Polska zabiega o dofinasowanie dla przygranicznych odcinków S3 i S1
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2017-02-09
Budowa dróg ekspresowych S3 Bolków - Lubawka i S1 Pyrzowice - granica państwa z obejściem Węgierskiej Górki może być dofinansowana z UE. Zdjęcia: GDDKIA
Południowy odcinek drogi ekspresowej S3, z Bolkowa do granicy polsko-czeskiej i odcinek S1 Pyrzowice – granica z obwodnicą Węgierskiej Górki maja być realizowane w najbliższych latach. GDDKiA złożyła dwa wnioski o dofinansowanie ich z puli Funduszu Spójności. Obecnie trwa ocena złożonych aplikacji.
Złożone wnioski dotyczyły budowy dróg ekspresowych S1 i S3:
- Budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków - Lubawka (granica państwa). Wnioskowana kwota to 742 290 520 EUR, w tym wkład UE 630 946 942 EUR. To ostatni, nie realizowany, odcinek drogi S3, która połączy port morski w Świnoujściu z południową granicą. Budowa 31 km odcinka ma kosztować około 3,2 mld zł. Resort infrastruktury chce by inwestycja została ukończona jak najszybciej - do 2021 r.
- Budowa drogi ekspresowej S1 Pyrzowice - granica państwa, odcinek obejście Węgierskiej Górki. Wnioskowana kwota to 350 692 639 EUR, w tym wkład UE 298 088 743 EUR. Trasa ma być zrealizowana do 2022 roku. Dzieki temu droga ekspresowa S1 Pyrzowice – Dąbrowa Górnicza – Tychy – Bielsko Biała będzie stanowić połączenie dróg szybkiego ruchu, autostrad A1 (północ – południe) i A4 (wschód – zachód) z aglomeracją śląską, umożliwi również połączenie z granicą ze Słowacją w Zwardoniu – Mycie, a poprzez S52 - granicą z Republiką Czeską w Cieszynie.