• Facebook - conadrogach
Do 2023 roku ma powstać ponad 2200 km nowych dróg
Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że do 2023 r. powstanie 165 odcinków dróg za 87,6 mld zł. Jak tak się stanie siec drogowa urośnie o ponad 2200 km. Zdjęcia: GDDKiA

Do 2023 roku sieć drogowa w Polsce wzbogaci się o 165 odcinków dróg o łącznej długości 2 tys. 212 km. Ich budowa ma wynieść 87,6 mld zł – wynika z wyliczeń ministerstwa infrastruktury i budownictwa. Teraz rząd zastanawia się skąd wziąć pieniądze na realizacje wszystkich zaplanowanych inwestycji lub z których zrezygnować.

Jak wynika z danych dotyczących realizowanego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad 2014-2023 (z perspektywą do 2025), do wykorzystania ustalonego limitu 107 mld zł pozostało jedynie 19,4 mld zł. Pozostała część inwestycji aby być zrealizowana musi mieć zapewnione środki.

- Zapełnienie luki między łączną wartością zadań przewidzianych przez Program, która wynosi ponad 200 mld zł, a limitem dla nowych zadań inwestycyjnych, to najważniejszy problem stojący przed ministerstwem poinformował dyrektor Departamentu Dróg Publicznych MIB Jarosław Waszkiewicz.

Jak informują przedstawiciele resory infrastruktury i GDDKiA w realizacji znajdują się zadania o łącznej wartości 51,6 mld zł obejmujące budowę 1136,7 km dróg. Dalsze 751,4 km dróg o wartości 29,3 mld zł objęte jest postępowaniami przetargowymi. W najbliższym czasie zostaną rozpisane przetargi na budowę odcinka drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna, co pozwoli na finalizację polskiej części trasy Via Baltica oraz ostatniego niewykonanego odcinka drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do Lubawki. Ich łączna wartość to 6,7 mld zł, a długość - 122,4 km.

Głównym źródłem finansowania Programu Budowy Dróg jest Krajowy Fundusz Drogowy w budżecie którego na 2016 r. zapisane jest 13,367 mld zł na zadania drogowe. Do końca października wydano 8,655 mld zł. - Do końca roku planowane jest zasilenie KFD z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Srodowisko 2014-2020 na sumę ponad 8 mld zł. W 2017 r. KFD zasili 9 mld zł z tego samego źródła - powiedziała Monika Milwicz, zastępca Generalnego Dyrektora GDDKiA.

Niewykluczone, że rząd będzie musiał skorygować Program Budowy Dróg. - Priorytetowe znaczenie dla MIiB będzie mieć zasada uzupełniania ciągów ekspresowych. Przy wyborze inwestycji będą także brane pod uwagę wyniki ubiegłorocznego Generalnego Pomiaru Ruchu. Więcej informacji o podziale zrealizowanych inwestycji na województwa zostanie upublicznionych po 1 stycznia 2017r. – zaznaczył Jarosław Waszkiewicz.

 

ZOBACZ PODOBNE

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz: