• Facebook - conadrogach
Pierwsze prace grupy roboczej Via Carpatia
Zachodnia obwodnica Lublina w ciągu drogi ekspresowej S19, będącej częścią szlaku via Carpatia. Zdjęcia: GDDKIA

W pierwszą rocznicę podpisania „Deklaracji Łańcut II” intensyfikującej współpracę w ramach projektu Via Carpatia, odbyło się inauguracyjne posiedzenie grupy roboczej do spraw realizacji tego międzynarodowego szlaku. Na terenie Polski, w trasę wpisują się odcinki dróg: S61, DK8, S19 pomiędzy m. Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele ministerstw ds. transportu Polski, Bułgarii, Węgier, Litwy, Rumunii, Słowacji, Ukrainy, Turcji oraz Czech (jako obserwator). Przedstawili oni stan realizacji odcinków Via Carpatia, przebiegających przez poszczególne państwa. Omówili także plan przyszłych działań w zakresie budowy trasy, obejmujący m.in. promocję inicjatywy na forum międzynarodowy, a także możliwości dalszego rozwoju projektu.

Via Carpatia to kluczowy transeuropejski korytarz transportowy, który może stać się nowym połączeniem Europy północnej i południowej, integrującym systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji, a w przyszłości także Turcji i Ukrainy. Realizacja szlaku jest jednym z priorytetów polskiego rządu. Wiele z odcinków dróg ekspresowych będących w korytarzu via Carpatia na terenie Polski jest już w realizacji. Na pozostałe odcinki rząd szuka źródeł finasowania m.in. z funduszu europejskich.

Jesienią ubiegłego roku Parlament Europejski zdecydowaną większością głosów przyjął rezolucję autorstwa europosła Tomasza Poręby w sprawie usprawnienia połączeń i poprawy dostępności infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym budowy drogi via Carpatia (droga ekspresowa S19). W przyjętym dokumencie Parlament Europejski apeluje do Komisji i państw członkowskich o zajęcie się pilną potrzebą wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE, od Estonii po Grecję.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

e
2017-03-09 23:10
Via Carpatia - na terenie Polski głównie - to S19. Ale - dla zapewnienia poprawnej drogowej przelotowości z Północy Europy (FIN, EST, LV, LT i PL)- na Południe (SK, H, ROM, BGR, TUR) - konieczne jest drogowe ekspresowe połączenie S19 - k/Białegostoku z też budowaną S61- k/Augustowa. Inaczej- wspomniane połączenie nie spełni swojej podstawowej roli!

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz: