Ponad 450 mln zł dofinansowania na połączenie DK81 z A4 Katowicach
- conadrogach.pl
- UM Katowice
- 2017-04-05
- Pierwotnie dwa projekty Katowic i jeden Bielska – Białej dostały pozytywną ocenę w konkursie w działaniu 4.2 Programu Infrastruktura i Środowisko, zostały jednak wpisane na listę rezerwową z powodu braku funduszy. Teraz, dzięki przesunięciu części środków, inwestycje dostaną dofinansowanie – powiedział Mariusz Trepka, wicewojewoda śląski.
Dofinansowanie dwóch projektów katowickich wyniesie łącznie 450 mln zł. Pierwszym z projektów jest rozbudowa i przebudowa dwóch odcinków dróg krajowych nr 81 (ul. 73 Pułku Piechoty) i 86 (ul. Pszczyńska) o łącznej długości 3,62 km, stanowiących dojazd do autostrady A4. Realizacja projektu potrwa w latach 2017-2020 i kosztować będzie 400 mln zł z czego dofinansowanie wyniesie 338,2 mln zł (tj. 85% kosztów kwalifikowanych projektu).
Druga inwestycja zlokalizowana jest w dzielnicy Piotrowice i obejmuje rozbudowę odcinka DK81 (ul. Kościuszki) o długości 1,44 km wraz z budową dwupoziomowego węzła bezkolizyjnego typu „Karo" na skrzyżowaniu z ulicą Armii Krajowej z tzw. „rondem turbinowym" dwupasowym, umożliwiającym poprzez DK 86 dojazd do autostrady A4. Inwestycja będzie realizowana w latach 2017-2019 i kosztować będzie 132,8 mln zł, z czego dofinansowanie wyniesie 111,4 mln zł.
- Te inwestycje o wartości ponad pół miliarda złotych są ważnym krokiem w udoskonalaniu transportu w regionie. Ich realizacja znacząco podniesie komfort życia mieszkańców Katowic i regionu, niesie ze sobą szereg korzyści i ułatwień. Chcemy osiągnąć dwa cele. Po pierwsze, oddzielimy ruch wewnętrzny od tranzytowego, a po drugie upłynnimy ruch w dwóch wąskich gardłach komunikacyjnych Katowic, z których jedno jest zlokalizowane na skrzyżowaniu autostrady A4 i DK 86 – a więc węźle o największym natężeniu ruchu samochodowego w Polsce. Płynny ruch pojazdów jest bardziej przyjazny środowisku, bo pozwala ograniczyć emisję spalin oraz hałas, a także pozwala zaoszczędzić czas kierowców. Realizacja dwóch projektów zwiększa także dostępność komunikacyjną nie tylko dla mieszkańców Katowic i regionu, ale też obszarów położonych przy dalszych odcinkach dróg DK81 i DK86. O zyskach mówimy więc zarówno w perspektywie ekonomicznej, jak i społecznej. W kontekście powstania metropolii śląskiej mówimy także o czynniku mocno podnoszącym konkurencyjność całego naszego regionu – podkreślał Marcin Krupa, prezydent Katowic.