• Facebook - conadrogach
A2

AUTOSTRADA A2

Autostrada A2 - Autostrada Wolności
Gotowa autostrada A2 między Koninem i Łodzią. Zdjęcie: GDDKiA.

Autostrada A2 nosi nazwę Autostrady Wolności. Docelowo będzie miała długość 651 km i połączy zachodnią i wschodnią granicę kraju, przebiegając przez Poznań, Łódź, Warszawę, Siedlce i Białą Podlaską. W 2012 roku połączyła Warszawę z siecią europejskich autostrad. Nadal na budowę czekają odcinki na wschód od stolicy, gdzie funkcjonuje tylko autostradowa obwodnica Mińska Mazowieckiego. Resort infrastruktury zapowiedział ich budowę do 2025 roku.

Autostrada A2 przebiega z zachodu na wschód przez centralne województwa: lubuskie, wielkopolskie, łódzkie, mazowieckie, a w przyszłości także i lubelskie. Obecnie występuje w dwóch odcinkach: łączy zachodnią granicę kraju z Poznaniem, Łodzią i Warszawą oraz stanowi obejście Mińska Mazowieckiego.

Jechałeś już autostradą A2? Oceń ją!

Autostrada A2 jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w kraju. W Świebodzinie łączy się z drogą ekspresową S3, umożliwiając już dzisiaj zjazd w kierunku Gorzowa Wielkopolskiego i Szczecina na północy i Zielonej Góry na południu, a docelowo aż do Świnoujścia i granicy z Czechami przez Lubin i Legnicę. W Poznaniu stanowi Południową Obwodnicę miasta i wkrótce zostanie rozbudowana do trzech pasów w każdym kierunku. Wcześniej łączy się z drogą ekspresową S11, którą już teraz ominiemy Poznań od zachodu, a w przyszłości dojedziemy do Koszalina na północy. Tu także już wkrótce połączy się z drogą ekspresową S5 biegnącą na południe w kierunku Leszna i Wrocławia. Na wschód od Poznania autostrada A2 po raz kolejny łączy się z drogą S11, która tym razem biegnie na południe do Kórnika, a w przyszłości doprowadzi aż do Bytomia. Dalej krzyżuje się zaś z gotową drogą ekspresową S5 do Gniezna, a docelowo do Bydgoszczy i połączenia z autostradą A1 w Nowych Marzach. Na wysokości Łodzi autostrada A2 połączy się docelowo z drogą ekspresową S14, jako Zachodnią Obwodnicą Łodzi i umożliwi połączenie z drogą S8 na wysokości Pabianic. W Strykowie łączy się z autostradą A1. Już teraz daje możliwość jazdy autostradą na północ aż do Trójmiasta przez Włocławek i Toruń, trwa zaś budowa Wschodniej Obwodnicy miasta, która umożliwi docelowo dojazd autostradą do Piotrkowa Trybunalskiego, Częstochowy, Śląska i granicy z Czechami. W Warszawie autostrada A2 przechodzi w drogę ekspresową S2 i stanowi Południową Obwodnicę stolicy. W Konotopie łączy się z drogą ekspresową S8, którą dojedziemy do Wrocławia i wkrótce także do Białegostoku. Na zachodzie Warszawy połączy się z drogą ekspresową S17, którą w ciągu kilku najbliższych lat dojedziemy do Lublina, a docelowo do Zamościa i granicy z Ukrainą. Południowa Obwodnica Warszawy urywa się w połowie drogi i trwa budowa jej pozostałej części. Autostradowe połączenie między Warszawą a Obwodnicą Mińska Mazowieckiego, gdzie istnieje już kolejny, ponad 20 km odcinek autostrady, jest na etapie planowania. Podobnie jak dalszy ciąg autostrady w kierunku wschodniej granicy z Białorusią. Tu, na wysokości Międzyrzeca Podlaskiego, A2 skrzyżuje się w odległej raczej przyszłości z drogą ekspresową S19, dając połączenie z Białymstokiem, Lublinem i Rzeszowem.

Mapa autostrady A2:

Autostrada A2 częścią Paneuropejskiego Korytarza Nr II, biegnącego ze wschodu na zachód, pomiędzy granicą Niemiec od strony zachodniej do granicy z Białorusią na wschodzie, przebiegającego przez główne aglomeracje miejskie centralnej Polski. Na granicy w Świecku łączy się z niemiecką autostradą 12. Autostrada A2 jest także częścią Europejskiej trasy E30 relacji Hanower – Berlin – Frankfurt – Poznań – Warszawa – Brześć – Mińsk – Moskwa.

Gotowe odcinki autostrady A2:

Obecnie istnieje ponad 454-kilometrowy odcinek autostrady A2 łączący Świecko z Konotopą w okolicach Warszawy oraz 21-kilometrowy odcinek między Choszczówką Stojecką a Kałuszynem, który pełni funkcję obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

Pierwsze pomysły budowy autostrady A2 pojawiły się jeszcze w czasach PRL, miała to być tzw. Olimpijka łącząca Berlin, Warszawę i Moskwę. Skończyło się jednak na planach bo do końca lat 80-tych ubiegłego wieku wybudowano tylko ok. 48 km autostrady w okolicach miedzy Wrześnią a Koninem i kilka nigdy niezakończonych obiektów mostowych porozrzucanych gdzieś po polach. Intensywna budowa nowoczesnej autostrady ruszyła dopiero od 2001 roku.

A2 Nowy Tomyśl - Konin

Pierwszym etapem inwestycji był odcinek autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem wraz z Obwodnicą Poznania o łącznej długości 162 km. W 2002 roku całkowicie zmodernizowano istniejące odcinki autostrady miedzy Wrześnią a Koninem, we wrześniu 2013 roku oddano do ruchu 26 km południowej obwodnicy Poznania, dwa miesiące później 27,5 km A2 od Poznania do Wrześni, a rok później brakujące 50,5 km autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem i Poznaniem. Cały ten odcinek jest pod zarządem koncesjonariusza - Autostrada Wielkopolska S.A.

Budowa autostrady A2 w okolicach Konina, maj 2005. Zdjęcie: conadrogach.pl.

Budowa autostrady A2 koło Konina

A2 Konin - Stryków (Łódź)

W lipcu 2006 roku oddano do ruchu 103 km odcinku autostrady A2 z Konina do Strykowa. Budowa była podzielona na dwa odcinki: w województwie wielkopolskim Konin – Dąbie, a w województwie łódzkim Dąbie – Stryków. Rok po oddaniu cały odcinek A2 został dostosowany do pobierania opłat. Autostrada A2 Konin - Stryków to największy w ówczesnych czasach zakończony projekt infrastrukturalny finansowany ze środków unijnych.

A2 Świecko (granica z Niemcami) - Nowy Tomyśl

Odcinek autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka jest jednym z najdłuższych autostradowych odcinków w Polsce wybudowanych w technologii betonowej. Ma prawie 106 kilometrów i jest objęty system opłat za przejazd. Odcinek zrealizowany został w latach 2009-2011 przez koncesjonariusza – Autostrada Wielkopolska II S.A. Inwestycja obejmowała dwa zadania: budowę nowego odcinka autostrady płatnej o  długości około 87,5 km oraz modernizację i dostosowanie do płatnej autostrady istniejącej drogi krajowej nr 2 na odc. Świecko – Rzepin (około 18,5 km).

A2 Łódź (Stryków) - Warszawa (Konotopa)

Budowa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą (Łódź Północ – Konotopa) ruszyła latem 2010 roku i była to sztandarowa inwestycja związana z Mistrzostwami w Piłce Nożnej Euro 2012. Realizacja tego 90-km odcinka została podzielona na pięć odcinków – dwa w województwie łódzkim i trzy w mazowieckim. Niestety do dnia dzisiejszego jeden z odcinków nie został oficjalnie odebrany. Przypomnijmy, autostrada została oddana do ruchu w czerwcu 2012 roku. W listopadzie  2013 roku wraz z wystawieniem  świadectwa przejęcia powstała lista wad i usterek które wykonawca (czeska firma Bogl&Krysl) miał usunąć. Było to niezbędne do  wydania świadectwa wykonania inwestycji, co oznacza formalne zakończenie kontraktu. Prace przeciągały się w nieskończoność i ostatecznie GDDKiA wypowiedziała umowę. Kontrakt dokończy nowy wykonawca, prace maja rozpocząć się na wiosnę 2015 roku. Autostrada A2 na odcinku Łódź – Warszawa nadal nie spełniania wszystkich wymogów drogi płatnej. Trwają m.in. budowa Miejsc Obsługi Podróżnych by przystosować ją do poboru opłat. Opłaty pobierane są jedynie za przejazd samochodów ciężarowych, w ramach programu Via-Toll. Docelowo autostrada funkcjonować będzie jako płatna w zamkniętym systemie pobierania opłat.

A2 - Autostradowa Obwodnica Mińska Mazowieckiego

W latach 2009 – 2012 trwała budowa 21-kilometrowego odcinka autostrady A2  Choszczówka – Stojecka – Kałuszyn. Trasa stanowi obwodnicę Mińska Mazowieckiego i jest pierwszym wybudowanym odcinkiem autostrady A2 na wschód od Warszawy. Obwodnica przebiega po północnej stronie Mińska Mazowieckiego włączając się w istniejący przebieg drogi krajowej nr 2 na zachodzie w okolicy wsi Choszczówka Rudzka oraz na wschodzie we wsi Ryczołek. W przyszłości obwodnica zostanie włączona w ciąg projektowanej autostrady A2 Warszawa – Kukuryki.

Obwodnica Mińska Mazowieckiego. Zdjęcie: GDDKiA:

Autostrada A2 - Obwodnica Mińska Mazowieckiego

Planowane odcinki autostrady A2:

O budowie autostrady A2 na wschód od Warszawy mówi się od lat. Jest to bowiem inwestycja o znaczeniu międzynarodowym, zapewni połączenie zachodniej i wschodniej Europy. Niestety w najbliższych latach nie możemy się spodziewać budowy całego jej przebiegu.

Budowę autostrady od stolicy do granicy podzielono na dwa etapy. Krótki, od węzła Lubelska do węzła Mińsk Mazowiecki, o długości niespełna 15 km oraz długi, od węzła Kałuszyn do granicy, o długości 133 km.

A2 Warszawa (węzeł Lubelska) - Mińsk Mazowiecki

W grudniu 2011 została wydana decyzja środowiskowa dla jednego z wielu wariantów przebiegu autostrady na wschód od Warszawy. Wiosną 2014 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej na krótszym odcinku autostrady A2 czyli między węzłem Lubelska i początkiem obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Z ostatnich decyzji rządowych wynika, że jedynie ten właśnie fragment ma szansę na realizację do 2020 roku.

Taka będzie autostrada A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki

Autostrada A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki - wizualizacje

Fot.: GDDKiA

W prowadzonym przez GDDKiA przetargu na projekt i budowę około 15 kilometrowego odcinka pomiędzy Warszawą a Mińskiem Mazowieckim zgłosiło się łącznie 19 firm i konsorcjów. Inwestycję podzielono na dwa zadania:

  • autostrada A2 na odcinku I od węzła „Lubelska” (bez węzła) do węzła „Konik” (z węzłem) o długości około 5,6 km.
  • autostrada A2 odcinek II od węzła „Konik” (bez węzła) do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego o długości około 9 km.

Planowany termin rozpoczęcia realizacji inwestycji (prac projektowych oraz robót budowlanych) to grudzień 2016 r. a zakończenia – kwiecień 2020 r. Wykonawca może zaproponować skrócenie prac do listopada 2019 r).

Szczegółowe mapy przebiegu autostrady A2 z Warszawy do wschodniej granicy

Mapa autostrady A2 Warszawa - Kukuryki

 Mapa: GDDKiA

Pełen przebieg autostrady A2 z zachodu na wschód

Świecko – Poznań – Konin

Autostrada A2 zaczyna swój bieg na zachodniej granicy kraju, na połączeniu z niemiecką autostradą A12. Pierwszy węzeł Świecko zlokalizowano na przecięciu z drogą krajową nr 29 prowadzącą do Słubic. Dalej, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 92, która jest drogą alternatywną dla autostrady, powstał węzeł Rzepin. Na węźle Torzym powstał zjazd na drogę wojewódzką nr 138. Na wysokości Jordanowa autostrada A2 łączy się z drogą ekspresową S3. W Trzcielu powstał zjazd na drogi lokalne, koło Nowego Tomyśla połączenie z drogą wojewódzką nr 305 a na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 307 węzeł Buk. Na węźle Poznań Zachód autostrada A2 już teraz łączy się z Zachodnią Obwodnicą Poznania, czyli drogą ekspresową S11, a wkrótce połączy się także z drogą ekspresową S5 biegnącą z tego miejsca na południe w kierunku Wrocławia. Na węźle Poznań Komorniki autostrada łączy się z drogą krajową nr 5. To także pierwszy zjazd do centrum Poznania. Dalej zlokalizowano węzeł Poznań Luboń, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 430 i to drugi zjazd do centrum miasta. Na węźle Poznań Krzesiny, ostatnim już zjeździe do centrum Poznania, autostrada łączy się z drogą ekspresową S11 biegnącą na południe w kierunku Kórnika. Obwodnica kończy się na węźle Poznań Wschód, gdzie odbija na północny-wschód w kierunku Gniezna droga ekspresowa S5, Wschodnia Obwodnica Poznania. Pierwszy zjazd z autostrady A2 za Poznaniem powstał we Wrześni, na zjeździe na drogę krajową nr 92 i pośrednio także drogę krajową nr 15. Przed Koninem powstały jeszcze dwa węzły: na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 466 umożliwiono zjazd do Słupcy, a na połączeniu z drogą wojewódzką nr 467 wybudowano węzeł Sługocin.

Mapa autostrady A2 Świecko - Poznań - Konin:

Mapa autostrady A2 Świecko - Konin

Autostrada A2 między Świeckiem i Koninem jest autostradą płatną. Opłaty są pobierane w systemie manualnym przez koncesjonariusza.

Opłaty na A2 Świecko - Konin

Wszystkie bramki na A2

Konin – Łódź

Autostrada A2 mija Konin od południa. Najpierw, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 15 zlokalizowano węzeł Konin Zachód, a na połączeniu z drogą krajową nr 72 węzeł Konin Wschód. Na wysokości miejscowości Koło powstał węzeł ze zjazdem na drogi lokalne prowadzące do tej miejscowości. Dalej, na wysokości Dąbia umożliwiono zjazd na drogę wojewódzką nr 473. Na przecięciu drogi wojewódzkiej nr 703 funkcjonuje węzeł Wartkowice. Autostrada omija miasta aglomeracji łódzkiej od północy. Na węźle Emilia łączy się z drogą krajową nr 91. Docelowo w tym miejscu połączy się również z Zachodnią Obwodnicą Łodzi czyli drogą ekspresową S14. Na północ od Zgierza umożliwiono zjazd na drogę wojewódzką nr 702. Na węźle Stryków zaplanowano zjazd na drogi krajowe nr 1, 14 i 71 a kawałek dalej na wschód, na węźle Łódź Północ, połączenie autostrady A2 i A1. W tej chwili A1 jest już gotowa w kierunku północnym aż do Trójmiasta, w kierunku południowym trwa zaś budowa Wschodniej Obwodnicy Łodzi.

Mapa autostrady A2 między Koninem i Warszawą:

Mapa A2 Konin - Łódź - Warszawa

Na odcinku od Konina Wschód do Strykowa autostrada A2 jest autostradą płatną. Opłaty pobierane są przez stronę rządową zarówno w systemie elektronicznym jak i manualnym.

Opłaty na A2 Konin – Stryków

Łódź – Warszawa

Od Łodzi autostrada A2 odbija w kierunku północno-wschodnim, w kierunku stolicy. Na wysokości Łowicza powstał pierwszy węzeł, ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 704. Na przecięciu z drogą krajową nr 70 umożliwiono zjazd do Skierniewic. Koło Żyrardowa, na połączeniu z drogą krajową nr 50 powstał węzeł Wiskitki. Na północ od Grodziska Mazowieckiego wybudowano zjazd na drogę wojewódzką nr 579. Tuż przed Warszawą, na przecięciu drogi wojewódzkiej nr 718 zlokalizowano węzeł Pruszków. Autostrada dociera do stolicy wpadając na węźle Konotopa w drogę ekspresową S2 – Południową Obwodnicę Warszawy. Na węźle tym odbija także droga ekspresowa S8, która omija dalej Warszawę od północy.

Warszawa - Kukuryki

Przez Warszawę biegnie droga ekspresowa S2, która jest kontynuacją autostrady A2 na ternie miasta stołecznego. Częściowo, do węzła Puławska, droga ta jest już gotowa, dalej na wschód do węzła Lubelska, dopiero projektowana. Na węźle Warszawa Lubelska zaplanowano wznowienie autostrady w kierunku granicy z Białorusią. Tu powstanie też połączenie ze Wschodnią Obwodnicą Warszawy, drogą ekspresową S17. Na odcinku od Warszawy do Obwodnicy Mińska Mazowieckiego, o długości niespełna 15 km, autostrada jest na etapie projektowania. Zaplanowano tu tylko jeden węzeł – Konik, na połączeniu z obecną drogą krajową nr 2. Obwodnica Mińska Mazowieckiego jest już gotowa. Zaczyna się na węźle Mińsk Mazowiecki, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 50. Na wysokości lotniska zlokalizowano węzeł Janów, a nieopodal Kałuszyna ponowne wpięcie w drogę krajową nr 2. Dalej autostrada ominie szerokim łukiem od południa Kałuszyn i ponownie przetnie drogę krajową nr 2, na węźle Groszki. Dalej autostrada będzie biegła równolegle do krajowej 2-ki i na wschód od Siedlec, również na styku z nią, powstanie węzeł Gręzów. Omijając Siedlce od południa, zaraz za drogą wojewódzką nr 803, zaplanowano węzeł Swoboda, a na skrzyżowaniu z drogami krajowymi nr 2 i 63 węzeł Borki. Stąd autostrada odbije od krajowej 2-ki na północ. Na połączeniu z drogą krajową nr 19, docelowo drogą ekspresową S19, na północ od Miedzyrzeca Podlaskiego zaplanowano kolejny węzeł Łukowisko. Na wysokości Białej Podlaski powstanie węzeł Cicibór ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 811. Ostatnim węzłem przed granicą z Białorusią będzie Dobryń, ze zjazdem na drogę krajową nr 68. Autostrada zakończy bieg na przejściu granicznym Kukuryki i po stronie białoruskiej wpadnie w drogę M1.

Mapa autostrady A2 między Warszawą i granicą państwa w Kukurykach:

Mapa A2 Warszawa - Kukuryki

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz: