1. Strona główna
  2. Informacje
  3. DK7: Nowa kładka dla pieszych na Zakopiance gotowa

DK7: Nowa kładka dla pieszych na Zakopiance gotowa

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2015-12-04
DK7: Nowa kładka dla pieszych na Zakopiance gotowa
Zakopianka (droga krajowa nr 7) z nowa kładką dla pieszych w Gaju. Zdjęcia: GDDKiA
W sobotę 5 grudnia 2015 r. oficjalnie zostanie oddana kładka dla pieszych przez drogę krajową nr 7 tzw. Zakopiankę. Jednocześnie zlikwidowane zostanie istniejące nieopodal przejście dla pieszych. Inwestycja powstała w miejscu uznanym przez przedstawicieli mieszkańców i samorząd za priorytetowe pod względem poprawy bezpieczeństwa.

Budowa kładki w Gaju w ciągu Zakopianki ruszyła w marcu tego roku. W ramach inwestycji przewidziano budowę: kładki dla pieszych, dojścia do kładki, odwodnienie liniowe i ogrodzenie oddzielające wizualnie dojścia do obiektu, od istniejącego budynku. Zbudowana została również kanalizacja deszczowa, odwodnienie powierzchniowe, sieć elektroenergetyczna , doziemna sieć kablowa, stacja transformatorowa, przebudowany słup linii napowietrznej średniego napięcia oraz sieć teletechniczna i gazowa.

Kładka dla pieszych na Zakopiance w ciągu DK7

Pomost dla pieszych ma 4,1 m szerokości. Podwieszony jest za pomocą 20 want czyli lin o średnicy 5,6 cm każda, do dwóch metalowych pylonów. Pylony mają różną wysokość, co wymusiło na projektancie pagórkowate ukształtowanie terenu i różnice poziomów po dwóch stronach drogi. Pylon po prawej stronie patrząc w kierunku Krakowa ma 17,5 m wysokości, a pylon po lewej 15,5 metra. Warto dodać, że to co każdy może zobaczyć to tylko część konstrukcji, której nie widać, bo jest pod ziemią. Przyczółki kładki posadowione są na szesnastu 13-metrowych, żelbetonowych palach po jednej stronie drogi i dwudziestu po drugiej stronie. Średnica każdego z pali ma 1,2 metra. Te pale, na których wspiera się kładka musiały być wykonane ze względu na zlokalizowanie obiektu , na osuwiskowym terenie.

Przejście kładką dostępne będzie także dla osób niepełnosprawnych, co zapewnią windy. Ze względu na brak miejsca i górzyste ukształtowanie terenu korzystniejszym rozwiązaniem od podjazdów dla wózków są właśnie windy – argumentuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Jest to trzecie, bezkolizyjne przejście dla pieszych w gminie Mogilany nad DK7 (Zakopianką), na odcinku niecałych 2,5 km. Są już: wiadukt w Mogilanach z obustronnymi chodnikami, oddalona od wiaduktu o 750 metrów kładka dla pieszych w Mogilanach i oddalona od kładki w Mogilanach o 1,7 km kładka w Gaju.

Koszt kładki wyniósł ok. 5 mln 838 tys. zł.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 7