1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Lada dzień przetarg na nowy system poboru opłat

Lada dzień przetarg na nowy system poboru opłat

  1. A.K.
  2. conadrogach.pl, Newseria
  3. 2016-12-08
Lada dzień przetarg na nowy system poboru opłat
Na początku grudnia ma być ogłoszony przetarg na nowy system poboru opłat na drogach - poinformował wiceszef resortu infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Zdjęcia: GDDKiA
W pierwszej połowie grudnia ma być ogłoszony przetarg na nowy system poboru opłat drogowych - informuje resortu infrastruktury i budownictwa. Rok później zostanie podpisana umowa. System zastąpi obecny viaTOLL, dla którego umowa wygasa w listopadzie 2018 r.

System ten ma być sprawny, gwarantować skuteczność i szczelność poboru opłat, a także efektywny – koszt jego funkcjonowania nie powinien być zbyt wysoki w stosunku do pobieranych opłat i możliwie jak najmniej uciążliwy dla kierowców – to główne kryteria określone przez MIB. Przetarg ma być dwuetapowy. W pierwszym etapie firmy, będą weryfikowane pod kątem potencjału i doświadczenia. W drugim etapie zaproszeni wykonawcy złożą oferty cenowe.

Przypomnijmy, w listopadzie 2018 r. wygaśnie umowa z firmą Kapsch dotychczas obsługującą system poboru opłat, obejmujący drogi zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Konieczne będzie wybranie nowych rozwiązań i operatora, tak by zapewnić płynną kontynuację poboru opłat na płatnych drogach państwowych, a tym samym wpływ pieniędzy do Krajowego Funduszu Drogowego. Wybór wykonawcy i podpisanie umowy na nowy system jest przewidywane na listopad 2017 r.

Elektroniczny system poboru opłat za przejazdy wybranymi odcinkami dróg krajowych viaTOLL został wprowadzony w lipcu 2011 roku i zastąpił karty opłaty drogowej (winiety). Z viaTOLL obowiązkowo muszą korzystać kierowcy autobusów i pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t.

Z raportu „System poboru opłat drogowych”, opracowanego przez Fundację Republikańską, wynika, że w latach 2011–2016 przyniósł on niemal 7 mld zł do Krajowego Funduszu Drogowego, a koszty budowy zwróciły się już po kilkunastu miesiącach. Zdaniem autorów raportu zmiana systemu viaTOLL bądź zastąpienie go innym rozwiązaniem byłoby ekonomicznie nieopłacalne. Zamiast tego należałoby go rozbudowywać i zwiększyć jego funkcjonalność, zwłaszcza że viaTOLL może być wykorzystywany również w innych celach niż pobór opłat za przejazdy drogowe.

– W tej chwili viaTOLL obejmuje ponad 3 tys. kilometrów dróg, a niektóre części kraju – na przykład przy wschodniej granicy – niemal w ogóle nie są nim pokryte. System można rozbudowywać nie tylko terytorialnie, lecz także dodając na przykład elementy pozwalające na pomiar wagi pojazdów. Umożliwi to wykrywanie oszustw polegających na pustych przebiegach, kiedy deklarowane są pełne, albo na rozpoznawaniu cystern, co pozwoliłoby walczyć z przemytem paliw – zaznaczył w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Wróbel, prezes Fundacji Republikańskiej.

W opinii Fundacji Republikańskiej system viaTOLL mógłby być również wykorzystywany przez polskie służby celne i skarbowe do walki z przemytem papierosów i alkoholu, wyłudzeniami podatku VAT i do ochrony granic Polski. Aby było to możliwe, system należy rozbudowywać o nowe odcinki płatnych dróg – szczególnie na wschodzie kraju – i wyposażyć w dodatkowe elementy. Dodatkowe moduły pozwalające na rozpoznawanie tablic rejestracyjnych i wagi pojazdów pozwoliłyby m.in. ograniczyć ryzyko wypadków drogowych i przyczynić się do poprawy stanu dróg oraz walczyć z wyłudzeniami podatku VAT. Na podstawie informacji z systemu viaTOLL przedsiębiorcy mogliby bowiem udowodnić transport towaru poza granice Polski i wystąpić o zwrot należnego podatku.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE