• Facebook - conadrogach
S3

DROGA EKSPRESOWA S3

Droga ekspresowa S3
Droga ekspresowa S3. Zdjęcie: GDDKiA.

Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo ok 470 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Droga przebiegać będzie w układzie południkowym przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę. Obecnie trwa jej budowa na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego. Najdłużej poczekamy na brakujący odcinek S3 z Bolkowa (woj. dolnośląskie) do Lubawki (granica z Czechami).

Pierwsze rządowe plany przewidywały budowę pólnocno-południowej arterii - autostrady A3. Okazało się jednak, że prognozowane natężenie ruchu jest zbyt niskie, by uzasadnić budowę drogi o parametrach autostrady. Zadecydowano zatem, że wzdłuż zachodniej granicy powstanie droga ekspresowa S3. Aktualnie kluczowe odcinki w województwie zachodnio-pomorskim i lubuskim są praktycznie gotowe, na niektórych odcinkach trasa jest rozbudowywana o drugą jezdnię. Trwa budowa drogi na południu kraju, w województwie dolnośląskim.

Droga ekspresowa S3 ma strategiczne znaczenie dla układu komunikacyjnego Polski zachodniej. Jest też ważną drogą europejską. Stanowi fragment trasy międzynarodowej E65. Za pośrednictwem linii promowych zapewni połączenie Skandynawii z Czechami, i dalej przez Austrię, z portami basenu Morza Śródziemnego. Dokończenie jej budowy to priorytety zarówno dla strony polskiej jak i czeskiej, bowiem kontynuacją S3-ki na południe od Lubawki ma być czeska droga R11.

Droga ekspresowa S3 startuje w porcie morskim Świnoujście. Na wysokości Goleniowa odbije od niej przyszła droga ekspresowa S6 w kierunku Koszalina i Trójmiasta. Niżej droga S3 łączy się z autostradą A6, obwodnicą Szczecina. Tu docelowo połączy się z drogą ekspresową S10 w kierunku Bydgoszczy i Torunia i dalej Stolicy. Mijając Gorzów Wielkopolski droga S3 przecina autostradę A2, umożliwiając połączenie z Poznaniem, Warszawą, ale także Berlinem i docelowo granicą kraju z Białorusią. Omijając Zieloną Górę, Lubin i Legnicę połączy się z autostradą A4, dając możliwość podróży na zachód w kierunku granicy z Niemcami w Zgorzelcu i dalej Drezna, poprzez autostradę A18 w Olszynie w kierunku Berlina, a na wschód w kierunku Wrocławia, Katowic, Krakowa, Rzeszowa i granicy z Ukrainą. Na granicy z Czechami zakończy swój bieg wpadając w projektowaną drogę ekspresową R11, która prowadzić będzie przez Hradec Kralove do Pragi.

Gotowe odcinki drogi ekspresowej S3:

Obwodnica Międzyzdrojów i Wolina

Obwodnica Międzyzdrojów została oddana do ruchu w 2008 roku. Ma długość 3 km i omija miasto od południa. W ramach inwestycji powstała jedna jezdnia drogi ekspresowej S3 oraz węzeł umożliwiający zjazd na drogę wojewódzką nr 102.

Z kolei obwodnica Wolina o długości 2,5 km powstała w latach 2002-2003 i jest również drogą z jedną jezdnią. Trudno zatem i w tym przypadku mówić o trasie ekspresowej z prawdziwego zdarzenia. W ramach budowy S3 powstały węzły Wolin Wschód, ze zjazdem na drogę krajową nr 3 i drogę wojewódzką nr 111 i Wolin Zachód, ze zjazdem na krajówkę. Wybudowano także most przez rzekę Dziwnę o długości 665 m. Obie drogi posiadają jednak oznaczenie jako droga krajowa nr 3.

Obwodnica Międzyzdrojów i Wolina w galerii zdjęć.

Obwodnica Międzyzdrojów. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Obwodnica Troszyna, Parłówka i Ostromic

Droga ekspresowa S3 na odcinku Troszyn – Ostromice ma długość ok. 6 km i powstała w 2011 roku. W ramach kontraktu powstała dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku oraz ważnym w tym regionie, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, węzłem Parłówko. Umożliwia on zjazd na drogi wojewódzkie nr 107 i 108, ważne szlaki dojazdowe do nadbałtyckich kurortów.

Obwodnica Parłówka w ciągu S3: Zdjęcie: GDDKiA.

 

Obwodnica Goleniowa

Obwodnica Goleniowa w ciągu drogi S3 ma długość 11 km i posiada dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Zaczyna się na południu miasta, na węźle Rurka, omija miasto od zachodu, na węźle Święta krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 111 i dociera do węzła Goleniów Północ, gdzie startuje droga krajowa nr 6, która wkrótce będzie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej S6. Dalej zaczyna się obwodnica Miękowa oddana do ruchu w 2012 roku z węzłem Miękowo na północnych rogatkach miejscowości, połączeniem z drogą krajową nr 3.

Obwodnica Miękowa. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Obwodnica Goleniowa – węzeł Rzęśnica

Odcinek S3 pomiędzy autostradą A6 a istniejącą obwodnicą Goleniowa ma długość 13 km. Trasa ma dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, była jednak budowana w latach 70-tych stąd posiada kolizyjne skrzyżowania. Docelowo droga zostanie przystosowana do parametrów drogi ekspresowej poprzez wyeliminowanie skrzyżowań i budowę dwóch węzłów. Pierwszy powstanie na wysokości miejscowości Kliniska, ze zjazdem na drogi lokalne. Drugi węzeł powstanie w miejscu istniejącego węzła Rzęśnica, w miejscu obecnego połączenia z drogą wojewódzką nr 142 i autostradą A6.

Szczecin – Pyrzyce

Droga ekspresowa S3 pomiędzy Szczecinem i Pyrzycami ma 28 km długości. To dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej budowa trwała w latach 2008 – 2010. Odcinek startuje na węźle Klucz, na połączeniu z autostradą A6. Z tego miejsca dalej S3 biegnie wraz z autostradą aż do węzła Rzęśnica. Tymczasem, od węzła Klucz ekspresowa S3 odbija na południowy wschód, najpierw przez lasy Szczecińskiego Parku Krajobrazowego, a później już przez tereny rolnicze. Na wysokości Gryfina, koło miejscowości Gardno, powstał węzeł z możliwością zjazdu na drogi wojewódzkie nr 119 i 120. Na całym odcinku zlokalizowano dwa MOPy – Kunowo i Wysoka. Odcinek kończy się na węźle w Pyrzycach.

Droga ekspresowa S3 między węzłami Klucz i Pyrzyce. Zdjęcie: GDDKiA:

 

Pyrzyce – Myślibórz

Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy Pryczami i Myśliborzem ma długość ok 27 km. Budowa tej dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku wystartowała w listopadzie 2011 roku, a zakończyła się 3 lata później. Odcinek zaczyna się na węźle Pyrzyce, połączeniu z drogą wojewódzką nr 122 i kończy na węźle Myślibórz. Droga biegnie głównie przez tereny rolnicze, ale zbliża się do terenów cennych przyrodniczo jak Pojezierze Myśliborskie. Za Pyrzycami zlokalizowano MOP Sitno.

Droga ekspresowa S3 na odcinku Pyrzyce - Myślibórz. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Myślibórz – Gorzów Wielkopolski

Budowa 27 km odcinka drogi ekspresowej S3 pomiędzy Myśliborzem i Gorzowem Wielkopolskim wystartowała w 2008 roku a gotową drogę oddano do ruchu z końcem 2010 roku. Odcinek ma długość 27 km. Rozpoczyna się na węźle Myślibórz, połączeniu z drogą krajową nr 26 a kończy na węźle Gorzów Wielkopolski Północ. Trasa biegnie przez tereny rolne, łąki i Puszczę Gorzowską. Na wysokości miejscowości Nowogródek i Marwice zlokalizowano Miejsca Obsługi podróżnych.

Droga ekspresowa S3 na odcinku Myślibórz - gorzów Wielkopolski. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego

Obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego ma łączną długość 12 km. W 2007 roku zakończono budowę pierwszej jezdni obwodnicy. Droga startuje na węźle Gorzów Wielkopolski Północ, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 130, biegnie dalej na południe do drogi wojewódzkiej nr 132, gdzie zlokalizowano węzeł Gorzów Wielkopolski Zachód, następnie skręca na wschód i otaczając miasto od południa dociera do drogi krajowej nr 22 i węzła Gorzów Wielkopolski Południe. W październiku 2014 roku rozpoczęła się dobudowa drugiej, bliźniaczej jezdni obwodnicy. Planuje się, że droga będzie gotowa w 2017 roku.

Droga ekspresowa S3 w Gorzowie Wielkopolskim. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Gorzów Wielkopolski – Międzyrzecz

Od Gorzowa Wielkopolskiego do Międzyrzecza droga ekspresowa S3 biegnie nowym korytarzem, równolegle do starej drogi krajowej nr 3, w większości przez tereny leśne. Na całym odcinku o długości 37,5 km droga ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jej budowa rozpoczęła się w lipcu 2011 roku i zakończyła w maju 2014 roku. Droga startuje na węźle Gorzów Wielkopolski Południe i prowadzi na południowy wschód w kierunku Skwierzyny. Wcześniej, na wysokości Trzebiszewa zlokalizowano MOP. Skwierzynę droga S3 omija od zachodu i południa. Na węźle Skwierzyna Zachód wpada w nią droga krajowa nr 24, która na węźle Skwierzyna Południe odbija na zachód. Za węzłem powstał MOP Popowo. Droga kończy bieg na węźle Międzyrzecz Północ.

Zdjęcia odcinka S3 Gorzów Wielkopolski - Międzyrzecz

Obwodnica Międzyrzecza

Obwodnica Międzyrzecza powstała w latach 2004 – 2006 jako jednojezdniowa droga ekspresowa. Ma łączną długość niespełna 7 km i biegnie na zachód od miasta, pomiędzy węzłami Międzyrzecz Północ i Międzyrzecz Południe. Droga przebiega przez tereny rolnicze, ale węzeł południowy został już zlokalizowany w otoczeniu parku krajobrazowego „Uroczyska Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego”. Trwa dobudowa drugiej jezdni obwodnicy.

Droga ekspresowa S3 w Międzyrzeczu. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Międzyrzecz – Sulechów

Odcinek drogi S3 między Sulechowem i obwodnicą Międzyrzecza ma długość 42 km. Budowa drogi ruszyła w 2010 roku, a zakończyła się 3 lata później. Droga biegnie na południe od Międzyrzecza, całkowicie nowym śladem, równolegle do starej drogi krajowej nr 3. Na całym odcinku ma dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Na wysokości miejscowości Nietoperek powstał MOP Sosnówka. Dalej droga krzyżuje się z autostradą A2 na węźle Jordanowo, nieco na południe od tej miejscowości. Następnie omija Świebodzin od wschodu dając możliwość zjazdu do miasta węzłami Świebodzin Północ - Świebodzin Południe. Droga kończy swój bieg na południu Sulechowa, wcześniej omijając miasto od zachodu. Między Sulechowem a Świebodzinem powstał MOP Kępsko.

Droga ekspresowa S3 Międzyrzecz - Sulechów z lotu ptaka - galeria zdjęć.

Droga ekspresowa S3 pomiędzy Świebodzinem i Sulechowem. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Sulechów – Nowa Sól

Droga ekspresowa S3 pomiędzy Sulechowem i Nową Solą powstawała w latach 2005 – 2008 w wyniku przebudowy  drogi krajowej nr 3. Posiada tylko jedną jezdnię, ale doczekała się rozbudowy o drugą jezdnię. Odcinek S3 Sulechów - Nowa Sól zaczyna się na skrzyżowaniu z drogą krajowa nr 32 w Sulechowie. Stąd droga odbija na południe i pokonuje Odrę na wysokości miejscowości Cigacice. Za rzeką droga biegnie na południowy zachód i przez lasy dociera do węzła Zielona Góra Północ. Od Sulechowa razem z S3 biegnie DK32, która odbija na zachód, omijając Zieloną Górę od północy. Droga ekspresowa S3 zaś kieruje się na południe, gdzie na węźle Zielona Góra Południe łączy się z drogą wojewódzką nr 282 oraz 279. Dalej, droga mija węzeł Niedoradz, ze zjazdem na drogi lokalne i dociera do Nowej Soli. Tu na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 297 zlokalizowano węzeł Nowa Sól Zachód. Dobudowa drugiej jezdni na całym odcinku ma zakończyć się w 2017 roku.

Droga ekspresowa S3 na wysokości Nowej Soli. Zdjęcie: GDDKiA.

 

Odcinki drogi ekspresowej S3 w budowie:

Druga jezdnia na obwodnicach Gorzowa Wlkp., Międzyrzecza i na trasie Sulechów - Nowa Sól

Najdłuższy odcinek drogi ekspresowej S3 leży na terenie województwa lubuskiego. Odległość granicy województwa zachodniopomorskiego do granicy województwa dolnośląskiego po trasie S3 wynosi 184 km. Jak wspomniano powyżej znaczna część drogi S3 jest już wybudowana. Wszystkie pozostałe odcinki są obecnie w fazie realizacji:

  • obwodnica Gorzowa Wlkp. (11,6 km) - planowane oddanie do użytku w połowie 2017 roku,
  • obwodnica Międzyrzecza (6,4 km) - planowane oddanie do użytku w połowie 2017 roku,
  • Sulechów - Nowa Sól odc. 1 (Sulechów - Zielona Góra Północ dł. 13,4 km) - planowane oddanie do użytku druga połowa 2017 (z wyjątkiem drugiego mostu na Odrze, który oddany zostanie w połowie roku 2019),
  • Sulechów - Nowa Sól odc. 2 (Zielona Góra Północ - Niedoradz dł. 13,3 km) - planowane oddanie do użytku połowa 2018,
  • Sulechów - Nowa Sól odc. 3 (Niedoradz - Nowa Sól dł. 17,3 km) - planowane oddanie do użytku druga połowa 2018.

Na obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego oraz Międzyrzecza oprócz dobudowy bliźniaczej jezdni dobudowany zostanie dodatkowy węzeł Międzyrzecz Zachód, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 137. Obie budowy wystartowały z końcem 2014 roku i jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakończą się w 2017 roku.

Znamy też wykonawców drugiej jezdni na 44-km odcinku pomiędzy Sulechowem, Zieloną Górą i Nową Solą. W ramach inwestycji powstaną dwa MOPy zlokalizowane w miejscowościach Nowy Świat i Racula.

Docelowy układ węzłów na drodze ekspresowej S3 - obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego:

Docelowy układ węzłów na drodze ekspresowej S3 - obwodnicy Międzyrzecza:

Docelowy przebieg drogi ekspresowej S3 między Sulechowem, Zieloną Górą i Nową Solą:

 

S3 Nowa Sól – Legnica

Wystartowały też prace przy budowie 81 km drogi ekspresowej S3 między Nową Solą i Legnicą wraz z obwodnicą Lubina. Na całym odcinku powstanie dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, a miedzy Polkowicami i Lubinem z trzema pasami. To ogromne przedsięwzięcie inwestycyjne zostało podzielone na 5 odcinków:

  • Nowa Sól Południe – Gaworzyce o długości ok. 16 km
  • Gaworzyce – Kaźmierzów o długości ok. 17 km
  • Kaźmierzów – Lubin Północ o długości ok. 14 km
  • Lubin Północ – Lubin Południe o długości ok. 11 km
  • Lubin Południe – Legnica II wraz z węzłem na autostradzie A4, o długości ok. 23 km

Umowy na wszystkich odcinkach zostały już podpisane. Planowany termin oddania drogi do ruchu to połowa 2018 roku.

 

Odcinek drogi S3 Nowa Sól - Legnica zaczyna się na obwodnicy Nowej Soli, na węźle Nowa Sól Zachód, na połączeniu z istniejącą jedną jezdnią drogi ekspresowej prowadzącej na północ w kierunku Zielonej Góry. Droga ominie Nową Sól od zachodu i południa. Na połączeniu z drogą wojewódzka nr 283 powstanie węzeł Nowa Sól Południe, a nieco wcześniej MOP Lisiny. Za węzłem droga odbije od drogi krajowej nr 3 i nowym śladem, od wschodu, ominie Nowe Miasteczko i ponownie powróci do krajowej 3. Tu powstanie węzeł Nowe Miasteczko. Dalej droga S3 będzie biegła w bardzo bliskim sąsiedztwie drogi krajowej nr 3, aż do Polkowic. Zlokalizowano tu węzły Gaworzyce, Drożów, ze zjazdem na drogę krajową nr 12, Potoczek, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 329 i Kaźmierzów, ze zjazdem na starą DK 3 i drogi lokalne. Przed Polkowicami droga ekspresowa odbije nowym śladem na wschód po czym powróci do korytarza krajówki. Tu powstanie węzeł Polkowice, a kilka kilometrów dalej, również przy DK3, węzeł Lubin Północ. Między tymi węzłami droga będzie miała już po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Lubin ominie od zachodu nowym śladem. Zaplanowano tu dwa węzły: Lubin Zachód, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 335 oraz Lubin Południe, po powrocie do krajówki. Śladem krajówki droga będzie biegła już do samej Legnicy. Tu, na połączeniu z drogą na Rzeszotary powstanie węzeł Legnica Północ a dalej, na przecięciu z drogą krajową nr 94 węzeł Legnica Zachód. Dalej droga odbije na południe do autostrady A4, gdzie powstanie ważny węzeł Legnica II spinający S3 z A4.

 

Legnica – Bolków

Po wielu latach ruszyły prace dla południowych odcinków drogi S3. W połowie sierpnia 2014 roku ogłoszono przetarg na budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej S3 na odcinku pomiędzy Legnicą i Bolkowem.

Odcinek ma długość 36 km i zaczyna się na węźle Legnica II, na połączeniu z autostradą A4. Od autostrady odbija na południe i dalej południowy wschód, całkowicie nowym śladem, poprzez tereny rolnicze. Na wysokości miejscowości Winnica powstanie MOP Jawor. Dalej droga przetnie obecną drogę krajową nr 3 i tu powstanie węzeł Jawor. Następnie ominie miasto od wschodu, przecinając drogę wojewódzką nr 374, gdzie powstanie węzeł Jawor II i ponownie połączy się z DK 3 na węźle Paszowice (Jawor Południe). Za Jaworem droga będzie biegła na południe, mniej więcej równolegle do drogi krajowej nr 3 i zakończy swój bieg na węźle Bolków, na połączeniu z drogą krajową nr 5.

 

Droga ekspresowa S3 Legnica - Jawor - Bolków

Na przełomie września i października 2015 roku podpisano umowy na realizacje odcinków S3 Bolków - Jawor i Jawor - Legnica.

Droga ekspresowa S3 Legnica-Jawor-Bolków połączy się od strony północnej z budowanym odcinkiem S3 Nowa Sól- Legnica.

W sumie GDDKiA realizuje obecnie prawie 120 km drogi ekspresowej S3 od Nowej Soli przez Legnicę do Bolkowa o łącznej wartości prawie 3,2 mld zł. Oddanie do ruchu wszystkich odcinków drogi ekspresowej S3 od Nowej Soli przez Legnicę do Bolkowa wraz z obwodnicami Lubina, Jawora planowane jest w 2018 r.

Taka będzie przyszła droga ekspresowa S3 Legnica - Lubawka

Taka będzie droga ekspresowa S3 Legnica - Lubawka

 Fot.: GDDKIA

 

Planowane odcinki drogi ekspresowej S3:

Świnoujście – Troszyn

Na tym odcinku planuje się budowę jednojezdniowej drogi ekspresowej S3 o długości ok 34 km. Droga będzie biegła w zasadzie śladem drogi krajowej nr 3, która zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej. Na odcinku powstały już obwodnice Międzyzdrojów i Wolina. Drogi te posiadają jednak oznaczenie drogi krajowej nr 3. Mają łączną długość 5,5 km.

W październiku 2015 roku GDDKiA oddział w Szczecinie ogłosiła przetarg na wykonanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do wydania decyzji środowiskowej dla drogi ekspresowej S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn. Budowa tego odcinka S3 planowana jest w latach 2018-2022.

Droga ekspresowa S3 rozpocznie się od terminalu promów morskich w Świnoujściu a zakończy na istniejącej obwodnicy Troszyna, Parłówka i Ostromic. Droga S3 będzie przebiegała przez Woliński Park Narodowy, który zajmuje całą szerokość wyspy Wolin. Ze względu na specyfikę tego obszaru większość wariantów nie będzie znacząco odbiegała od obecnego przebiegu drogi krajowej nr 3.

Brzozowo - Miękowo

Planowany odcinek drogi ekspresowej ma długość ok. 23 km. Zaczyna się za Ostromicami i biegnie śladem starej drogi krajowej nr 3, omijając jednak nowym śladem miejscowości Brzozowo, Przybiernów i Babigoszcz.

Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Miękowo – koniec obwodnicy Brzozowa wraz z rozbudową odcinka Miękowo – Rzęśnica zostało podzielone na dwa etapy:

  • Budowa obwodnicy Brzozowa w ciągu S3 oraz dostosowanie drogi krajowej nr 3 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Brzozowo – Miękowo
  • Dostosowanie drogi krajowej nr 3 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Miękowo (koniec obwodnicy Miękowa) – Rzęśnica (węzeł Rzęśnica w węzłem).

Zadanie będzie realizowane w formule projektuj i buduj, czas realizacji zadania wyniesie od 34 do 37 miesięcy (w tym 15 miesięcy projektowanie). jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem prace powinny zakoczyć się w 2020 roku.

Goleniów – Szczecin Rzęśnica

Odcinek pomiędzy autostradą A6 a istniejącą obwodnicą Goleniowa o długości 13 km ma wprawdzie oznaczenie S3 i po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, jednak nie spełnia wszystkich kryteriów drogi ekspresowej. Przede wszystkim wciąż istnieją na nim kolizyjne skrzyżowania. Droga będzie musiała być zatem przebudowana. Na odcinku powstanie węzeł Kliniska, a istniejący węzeł Rzęśnica, na połączeniu z drogą wojewódzką nr 142 i autostradą A6, będzie przebudowany. Projekt posiada już decyzję środowiskową wydaną w 2012 roku.

Planowane i realizowane odcnki drogi ekspresowej S3 w woj. zachodniopomorskim. Mapa: GDDKIA

Realizacja drogi ekspresowej S3 w woj. zachodniopomorskim

 

Bolków – Lubawka (woj. dolnośląskie)

Odcinek drogi ekspresowej S3 pomiędzy przejściem granicznym z Czechami i węzłem Bolków będzie miał długość około 32 km i będzie jednym z trudniejszych do wykonania. W jego ciągu zaplanowano wiele obiektów inżynieryjnych, w tym dwa tunele, zlokalizowane na wysokości miejscowości Sądy Górne i Bogaczowice.

Na wysokości miejscowości Lubawka zaplanowano węzeł ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 369. Dalej droga pobiegnie na północ, równolegle do drogi krajowej nr 5 i ominie Kamienną Górę od zachodu. Koło miasta powstaną dwa węzły: Południe, ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 367 oraz Północ, na połączeniu z drogą krajową nr 5, za miastem zaś MOP Jaczków. Dalej droga pobiegnie na północ całkowicie nowym korytarzem, przebijając się przez Góry Wałbrzyskie. To tu powstaną dwa wspomniane tunele. Odcinek zakończy się na węźle Bolków, zlokalizowanym na połączeniu z drogą krajową nr 5, na wschód od miasta.

 

Droga ekspresowa S3 połączy się na południu z czeską drogą ekspresową R11. Inwestycja Bolków - Lubawka posiada już pełną wymaganą dokumentację i pozwolenia. Ten południowy odcinek drogi S3 powstanie prawdopodobnie do roku 2021 - tak przynajmniej zapewnia resort budownictwa. Polska w lutym 2016 r. złożyła wniosek aplikacyjny o dofinansowanie tego odcinka w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europe” (CEF).

 

KOMENTARZE

adrian
2017-04-18 17:09
enrico,czytałeś projekt niezbyt uważnie,odcinek Bolków-Granica Państwa ma byc oddany w 2022 r. a więc zostało trochę czasu.
bolo
2017-03-08 14:09
Niestety Czesi jeszcze śpią
Funio
2016-10-16 17:32
No i co gosciu jednak budowa ruszyla.po co biadolic.
enrico
2016-09-23 17:57
S3 - Odcinek: Bolków- Lubawka (przy obecnej PiS-owskiej władzy) powstanie najprędzej za 10 lat - w 2015r. Tym bardziej, że droga przebiegać będzie w górach i trzeba będzie wybudować tunele, mosty, estakady i różne zabezpieczenia. Wspomnice moje słowa! W tym czasie Czesi dawno wybudują swój odcinek R11 od Lubawki ,przez Jaromer do Hradec Kralove. Dopiero wtedy ta ekspresówka na południe Europy, spełni swoje gospodarczo-turystyczne znaczenie!

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz: