1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowe rozwiązania dla S51 - południowej obwodnicy Olsztyna

Nowe rozwiązania dla S51 - południowej obwodnicy Olsztyna

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2014-10-24
Nowe rozwiązania dla S51 - południowej obwodnicy Olsztyna
W projektach dla południowej obwodnicy Olsztyna drogowcy musieli wprowadzić zmiany. Stało się to konieczne w związku z uznaniem obwodnicy Olsztyna za drogę ekspresową S51 i podziałem jej budowy na dwa zadania realizacyjne oraz potrzebą etapowania budowy węzłów ze względu na dostosowywanie układu miejskiego do połączenia z obwodnicą.
Zespół Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA Oddział w Olsztynie przyjął, a Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdził dokumentację projektową na budowę obwodnicy Olsztyna do realizacji w dwóch zadaniach – koncepcję rozwiązań zamiennych. Obwodnica będzie zawierała rozwiązania drogowe zawarte w wykonanym projekcie budowlanym, skorygowane o elementy zaprojektowane w koncepcji rozwiązań zamiennych. Konieczność opracowania rozwiązań zamiennych dokumentacji projektowej na budowę obwodnicy Olsztyna wynikła z decyzji o podziale budowy na dwa zadania realizacyjne oraz z potrzeby etapowania budowy węzłów planowanej drogi ze względu na dostosowywanie układu miejskiego do połączenie z obwodnicą. Ponadto 5 sierpnia 2014 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę zmieniającą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Jedną ze zmian wprowadzonych tą uchwałą do załącznika nr 5 Programu było podwyższenie klasy technicznej części obwodnicy Olsztyna na odcinku Olsztyn Południe – Olsztyn Wschód. Odcinek ten będzie realizowany jako droga ekspresowa S51, co spowodowało konieczność wprowadzenia rozwiązań właściwych dla drogi klasy S - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.


Projekt budowlany i wykonawczy obwodnicy Olsztyna został wykonany przez firmę Arcadis w Warszawie w 2012 r. Dnia 03.06.2013r. została wydana decyzja o zgodzie na realizację inwestycji drogowej. Zadanie opracowania rozwiązań zamiennych wykonała na zlecenie GDDKiA firma TRAKT z Katowic.

Zmiany rozwiązań drogowych dla obwodnicy Olsztyna obejmują:


1. Węzeł Olsztvn Zachód (Kudypy) na skrzyżowaniu projektowanej obwodnicy z istniejącą dk 16 będzie realizowany etapowo. Etap pierwszy, który rozpocznie się w 2015r. przewiduje budowę skrzyżowania typu rondo turbinowe z wydzieloną relacją skrętną od strony Barczewa.

2. Węzeł Olsztyn Południe na skrzyżowaniu projektowanej obwodnicy z istniejącą dk 51. Koncepcja rozwiązań zamiennych zakłada budowę węzła typu koniczyna (WA) zespolonego za pomocą jezdni zbierająco-rozprowadzających wzdłuż S 51 z węzłem typu półkoniczyna z pętlami przyległymi (WB) na przecięciu S51 z drogą powiatową 1370N.

3. Węzeł Pieczewo zlokalizowany na przecięciu projektowanej obwodnicy z docelową lokalizacją DK53. Etap pierwszy zakłada realizację wyłącznie jezdni obwodnicy wraz z obiektem inżynierskim (węzłowym) w ciągu obwodnicy. Pozostałe elementy węzła wraz z połączeniem węzła z istniejącą dk 53 będą realizowane w kolejnym etapie.

4. Węzeł Olsztyn Wschód (Klebark). Skrzyżowanie projektowanej obwodnicy z istniejącą DK16. Pierwotnie został zaprojektowany jako węzeł zespolony za pomocą jezdni zbierająco - rozprowadzających z węzłem stanowiącym połączenie obwodnicy południowej z planowaną północno- wschodnią obwodnicą Olsztyna w ciągu dk 51. W związku z uchyleniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla obwodnicy północno-wschodniej  zrezygnowano z jezdni zbierająco - rozprowadzających wzdłuż obwodnicy. Założono natomiast dwa warianty połączenia obwodnicy z układem miejskim. Projekt budowlany obejmuje budowę wiaduktu nad rondem łączącego węzeł Wschód z ul. Towarową. Dodatkowo zaprojektowano połączenie węzła z rondem. Wariant realizacji połączenia z miastem (jedno lub dwupoziomowe rozwiązanie) uzależniony jest od terminu realizacji przez miasto przedłużenia ul. Towarowej do węzła Wschód.

5. Zakończenie opracowania za węzłem Olsztyn Wschód (skrócenie o 1,9 km). Rozwiązanie zamienne zakłada rezygnację z budowy węzła Wójtowo 2, zakończenie opracowania w najbliższej możliwej, z uwagi na warunki techniczne, odległości od węzła, rezygnację z jezdni zbierająco - rozprowadzających wraz z dostosowaniem nowo projektowanego układu komunikacyjnego do istniejącej DK16.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S51 Jak dojadę - Olsztyn