12 . Piotrków T. Płd - to nazwa węzła Bełchatów ( z dk 74 ) , a w/g planów - 2 km dalej na płd - ma dochodzić s12 . Z Tuszyna do np. Polichna ( i odwrotnie ) , nie musimy jechać przez w.Bełchatów , alternatywa to dk 91 / dk 12 . Łącznic nie zbudowano , bo takie były założenia ( za Gierka ) . W/g ambitnych planów naszych drogowców ( może jeszcze w tym stuleciu ) , przebieg s8 będzie troszkę inny . Otóż , na w. Łódź Płd , s8 będzie przebiegała nad a1 i dalej na wspólnym odc. z proj. s74 dojdziemy do ,, dzisiejszej " s8 , na węźle Tomaszów Maz.
warszawiak
2016-11-01 03:54
Frant, o tym, że można zawrócić na węźle Bełchatów, wiem doskonale. Ale wtedy trzeba nadrobić ładne parę kilometrów. A interesujące nas łącznice nie będą służyć tylko dla kierowców podróżujących 100 i więcej kilometrów, ale przede wszystkim tym podróżującym lokalnie pomiędzy miejscowościami położonymi w okolicy Tuszyn i np. Tomaszowa; dotyczy do także ciężkich pojazdów. Co było w 1989 r., pomijam, była to inna drogowa epoka, ale będę się upierał, że niewybudowanie łącznic parę lat temu przy przebudowie DK8 na S8 było kompletną głupotą. A sprawą kuriozalną na skalę światową jest to, żeby węzeł dwóch bezkolizyjnych dróg dwupasmowych: autostrady i "prawie autostrady", czyli dwujezdniowej drogi ekspresowej mógł być wykorzystywany tylko połowicznie. Przecież koszt wykonania tych łącznic byłby ułamkiem procenta kosztów wykonania obu dróg. Zresztą z dzisiejszych, a właściwie to już wczorajszych komunikatów prasowych wynika, że te nieszczęsne obie łącznice będą wreszcie dobudowane. Tylko dlaczego dopiero teraz? http://moto.onet.pl/autostrada-a1-bedzie-miala-po-trzy-pasy/wwxbp8
frant
2016-10-31 22:04
W-wiak- masz rację, ale tylko częściowo. Bo trzeba rzeczowo przeanalizować układ A1 / S8 w ok. Piotrkowa Tryb. Zasadnicza kwestią jest skąd i dokąd kierowca ma jechać. Bo 1) jeżeli jedzie- A1 od str. Łodzi w kier, wschodnim (np.do Tomaszowa Maz. lub dalej) to może (musi) dojechać do w. Bełchatów- i tam nawrócić na A1-skąd za 2 km, w prawo skręcić na S8. Natomiast 2) jeżeli będzie chciał z jechać z S8 na A1 (w kier.Łodzi lub dalej )- to może (musi) wykonać podobny manewr- tyle, że w przeciwnym kierunku. Inną sprawą jest - czy ktoś będzie chciał jechać najpierw A1 od str. Łodzi, potem S8 , by dojechać w kier.Tomaszowa Maz.,czy dalej do W-wy - czytaj: nadrabiać sporo km! I chyba to mieli na myśli ówcześni decydenci drogowi- nie budując ww. wspomnianych ,,łączników".
warszawiak
2016-10-28 03:03
Jeszcze jedno. Na odcinku A1 Piotrków-Tuszyn oprócz robót wymienionych przeze mnie w moim poprzednim poście, należy na węźle A1/S8 dobudować dwie łącznice, żeby umożliwić jadącym S8 od strony Warszawy skręt na A1 w kierunku Łodzi, a jadącym A1 od strony Łodzi skręt na S8 w kierunku Warszawy. Swoją drogą niewybudowanie tych łącznic parę lat temu przy okazji przebudowy ówczesnej DK8 na S8 było wielkim (i nie pierwszym zresztą, ani nie ostatnim) kretynizmem naszych "kochanych" decydentów drogowych.
warszawiak
2016-10-27 14:05
Ciągle próbują zrobić z nas idiotów. Czy chodzi o wprowadzenie horrendalnych opłat, czy o co? Odcinek Tuszyn-Piotrków z zezwoleniem na jaką budowę??? Otóż ten odcinek istnieje jako pełnoprawna autostrada od grudnia 1989 r., od początku jest tak oznaczony, od początku też (w przeciwieństwie do np odcinka A4 pod Wrocławiem) posiada pełnowymiarowe pasy awaryjne i brak jest na nim ograniczenia prędkości (oprócz ustawowego oczywiście)!!! Tam wystarczy tylko wyremontować nawierzchnię i zamontować siatkę zapobiegającą wtargnięciu zwierzyny. A najlepszy jest ten fragment, cytuję: "Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski)...". Koniec cytatu. Czyli na tym odcinku autostrada zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanej wcześniej...autostrady. Nadmienię jeszcze, że po tej "nowej budowie" dalej pozostaną na tym odcinku po dwa pasy w każdym kierunku. O co w tym wszystkim chodzi i w jakim celu od wielu lat decydenci drogowi gadają głupoty, a za nimi dziennikarze bezmyślnie te głupoty powtarzają, o brakującym odcinku Tuszyn-Częstochowa, zamiast Piotrków-Częstochowa???!!!

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz: