1. Strona główna

Droga krajowa nr 8

1. conadrogach.pl
  2. 2015-02-20
Mężenin, droga krajowa nr 8 w przed przebudową do parametrów drogi ekspresowej. Zdjęcie: GDDKiA.
Droga krajowa łącząca granicę państwa z Czechami w Kudowie-Zdroju z granicą państwa z Litwą w Budzisku. Droga jest sukcesywnie przebudowywana do parametrów drogi ekspresowej. Aktualnie, na przeważającym przebiegu, od Wrocławia do Białegostoku, trasa ma już oznaczenie S8. Droga przebiega przez miejscowości Lewin-Kłodzki, Duszniki-Zdrój, Polanica-Zrój, Kłodzko, Ząbkowice Śląskie, Niemcza, Łagiewniki, Jordanów Śląski, Kobierzyce, Białystok, Augustów, Suwałki.

Droga krajowa nr 8 w Kudowie–Zdroju

Droga krajowa nr 8 rozpoczyna swój bieg na granicy Polski z Republiką Czeską. Od samego początku droga wiedzie ul. Główną, tworząc część trasy E67. W centrum miasta w lewo odbija droga wojewódzka nr 387, która łączy to miejsce ze Ścinawką Górną (województwo dolnośląskie). Droga mija Jeleniów, Lewin Kłodzki, Zielone Ludowe. Za wsią, tuż przed Dusznikami-Zdrojem, w prawo rozpoczyna swój bieg droga wojewódzka nr 389 (kończy się w Międzylesiu, województwo dolnośląskie). W Dusznikach droga przejeżdża przez centrum miasta, głównymi ulicami – Świerczewskiego, Kłodzką i Robotniczą. Po wyjeździe z miasta mija Szczytną, Borowinę, omija od północy centrum Polanicy-Zdroju (aby dojechać do centrum należy na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 388 /Bystrzyca Kłodzka – Ratno Dolne/ skręcić w prawo w ul. Zdrojową). Po minięciu Szalejowa Górnego ul. Dusznicką krajowa 8-ka wpada od zachodu do Kłodzka.

Droga krajowa nr 8 w Kłodzku

Droga omija centrum Kłodzka, kierując kierowców północnym obrzeżem miasta. Po minięciu pierwszych zabudowań droga odbija w lewo, w ul. marsz. Piłsudskiego. Po 2 km pierwsze skrzyżowanie ze światłami. W lewo odbija droga wojewódzka nr 381 (ul. Noworudzka), która z tego miejsca prowadzi do Wałbrzycha. Po prawej droga mija duże centrum handlowe, przejeżdża mostem nad Nysą Kłodzką i dociera do skrzyżowania z drogą krajową nr 33, która z tego miejsca wiedzie do polsko-czeskiej granicy w Boboszowie (województwo dolnośląskie). To już rogatki Kłodzka, droga krajowa nr 8 prowadzi dalej w kierunku północno-wschodnim, przez Boguszyn do urokliwie położonego Barda.

Droga krajowa nr 8 pomiędzy Kłodzkiem a Magnicami

Przez miasteczko droga prowadzi przez most na Nysie, wzdłuż torów kolejowych ulicami Kolejową i Główną. Po minięciu Braszowic droga wpada do Ząbkowic Śląskich. Już na rogatkach odbija w lewo i wiedzie obwodnicą miasta. W tym też miejscu łączy się z drogą wojewódzka nr 382 (Stanowice, województwo dolnośląskie – Paczków, województwo opolskie). Na pierwszych światłach 8-ka spotyka drogę wojewódzką nr 385 (Jaczowice, województwo opolskie – Tłumaczów, województwo dolnośląskie). Przez kolejny kilometr wszystkie drogi biegną wspólnie aż do skrzyżowania z ul. Legnicką, na którym w lewo odbija wojewódzka 382 a w prawo 385. 8-ka prowadzi nadal prosto, ku wylotowi z miasta. Mija Szklary, Przerzeczyn-Zdrój, Nową Wieś Niemczańską i dociera do Niemczy, którą bardzo sprawnie, od zachodu omija obwodnicą. Po Wilkowie Wielkim droga wpada do Łagiewnik, w których – na skrzyżowaniu ulic Kłodzkiej, Wrocławskiej, Jedności Narodowej i Słowiańskiej krzyżuje się z inną drogą krajową – nr 39 (w prawo) oraz z drogą wojewódzką nr 384 (w lewo). Obie drogi w tym miejscu rozpoczynają swój bieg. Pierwsza kończy się w Kępnie (województwo wielkopolskie) a druga w Woliborzu (województwo dolnośląskie). Pomiędzy Cieszycami a Kobierzycami 8-ka krzyżuje się z drogą wojewódzką 346 (Środa Śląska – Godzikowice, województwo dolnośląskie). Na węźle Magnice, na skrzyżowaniu z krajową drogą nr 35 (Wrocław – Golińsk, województwo dolnośląskie), krajowa 8-ka formalnie przerywa swój bieg. Jej naturalnym przedłużeniem jest Autostradowa Obwodnica Wrocławia, czyli droga ekspresowa S8 i autostrada A8.

Droga krajowa nr 8 w Białymstoku

Pomiędzy Wrocławiem i Białymstokiem droga krajowa nr 8 została zastąpiona drogą ekspresową S8. Droga przebiega przez Sieradz, Łódź, Piotrków Trybunalski, Warszawę i Ostrów Mazowiecką. Wkrótce w realizacji będzie też odcinek pomiędzy Wrocławiem i Kłodzkiem.

W Białymstoku droga krajowa nr 8 startuje na zachodnich rogatkach miasta, gdzie kończy się trasa ekspresowa. Obwodnicą miasta razem z drogą krajową nr 65 omija miasto od północy. Dalej, tym razem z drogą krajową nr 19, odbija na północ i biegnie w kierunku Augustowa.

Na węźle w Sochoniach DK 19 obija w prawo natomiast 8-ka kieruje się dalej na północ. W Korycinie na 1,5 km łączy się z drogą wojewódzką nr 671. W Suchowoli drogę przecina droga wojewódzka 670 (Osowiec – Chworościany).

Droga krajowa nr 8 w Augustowie

Po ok. 35 km droga wjeżdża ul. Białostocką do Augustowa. Tu swój bieg zaczyna Obwodnica Augustowa. Na pierwszym węźle 8-ka przecina dwie drogi krajowe - 61 (Warszawa – Augustów), która odbija na zachód, oraz drogę nr 16 (Dolna Grupa, województwo kujawsko-pomorskie – granica z Białorusią w Ogrodnikach), która odbija na wschód w kierunku centrum miasta. Krajowa 8-ka wiedzie na północ, razem z 16-ką, która na kolejnym węźle odbija z kolei na zachód. Kolejny węzeł na obwodnicy zlokalizowano na wysokości miejscowości Janówka, ze zjazdem na drogę wojewódzką nr 664 (Raczki – Lipszczany). W Raczkach krajowa 8-ka łączy się z drogą ekspresową S61, którą biegnie do Suwałk.

Droga krajowa nr 8 w Suwałkach

Kiedyś droga krajowa nr 8 przemierzała przez centrum miasta. Aktualnie omija je od zachodu i północy obwodnicą poprowadzoną w ciągu drogi ekspresowej S8. Na połączeniu z ul. Pułaskiego kończy się trasa ekspresowa. Stąd biegnie dalej droga krajowa już do samej granicy z Litwą. W Szypliszkach przecina drogę wojewódzką nr 651 (Gołdap – Sejny) i po ok. 7 km dociera do Budziska, gdzie kończy swój bieg na granicy państwa.