1. Strona główna
  2. Drogi ekspresowe
  3. Droga ekspresowa S10
  4. Opis drogi

Droga ekspresowa S10

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-03-25
  4. Aktualizacja: 2023-01-15
Droga ekspresowa S10
Na zdjęciu południowa obwodnica Torunia w ciągu drogi ekspresowej S10. Zdjęcia: GDDKiA
Planowana droga ekspresowa S10 o długości docelowej ok. 460 km ma za zadanie połączyć Warszawę ze Szczecinem i utworzyć ważną oś transportu drogowego w północnej części kraju. S10 przebiega przez województwa: zachodniopomorskie, wielkopolskie, kujawsko – pomorskie i mazowieckie. Połączy ona zespół portów morskich Szczecin-Świnoujście przez Piłę, Bydgoszcz, Toruń, Płock z Warszawą. Droga ta będzie również alternatywą dla autostrady A2 dla ruchu międzynarodowego.

Gotowe odcinki drogi ekspresowej S10:

  • Morzyczyn - Stargard Szczeciński (obwodnica Stargardu Szczecińskiego),

  • obwodnica Kobylanki, Zieleniewa i Morzyczyna - po dobudowie II jezdni obwodnicy droga między Szczecinem a Stargardem (oddnaie listopad 2020 r.), zyskała status drogi ekspresowej S10 

    Droga ekspresowa S10 na odc. obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa
    Droga ekspresowa S10 na odc. obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa. Zdjecia: GDDKIA


  • obwodnica Wałcza - 18 km trasa ekspresowa oddana do ruchu w grudniu 2020 r. 

    Obwodnica Wałcza liczy ok. 18 km
    Obwodnica Wałcza jako 18 km odcinek drogi ekspresowej S10. Zdjęcia: GDDKIA

  • Kosztowo - Wyrzysk (obwodnica Wyrzyska),
  • Białe Błota - Bydgoszcz (część obwodnicy Bydgoszczy),
  • Toruń -Lubicz Dolny (część południowej obwodnicy Torunia).

 

Planowane odcinki drogi ekspresowej S10:

W przyszłości, gdy obecną drogę krajową nr 10 zastąpi droga ekspresowa S10, nie będzie trzeba nadkładać drogi, by dotrzeć z zachodu kraju w kierunku Warszawy  szybko i wygodnie. Trasa połączy nie tylko Szczecin z Warszawą, ale również Piłę, Bydgoszcz, Toruń i Płock. S10 będzie przebiegać przez cztery województwa na pólnocy Polski.

Planowane są odcinki Szczecin - Piła, Piła - Wyrzysk, Wyrzysk - Bydgoszcz, Bydgoszcz - Toruń, autostrada A1 - Płock - Warszawa wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej w ciągu A50/S50

woj. zachodniopomorskie:

Obecnie trwają prace przygotowawcze dla niemal całej drogi ekspresowej S10 na terenie województwa zachodniopomorskiego, z wyłączeniem oddanych w 2020 r. odcinków Szczecin - Stargard (po rozbudowie obwodnicy Kobylanki) i obwodnicy Wałcza.

S10 Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo i Stargard - Piła

W marcu 2018 r. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla drogi S10 na odcinku Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo (granica Miasta Szczecin) o długości około 6 km. W skład zlecanych opracowań wchodziło miedzy innymi opracowanie Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego, uzyskanie decyzji środowiskowej i elementy Koncepcji Programowej wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską. Stanowi to komplet opracowań i decyzji niezbędnych do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę. Ogłoszenie przetargu bedzie mozliwe po wydaniu decyzji środowiskowej. 

Nowy odcinek drogi S10 będzie trasą wylotową ze Szczecina w kierunku wschodnim, ominie Szczecin i skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc (dawny przebieg DK3). Odcinek rozpoczyna się od węzła Szczecin Kijewo będącego połączeniem autostrady A6 i drogi S10. Droga będzie prowadzić w kierunku wschodnim w obecnym śladzie DK10 odchodząc od obecnego przebiegu w rejonie stacji paliwowej omijając od północy Płonię. Droga będzie włączała się w istniejący przebieg DK nr 10 za granicą Miasta Szczecin. 

 

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S10 Szczecin - Piła

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S10 Szczecin - Piła (aktualizacja: obwodnica Kobylanki oddana do ruchu w listopadzie 2020 r., Wałcza w grudniu 2020 r.). Mapa: GDDKIA

S10 Stargard – Piła

Pod koniec marca 2018 roku została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla odcinka drogi S10 Stargard – Piła (z wyłączeniem obwodnicy Wałcza) o długości 108 km. Zlecono opracowanie niezbędnej dokumentacji i uzyskanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Decyzja ta określi korytarz przebiegu drogi i środowiskowe uwarunkowania jej realizacji. Dla odcinka S10 Stargard - Piła po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostaną ogłoszone przetargi na wykonanie Koncepcji Programowych wraz z badaniami podłoża. Realizacja inwestycji przy zapewnieniu finansowania byłaby możliwa w latach 2023-2026. 

Odcinek drogi S10 będzie łączyć obwodnice Stargardu z obwodnicą Wałcza i dalej obwodnicę Wałcza z obwodnicą Piły (połącznie dróg S10 i S11). Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, nowa trasa będzie omijała wszystkie miejscowości na przebiegu drogi krajowej nr 10. Połączenia z pozostałą siecią drogową będą tylko na węzłach drogowych.

 

woj. wielkopolskie:

S10 Piła - Wyrzysk

Od 2018 roku trwają prace nad ustalaniem korytarzy przebiegu planowanej drogi ekspresowej S10 na odcinku Piła-Wyrzysk. Wyznaczenie korytarzy to pierwszy etap prac projektowych prowadzących do wykonania Studium Korytarzowego (SK). Długość trasy to niespełna 30 km.

Projektowany odcinek drogi ekspresowej w woj. wielkopolskim tj. S10 Piła - Wyrzysk rozpoczyna się w miejscu dowiązania się do projektowanego węzła Piła Wschód w ramach obwodnicy Piły w ciągu wspólnego przebiegu dróg S10 i S11. Koniec odcinka będzie połączony z docelowym, dwujezdniowym przekrojem obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10. Docelowo droga ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Lata realizacji przy zapewnieniu środków finansowych (roboty budowlane) to 2025-2027.

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S10 Piła - Wyrzysk w woj. wielkopolskim

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S10 Piła - Wyrzysk w woj. wielkopolskim. Mapa: GDDKIA

woj. kujawsko-pomorskie:

S10 Wyrzysk - Bydgoszcz

W połowie 2018 r. zawarto umowę na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Wyrzysk-Bydgoszcz. 

Projektowany odcinek drogi ekspresowej S18 Bydgoszcz – Wyrzysk będzie miał 40 kilometrów. Trasa projektowana jest jako dwupasowa po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (po 3,5 m pas ruchu).

W listopadzie 2022 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Otwiera to drogę do ogłoszenia przetargu na realizację trasy.

Kluczowa decyzja dla budowy drogi S10 wydana

Mapa drogi ekspresowej s10  w woj. kujawsko-pomorskim

Mapa drogi ekspresowej s10 w woj. kujawsko-pomorskim, odc. Wyrzysk - Bydgoszcz i Bydgoszcz - Toruń. Mapa: GDDKIA

S10 Bydgoszcz - Toruń

W październiku 2016 roku GDDKiA w Bydgoszczy wybrała wykonawcę w przetargu na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń. Zlecone dokumenty miały uściślić zakres rzeczowy i finansowy inwestycji, umożliwić uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz pozwolić na przejście do kolejnego etapu inwestycji. 

Zakresem projektowania objęty jest około 50 km odcinek od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Oprócz rozbudowy trasy do drogi ekspresowej planowana jest: rozbudowa węzła Toruń Południe (połączenie drogi ekspresowej S10 i autostrady A1 z drogą krajową nr 91) oraz rozbudowa węzła Bydgoszcz Południe (Stryszek), polegającą na dostosowaniu rozwiązań węzła do przekroju 2x2 drogi krajowej nr 25 na całym węźle wraz z odcinkiem do miejscowości Brzoza (włącznie z istniejącym skrzyżowaniem z drogą wojewódzką nr 254).

Na początku 2020 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad uzyskała decyzję środowiskową dla tego 50 km odcinka. Inwestycja miała być realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego PPP, ale w czerwcu 2020 roku rząd obiecał finasowanie realizacji z budżetu państwa. Przetargi na realizację odcinków ruszyły w 2021 roku. 

W 2022 roku GDDKIA podpisała trzy z czterech umów na realizację S10 pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Zakończenie prac na tym 50-kilometrowym odcinku planowane jest w 2026 r. Na podpisanie umowy cały czas czeka obwodnica Torunia tj. odc. S10 Toruń Zachód - Toruń Południe

S10 Bydgoszcz – Toruń z problemami. Przeciąga się przetarg na obwodnicę Torunia


woj. mazowieckie: 

S10 Toruń (A1) - Płock - S7 - Obwodnica Aglomeracjii Warszawskiej 

Dla dalszego przebiegu trasy S10 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego opracowano Studium Korytarzowe prezentujące możliwy przebieg drogi od autostrady A1 do drogi ekspresowej S7. Studium stanowi część większego opracowania, w którym badane są również możliwe lokalizacje przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, ułatwiającej skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w okolicy Baranowa przy autostradzie A2.

Mapa analizowanych wariantów drogi ekspresowej s10 Toruń - Płock - Warszawa i Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Mapa analizowanych wariantów drogi ekspresowej s10 Toruń - Płock - Warszawa i Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Mapa: GDDKIA

W granicach województwa kujawsko-pomorskiego wskazano cztery możliwe korytarze przyszłej S10-ki, różniące się nie tylko położeniem początkowego węzła na autostradzie A1, ale także przebiegiem prowadzącym do położnego blisko siebie punktu przecięcia granicy z województwem mazowieckim. W zależności od wariantu punktem początkowym byłyby okolice węzła Lubicz, Włocławek Północ lub nowy węzeł poniżej Ciechocinka.

Dwa warianty przebiegu przyszłej S10 od granicy z województwem kujawsko-pomorskim w kierunku połączenia z OAW zakładają odchylenie w kierunku Płocka, co umożliwiłoby skomunikowanie miasta i znajdującej się w nim rafinerii. Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. W zależności od wariantu długość S10, po odejściu od A1, wyniosłaby od ok. 100 do 130 km. Jazdę w kierunku Warszawy można byłoby kontynuować wykorzystując północną część przyszłej S50 do przecięcia z S7 poniżej Płońska lub S8 na wysokości Radzymina.

W sierpniu 2022 r. ruszyły prace nad dokumentacją dla drogi ekspresowej S10 i fragmentu S50 pomiędzy autostradą A1 koło Włocławka a Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej A50-S50 (AOW). To jedno z części realizacji nowej ekspresówki w centrum Polski. W zależności od ostatecznie wybranego wariantu będzie to około 100 km nowego ekspresowego połączenia drogowego między dwoma województwami i około 20 km S50. Na początku lipca 2022 r. drogowcy zawarli umowy na opracowanie dokumentacji STEŚ dla dwóch odcinków zachodniego fragmentu OAW, które połączą S10 z S7 na południe od Warszawy.

Trasa S10 od Włocławka do Warszawy w projektowaniu

 Orientacyjne warianty przebiegu drogi S10 Włocławek - Warszawa. Mapa: GDDKIA

Orientacyjny przebieg drogi S10 Włocławek - Warszawa

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE