1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowa przeprawa przez Odrę otwarta

Nowa przeprawa przez Odrę otwarta

  1. conadrogach.pl
  2. DSDiK,
  3. 2013-10-29
Nowa przeprawa przez Odrę otwarta
Pierwsze samochody przejechały nowo otwartym mostem przez Odrę pomiędzy Brzegiem Dolnym i Miękinią. Wyczekiwana od 20 lat przeprawa łączy południową i północną część województwa dolnośląskiego. Usprawni ona komunikację pomiędzy drogami wojewódzkimi nr 340 i nr 341, jednocześnie ułatwiając włączenie się do autostrady A4 lub do drogi krajowej nr 94.Jest to jeden z najdłuższych mostów w Polsce.
Po niespełna dwóch latach od rozpoczęcia budowy i na miesiąc przed kontraktowym terminem oddano 28 października br. do ruchu nowy most przez Odrę w Brzegu Dolnym (województwo dolnośląskie). Nowej przeprawie nadano imię Most Wolności - 4 czerwca.


Budowa mostu na Odrze w Brzegu Dolnym to ogromne przedsięwzięcie inwestycyjne, a zarazem część Obwodnicy Aglomeracji Wrocławskiej, współfinansowane przez budżet Województwa Dolnośląskiego, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz pomoc finansową ze strony lokalnych samorządów. Nazwa inwestycji jest nieco myląca i zawęża rzeczywisty zakres prac. Wraz z mostem na Odrze (565 metrów długości) powstał bowiem drugi most – na rzeczce Jeziorce (100 metrów długości) oraz ponad 6 km dróg dojazdowych po obydwu stronach. Wartość całej inwestycji to ponad 172 mln zł, z czego ponad 84 mln zł dofinansowała Unia Europejska.

Nawisowy most na Odrze

Most przez Odrę pomiędzy Brzegiem Dolnym a Miękinią jest jednym z najdłuższych mostów w Polsce – mówi Bogdan Rytwiński, Dyrektor Oddziału Budownictwa Inżynieryjnego Skanska we Wrocławiu. – Sześcioprzęsłowy most wraz
z najazdami ma 565 m długości, 15,5 m szerokości i dwie jezdnie po 3,5 m szerokości każda. Jest to obiekt betonowy sprężony, budowany w części nurtowej i nad terenami zalewowymi metodą „nawisową”.

Metoda betonowania nawisowego polega na sukcesywnym wykonywaniu kolejnych segmentów mostu począwszy od segmentu
zerowego znajdującego się nad filarem startowym w kierunku środka rozpiętości przęsła. Kolejne sekcje kształtowane były przy użyciu wózków nawisowych, tzw. trawelerów ważących około 65 ton każdy, mocowanych do segmentów wykonanych wcześniej. Taką metodę stosuje się m.in. podczas budowy mostów nad rzekami żeglownymi.

Most przez Odrę jest obiektem nietypowym, gdyż metodą nawisową zostały zbudowane aż trzy przęsła - zazwyczaj przy takiej metodzie buduje się dwa. Rozpiętość jednego przęsła wynosi 140 m. Tygodniowo powstawało ok. 20 mb przęsła. Na całej długości mostu i dróg dojazdowych wykonane zostały chodniki i ścieżki rowerowe.

Zainstalowane zostało oświetlenie i ponad 17,5 tys. m kw. ekranów akustycznych. Powstało także 9 przejść dla zwierząt i 4 zintegrowane przepusty drogowe.

Ponadto, w ramach kontraktu po stronie Miękini - od drogi powiatowej do Zaboru Wielkiego – Skanska zbudowała ponad 4,5 km nowej drogi wojewódzkiej o szerokości 7 m (dwa pasy po 3,5 m) z utwardzonym poboczem.

Most, wraz z drogami dojazdowymi połączył leżącą w Powiecie Średzkim gminę Miękinia z gminą Brzeg Dolny (Powiat Wołowski), stwarzając dogodne połączenie drogowe dla sąsiadów mieszkających po obu stronach Odry. Do tej pory jedynym sposobem, by – bez nadkładania drogi – przedostać się na drugą stronę rzeki był rejs promem. Prom jednak pływał tylko w dzień, a jego kursowanie było zależne od pogody i poziomu wód. Nowy most jednak to nie tylko możliwość szybszego, bezpieczniejszego i wygodniejszego dotarcia z jednego brzegu na drugi. To także perspektywa rozwoju gospodarczego terenów położonych po obu jego stronach oraz otwarcia się nowych możliwości poszukiwania pracy czy atrakcyjnych terenów do zamieszkania dla okolicznych mieszkańców.

Budowa mostu z Brzegu Dolnego do Miękini jest pierwszym etapem kompleksowej przebudowy układu komunikacyjnego w tym rejonie Województwa Dolnośląskiego. Projekt ma znaczenie strategiczne dla regionu, ponieważ przyczyni się do stworzenia nowego układu drogowego łączącego drogi krajowe z drogami wojewódzkimi. Projekt ma charakter regionalny, ponieważ jest jednym z elementów Obwodnicy Aglomeracji Wrocławia, który w przyszłości będzie się łączył na południu z A4 (przecinając DK94 we wsi Błonie) a na północy z drogą krajową nr 5 (droga ekspresowa S5) w kierunku Poznania (przecinając DW340 w okolicach wsi Bukowice w rejonie Żmigrodu). W przyszłości trasa ta umożliwi wygodny i bezpieczny przejazd pomiędzy największymi miejscowościami leżącymi w sąsiedztwie stolicy regionu, bez konieczności wjeżdżania do Wrocławia. Oczywiście, na pełny efekt komunikacyjny trzeba będzie poczekać aż powstaną następne elementy obwodnicy, jednak trzeba podkreślić, że już wybudowanie przepraw przez Odrę i Jeziorkę bardzo usprawni przejazd Powiatu Wołowskiego w kierunku Wrocławia i z powrotem i ułatwi życie mieszkańcom miejscowości położonych w pobliżu. Następne etapy budowy obwodnicy aglomeracyjnej są w przygotowaniu.

Jednocześnie z otwarciem mostu w Brzegu Dolnym zostanie w Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei rozpoczęte postępowanie przetargowe mające wyłonić wykonawcę budowy obwodnicy Miękini, czyli kolejnego odcinka trasy w kierunku południowym.

Projekt przyszłej obwodnicy Brzegu Dolnego jest w zasadzie gotowy i wkrótce DSDiK rozpocznie starania o pozwolenie na budowę. Przeszkodą są jedynie nieuzasadnione protesty, jakie – wbrew interesowi większości mieszkańców okolicznych miejscowości – organizuje kilkuosobowa grupka mieszkańców osiedla Stary Wawrzyń. Gdy tylko zakończy się prowadzone obecnie w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska postępowanie odwoławcze, złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej).

Budowa mostu wraz z drogami dojazdowymi rozpoczęła się jesienią 2011 roku. Jej kontraktowe zakończenie było planowane na koniec roku 2013. Inwestorem działającym w imieniu Zarządu Województwa Dolnośląskiego jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Generalnym wykonawcą prac budowlanych jest firma Skanska S.A.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 94 Utrudnienia na drodze 340 Jak dojadę - Brzeg Dolny