1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Autostrada A1 i droga S69 - inwestycje dla korytarza Bałtyk-Adriatyk

Autostrada A1 i droga S69 - inwestycje dla korytarza Bałtyk-Adriatyk

  1. conadrogach.pl
  2. MIR
  3. 2014-09-22
Autostrada A1 i droga S69 - inwestycje dla korytarza Bałtyk-Adriatyk
Korytarz transportowy „Bałtyk – Adriatyk” jest głównym korytarzem transportowym Europy na osi północ – południe w regionie Europy Środkowej. W Polsce tworzą go autostrada A1 i droga ekspresowa S69, które spinają porty Bałtyku z południową granicą Polski i dalej z południem Europy.
Korytarz Bałtyk – Adriatyk to jeden z dziewięciu korytarzy europejskiej sieci bazowej TEN-T. Stanowi on ważną oś transportową Unii Europejskiej w kierunku północno-południowym. Sieć dróg wpisanych w ten korytarz umożliwia skomunikowanie obszarów leżących w Europie Centralnej i Wschodniej oraz basenem Morza Śródziemnego. Korytarz ten przy uwzględnieniu połączeń drogowych, kolejowych i wodnych ma charakter multimodalny i daje możliwość wykorzystania każdego rodzaju transportu.

Do najważniejszych inwestycji drogowych do zrealizowania w Polsce na szlaku Korytarza „Bałtyk – Adriatyk” sfinansowanych ze środków unijnych należy dokończenie budowy autostrady A1, łączącej Gdańsk z aglomeracją katowicką i Republiką Czeską, budowa drogi ekspresowej S69 łączącej miasto Bielsko-Biała ze Słowacją, a także dalszą modernizację linii kolejowych E 65 i E 59, które są kluczowymi magistralami kolejowymi Polski na osi północ – południe.

- Wiele inwestycji w infrastrukturę transportową było możliwych dzięki wsparciu finansowemu z funduszy europejskich na lata 2007-2013, głównie największego w Unii Europejskiej Programu Infrastruktura i Środowisko. Inwestycje te będą kontynuowane także w  perspektywie finansowej UE 2014-2020 – zapowiedział Marcin Kubiak, wiceminister infrastruktury i rozwoju.

- Polska systematycznie rozwija swoją infrastrukturę lądową z i do kluczowych portów polskich: Szczecina, Świnoujścia, Gdyni i Gdańska. Celem naszych szeroko zakrojonych inwestycji w budowę autostrad i dróg ekspresowych oraz modernizację linii kolejowych, a także rozbudowę infrastruktury portów morskich i terminali jest podniesienie jakości krajowego systemu transportowego, w tym zwłaszcza jego elementów leżących w korytarzu „Bałtyk-Adriatyk” – powiedział Marcin Kubiak. Wiceminister podkreślił potrzebę utworzenia wysokiej jakości szlaków lądowych, które będą łączyły porty Morza Bałtyckiego w Polsce z portami Morza Adriatyckiego we Włoszech, jak Triest czy Rawenna, jak również  umożliwią łatwiejsze połączenie ze słoweńskim portem Koper, czy chorwacką Rijeką.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Utrudnienia na drodze S69 Jak dojadę - Gdańsk Jak dojadę - Gdynia