1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S19: Już połowa wiaduktu nad zachodnią obwodnicą Lublina

Budowa S19: Już połowa wiaduktu nad zachodnią obwodnicą Lublina

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2016-06-20
Budowa S19: Już połowa wiaduktu nad zachodnią obwodnicą Lublina
Połowa wiaduktu kolejowego nad drogą S19 (zachodnia obwodnica Lublina) jest już na swoim miejscu. Do końca sierpnia potrwa nasuwanie drugiej jego części. Zdjęcia: GDDKiA
Trwa drugi z trzech etapów budowy wiaduktu kolejowego na zachodniej obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19. Realizowany odcinek obwodnicy rozpocznie się od wybudowanego na przecięciu S12, S17 i S19 węzła Lublin Sławinek i zakończy się na połączeniu w istniejącą DK19 w Konopnicy.

Ze względu na konieczność utrzymania ruchu kolejowego konstrukcję obiektu podzielono na dwie części: południową i północną. Obie zostały wykonane na tzw. odkładzie, a na docelowe miejsce w wykopie otwartym będą nasunięte. Północna część jest już na swoim miejscu.

- W pierwszym etapie (16 maja – 3 czerwca, 19 dni) podczas nocnego wyłączenia obu torów wbito ściankę szczelną w międzytorzu i ściankę kotwiącą od strony południowej. Do drugiego etapu, również 19 dniowego, przystąpiono 13 czerwca. Wyłączono z użytkowania tor nr 2 (północny). Zdemontowano tory na długości 70 metrów, wykonano wykop w którym ustawiono tzw. tory jezdne (prefabrykowane elementy) po których ważąca ok. 2000 ton betonowa konstrukcja wiaduktu „wjechała” w minioną niedzielę na docelowe miejsce. Kolejne etapy prac to zasypanie konstrukcji, odbudowa toru, wykonanie próbnych obciążeń konstrukcji i oddanie do użytku. Zakończenie 1 lipca br. – informuje lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Prace na części południowej powinny rozpocząć się 8 sierpnia i potrwają 19 dni. Ich przebieg będzie taki sam jak przy wsuwaniu konstrukcji po stronie północnej. Jedyna różnicą jest większy ciężar wiaduktu, ok. 2500 ton.

- Do wykonania obu części wiaduktu użyto ok. 600 ton stali, ok. 2600 m sześciennych betonu. Wykopano łącznie 21 tys. m sześciennych gruntu, a różnica poziomu od toru do spodu wykopu to 13 metrów. Do nasuwania betonowych konstrukcji używane są trzy siłowniki o sile nominalnej 2500kN każdy (250 ton) oraz zestaw pomp hydraulicznych służących do napędzania siłowników. Przewidywano, że północna część wiaduktu zostanie nasunięta w czasie 12 godz. W rzeczywistości pokonanie 36 metrów zajęło ok. 8 godz. Południowy element będzie miał do pokonania 42 m – zaznaczają drogowcy.

Umowę na realizację zachodniej obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19 podpisano 29 października 2014 roku. Odcinek rozpocznie się od wybudowanego na przecięciu S12, S17 i S19 węzła Lublin Sławinek i zakończy się na połączeniu w istniejącą DK19 w Konopnicy. Jej budowa powinna potrwać do końca tego roku.

Droga krajowa nr 19 ma kluczowe znaczenie dla całej Polski Wschodniej. Przebiega przez trzy duże miasta - Białystok, Lublin i Rzeszów. Na północy łączy Polskę z Białorusią, a na południu ze Słowacją. Jest też częścią międzynarodowej trasy via Carpathia.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Lublin