1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Dodatkowy miliard na modernizację dróg krajowych

Dodatkowy miliard na modernizację dróg krajowych

  1. A.K.
  2. conadrogach.pl, MIB
  3. 2016-11-19
Dodatkowy miliard na modernizację dróg krajowych
Obecnie w realizacji - w budowie i na etapie przetargu jest 156 zadań o łącznej długości 2 087 km. Wartość tych inwestycji to 80,8 mld zł. Drogi te będą dostosowane do nośności 11,5 tony/oś. Poza tym do realizacji zostało skierowanych 14 zadań inwestycyjnych na sieci dróg krajowych polegających dostosowaniu nośności dróg krajowych do przenoszenia nacisków 11,5 tony/oś o długości 143 km. Zdjęcia: Łukasz Jóźwiak GDDKiA
- W budżecie państwa na 2017 r. został zaplanowany dodatkowy miliard złotych na modernizację i utrzymanie dróg krajowych. Pozwoli to m.in. na podniesienie nośności sieci dróg i dostosowanie ich do wymagań określonych przepisami unijnymi - zapowiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Pozwoli to na modernizację 143 km dróg.

Do realizacji zostało skierowanych 14 zadań inwestycyjnych na sieci dróg krajowych. Łączna długość skierowanych do realizacji zadań, polegających dostosowaniu nośności dróg krajowych do przenoszenia nacisków 11,5 tony/oś to 143 km, a ich wartość to 785 mln zł.

Przebudowy dróg - inwestycje kierowane do realizacji:

Przebudowa odcinków dróg krajowych

Przypomnijmy, kilka dni wcześniej Komisja Europejska skierowała skargę przeciwko Polsce do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w związku z niedostosowaniem sieci drogowej do nośności 11,5 t/oś. W odniesieniu do tej sprawy Jerzy Szmit zauważył, że pełne dostosowanie sieci dróg krajowych do unijnych wymagań wymagałoby przeznaczenia na ten cel ok. 53 mld zł, ponad potrzeby wynikające z Programu Budowy Dróg Krajowych (ok. 200 mld zł). Dla Polski dostosowanie sieci drogowej jest priorytetem, jednakże proces ten, z uwagi na niewystarczające środki, musi być rozłożony w czasie. Obecnie prowadzone są prace nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 t. W wyniku wprowadzonych zmian sieć dróg krajowych, na których mogą poruszać się pojazdy o nacisku osi do 11,5 tony, wzroście do ponad 50%. W najbliższym czasie projekt rozporządzenia zostanie skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych.

Minister Jerzy Szmit poinformował także, że w ramach kryteriów oceny inwestycji dofinansowywanych ze środków rezerwy subwencji ogólnej, już w 2017 roku zostanie wprowadzony element uwzględniający dostosowanie drogi do nośności 11,5 tony na oś.

Obecnie w realizacji - w budowie i na etapie przetargu jest 156 zadań o łącznej długości 2 087 km. Wartość tych inwestycji to 80,8 mld zł. Drogi te będą dostosowane do nośności 11,5 tony/oś.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE