1. Strona główna
  2. Drogi ekspresowe
  3. Droga ekspresowa S2
  4. Opis drogi

Droga ekspresowa S2 - Południowa Obwodnica Warszawy

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-01-10
  4. Aktualizacja: 2022-12-15
Droga ekspresowa S2 - Południowa Obwodnica Warszawy
Droga ekspresowa S2 – Południowa Obwodnica Warszawy. Zdjęcie: GDDKiA.
Droga ekspresowa S2 jest kontynuacją autostrady A2 na terenie miasta Warszawa i pełni funkcję południowej obwodnicy stolicy. Zaczyna się po zachodniej stronie Warszawy, na połączeniu z autostradą A2 na węźle Konotopa, kończy 33 km dalej na wschód, na węźle Lubelska, gdzie ponownie wpada w autostradę A2 oraz krzyżuje się z drogą ekspresową S17 (trasa do Lublina i wschodnią obwodnicą Warszawy).

Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 jest jedną z najważniejszych dróg w stolicy. Razem z drogami ekspresowymi S8 od zachodu i północy oraz S17 od wschodu tworzy warszawski ring rozprowadzający ruch tranzytowy i lokalny systemem dróg szybkiego ruchu. Od ringu, na zachód, w kierunku Poznania i granicy z Niemcami i na wschód w kierunku granicy z Białorusią odbija autostrada A2. Na południe wiodą ekspresowe S8 w kierunku Wrocławia i S7 w kierunku Krakowa. Trasa S8 wspólnie z S61 prowadzi również na północny wschód w kierunku Białegostoku, a S7 na północ w stronę Trójmiasta. Wreszcie na południowy wschód prowadzi droga ekspresowa S17 w kierunku Lublina.  

Droga ekspresowa S2 do grudnia 2020 roku gotowa była mniej więcej w połowie (użytkowany odcinek o długości ok. 15 km pomiędzy węzłem Konotopa na wschodzie i węzłem Puławska). Prace prowadzone były na ostatnim ok. 18,5 km fragmencie POW  S2 między węzłem Puławska i węzłem Lubelska.


Droga ekspresowa S2, Południowa Obwodnica Warszawy

Droga ekspresowa S2, Południowa Obwodnica Warszawy, odc. Warszawa Wilanów - Lubelska. Zdjecia: GDDKIA


Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mogli pojechać kolejnym fragmentem drogi ekspresowej S2 na odcinku pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów i Lubelska. W ramach tego fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy o długości ponad 15 km powstał nowy most na Wiśle. Wraz z oddaniem do ruchu S2 udostępnione zostały również kolejne relacje na węźle Lubelska, stanowiącym połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17. Oddane do ruchu odcinki ułatwiły przemieszczanie się pomiędzy Wilanowem i Wawrem, a także połączenie stolicy z Siedlcami i Lublinem. 

Do jesieni 2021 roku, w budowie pozostawał ponad 3 km odcinek z tunelem na Ursynowie. Ostatecznie do ruchu oddano go z dużym opóźnieniem 20 grudnia 2021 roku. 

Most na Wiśle, estakady, wiadukty, po trzy, cztery pasy ruchu – to nowa droga S2 Południowa Obwodnica Warszawy 

Most na Wiśle, estakady, wiadukty, po trzy, cztery pasy ruchu – to nowa droga S2 Południowa Obwodnica Warszawy

 

Droga ekspresowa S2 realizaowana była w podziale na zadania, odcinki:

S2 Konotopa - Puławska

W drugiej połowie 2013 roku oddano do ruchu 20 km drogi ekspresowej S2 od węzła Konotopa do węzła Puławska wraz z odcinkiem drogi ekspresowej S79 węzeł Lotnisko – węzeł Marynarska. Inwestycja,  wraz z dokumentacją, wykupem gruntów, budową i nadzorem nad realizacją prac, kosztowała około  4 mld zł.

Droga ekspresowa S2 na całym tym odcinku posiada dwie jednie o trzech pasach ruchu każda, które na odcinkach węzłowych poszerzone zostały o jeden lub dwa dodatkowe pasy ruchu, zapewniające swobodny zjazd i wjazd na trasę. W ramach inwestycji powstały węzły drogowe:

  • węzeł Aleje Jerozolimskie – połączenie z tą ważną arterią stolicy, posiadającą oznaczenie jako droga wojewódzka nr 719,

  • węzeł Opacz – połączenie z trasą Salomea – Wolica biegnącą na północ w kierunku centrum Warszawy i drogą ekspresową S8 biegnącą w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego i dalej aż do Wrocławia

  • węzeł Aleja Krakowska – umożliwiający zjazd na drogi krajowe nr 7 i 8.

W ramach inwestycji powstały liczne tunele i wiadukty zapewniające bezkolizyjność ruchu drogowego i kolejowego. Węzły Puławska i Warszawa Południe (Lotnisko) zostały zrealizowane w sposób umożliwiający ich rozbudowę. Od pierwszego z nich na wschód poprowadzi kolejny odcinek obwodnicy, a od drugiego na południe odbija droga ekspresowa S7, na północ zaś trasa N-S, która umożliwia bezkolizyjny przejazd przez miasto do drogi ekspresowej S8 na północnym-zachodzie miasta.

Droga ekspresowa S2 w rejonie al. Krakowskiej. Zdjęcie: GDDKiA.

 

S2 Puławska - Lubelska 

Budowę trasy S2 Puławska - Lubelska w formule projektuj i buduj podzielono na 3 odcinki realizacyjne. Umowy z wykonawcami podpisano  pod koniec 2015 roku. Prace budowlane ruszyły w 2017 roku. Według pierwotnych planów poszczególne odcinki południowej obwodnicy Warszawy miały być udostepniane w III kwartale 2020 roku. W trakcie prac drogowcy uznali roszczenia wykonawców i budowa dwóch odcinków B i C zakończyła sie w grudniu 2020 roku. 

Nowa ekspresówka w Warszawie: S2 Południowa Obwodnica Warszawy z nowym mostem na Wiśle połączy się z A2 i S17

Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 Warszawa Wilanów - Lubelska

Południowa Obwodnica Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 Warszawa Wilanów - Lubelska oddana do ruchu 22 grudnia 2020 r. 

Najdłużej trwała realizacja ostatniego odcinka na Ursynowie, dla którego kontraktowy termin przedłużono do wiosny 2021 r. Niestety do ruchu oddano go dopiero 20 grudnia 2021 r. Strategiczną częścią tego odcinka jest tunel drogowy o długości 2,3 km. 

Tunel w ciągu drogi ekspresowej S2 - Południowej Obwodnicy Warszawy|

Tunel drogowy w ciągu drogi S2 w Warszawie

Tunel drogowy w ciągu drogi S2 w Warszawie. Zdjecia: GDDKIA


Odcinki realizacyjne drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy Puławska - Lubelska w podziale na zadania:

  • odcinek A o długości ok. 4,6 km od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa (Warszawa Wilanów) z budową tunelu pod Ursynowem. Zadanie wykonuje Astaldi S.p.A. za kwotę umowną ok. 1 222 mln zł. Nowy termin zakończenia to II kwartał 2021 r.

  • odcinek B o długości ok. 6,5 km od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński wraz z mostem przez Wisłę. Prace realizowało konsorcjum: Gulermak Agir Sanayi Inssat ve Taahhut A.S.i PBDiM Mińsk Maz. za kwotę umowną ok. 757,6 mln zł. Odcinek oddano do ruchu w grudniu 2020 r.

    Most Południowy - najdłuższy most na Wiśle w Warszawie oddany do ruchu

  • odcinek C o długości ok. 7,5 km od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska z budową estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Umowę podpisano z firmą Warbud S.A. na kwotę ok. 561,7 mln zł. Gotowym odcinkiem kierowcy pojechali w grudniu 2020 r.

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S2 Puławska - Lubelska w podziale na odcinki

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S2 Puławska - Lubelska w podziale na odcinki. Mapa: GDDKIA

W ramach realizacji Południowej Obwodnicy Warszawy, na odcinku pomiędzy węzłem Puławska a węzłem Lubelska powstała droga ekspresowa S2 długości 18,5 km - 2 jezdnie po 3 pasy ruchu (na moście przez Wisłe 4 pasy ruchu w każdym kierunku), z dodatkowymi pasami ruchu na wysokości węzłów, tunel pod Ursynowem (w budowie), most przez Wisłę, estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym oraz urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W ramach inwestycji powstały węzły drogowe:

  • Ursynów Zachód, umożliwiający zjazd w ulicę Gandhi,
  • Ursynów Wschód, jako połączenie z ul. Płaskowicką,
  • Przyczółkowa (Warszawa Wilanów), zjazd na drogę wojewódzką nr 724 prowadzącą w ciągu ulicy Przyczółkowej do centrum, a na południe do Góry Kalwarii,
  • Czerniakowska-bis, węzeł rezerwowy pod przyszłą inwestycję,
  • Wał Miedzeszyński, już po wschodniej stronie Wisły, połączenie z drogą wojewódzką nr 801 prowadzącą do Dęblina,
  • Patriotów, połączenie z ul. Patriotów.
  • Węzeł Lubelska jest realizowany w ramach projektu budowy drogi ekspresowej S17.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2 stanowiących fragment Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Puławska do węzła Lubelska wynosi ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE