• Facebook - conadrogach
Autostradę A4 Wrocław - Krzyżowa czeka wielka przebudowa

Drogowcy przymierzają się do przebudowy autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa na Dolnym Śląsku. Nowa trasa będzie szersza i dostosowana do tego by nazywać ją autostradą, zniknie 8 węzłów, niektóre będą przebudowane. Po zakończeniu zadania odcinek A4 ma być płatny.

Ruszyły poważne przygotowania do przebudowy autostrady A4 na odcinku Wrocław - węzeł Krzyżowa z autostradą A18. Zakończyły się już prace przedprojektowe, kolejnym etapem jest uzyskanie decyzji środowiskowej.

Przebudowa obejmie w sumie 110 kilometrów. W ramach inwestycji autostrada A4 zyska trzy pasy ruchu na obu jezdniach - od węzła Bielany do Krzyżowej (węzeł łączący A4 z A18). Wszystkie wiadukty nad autostradą A4 zostaną wyburzone (obecne są za wąskie, dostosowane do dwóch pasów w każdą stronę). Zaplanowano też likwidację 8 węzłów drogowych, ponieważ w opinii GDDKiA obecnie jest ich za dużo a niektóre obsługują jedynie ruch lokalny. Z mapy najprawdopodobniej znikną węzły: Jadwisin, Lubiatów, Legnickie Pole, Mikołajkowice, Wądroże, Udanin, Jarosław, Pietrzykowice. Przebudowy i modernizacji doczekają się natomiast węzły: Golnice, Krzywa, Chojnów, Złotoryja, Legnica, Budziszów, Kostomłoty, Kąty Wrocławskie, Bielany Wrocławskie. Powstaną też trzy nowe zjazdy m.in. w Strzeganowicach (w miejsce węzła Pietrzykowice) oraz w okolicach Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Kolejny nowy węzeł Legnica II zapewni połączenie A4 z budowaną drogą ekspresową S3.

To nie pierwsza przebudowa A4. Zobacz jak wyglądał remont autostrady A4 Wrocław - Krzywa w 2006 r.

Szacuje się, że projektowanie i przebudowa dolnośląskiego odcinka autostrady A4 zajmie nie mniej niż 5-6 lat. Tak więc nowa trasa byłaby oddana nie wcześniej niż w 2020 roku. Po przebudowie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje pobierać opłaty podobnie jak na A4 Wrocław - Gliwice. Nie wiadomo jednak dokładnie jaki będzie system poboru opłat. Zdecyduje o tym resort transportu. Nowe plany zakładają bowiem likwidację bramek i wprowadzenie formy opłat drogą elektroniczną lub przez winiety.

Elektroniczny system poboru opłat zamiast bramek na autostradach?

Autostrada A4 jest najdłuższą polską autostradą – i pod względem planów, i pod względem istniejących odcinków. A4 swój bieg zaczyna na granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca a kończy na przejściu granicznym z Ukrainą Korczowa. Droga kontynuuje bieg niemieckiej autostrady A4 z kierunku Drezna a także wpisuje się w ciąg europejskiej trasy bezpośredniej wschód-zachód E40 – najdłuższej trasy europejskiej, liczącej ok. 8000 km, zaczynającej się w Calais nad Kanałem La Manche we Francji a kończącej w Kazachstanie, nad granicą z Chinami.  W okolicach Bolesławca, na węźle Krzyżowa A4 łączy się z autostradą A18 a na Górnym Śląsku (węzeł Gliwice-Sośnica) z autostradą A1.

Z 672 km docelowej długości drogi do wybudowania pozostało zaledwie 41. Ten brakujący fragment to odcinek od węzła Rzeszów-Wschód do węzła Jarosław-Zachód, który jest w trakcie budowy. Jak informuje GDDKiA, na oddanie drogi wykonawca ma 14 miesięcy od 15 września 2014 roku, kiedy to została podpisana umowa na dokończenie tego odcinka, co oznacza, że – wliczając przerwę zimową – cała A4-ka będzie przejezdna na przełomie lat 2015/16.

 Zobacz nową autostradę A4 z Tarnowa do Dębicy!

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

daniel
2015-04-21 15:45
To nie ma sensu, bo gdy będzie płatna zmniejszy się ruch.W kierunku Gliwic był i jest większy ruch ,a są 2 pasy.Mogliby zrobić około 10 do 15 km 3-go pasa,a dalej nie ma sensu już teraz ,a gdy wprowadzą opłaty to ruch będzie jeszcze mniejszy.Poza tym pozbawią ludzi dostępu do niej.Wyrzucą pieniądze w błoto ,a na potrzebną S8 na południe od Wrocławia to rzekomo nie ma pieniędzy.
dan
2015-04-21 15:38
dd

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz: