• Facebook - conadrogach
Przetargi na budowę dróg według nowych zasad
Za 2–3 miesiące powinny ruszyć kolejne przetargi na budowę dróg i autostrad już według nowych zasad. Eksperci z branży są zgodni co do tego, że kryterium najniższej ceny jest nie do przyjęcia, bo w ostatnich latach było jedną z głównych przyczyn problemów branży budowlanej. Zdjęcia: conadrogach.pl

Trwają prace nad nowymi zasadami przetargów na budowę dróg i autostrad. Eksperci uważają, że dalsze stoswanie kryterium najniższej ceny jest nie do przyjęcia.

Za 2–3 miesiące powinny ruszyć kolejne przetargi na budowę dróg i autostrad już według nowych zasad – zapowiada prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. Eksperci z branży i przedstawiciele administracji pracują nad usprawnieniem całej procedury i nowym wzorem umowy na realizację inwestycji drogowych. Wszyscy są zgodni co do tego, że kryterium najniższej ceny jest nie do przyjęcia, bo w ostatnich latach było jedną z głównych przyczyn problemów branży budowlanej.

– Dotychczas realizacja kontraktów wiązała się z wieloma problemami na skutek umów i stosowanego w przetargach kryterium najniższej cena. Dochodziło do wojen cenowych, a oferowane stawki nie odzwierciedlały rzeczywistych kosztów, co stwarzało dodatkowe problemy. Pojawiły się roszczenia firm drogowych wobec zamawiających, a większość przetargów nie była realizowana w terminie – podkreśla Andrzej Wyszyński, prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych (PSWNA) i członek Rady Ekspertów przy ministrze infrastruktury i budownictwa.

W kwietniu wiceminister Jerzy Szmit informował, że roszczenia, które wykonawcy wnieśli do sądu (lub zamierzali to zrobić), to 5 tys. spraw o łącznej wartości 10 mld zł. Warunki umowy i opis przedmiotu zamówienia były głównym powodem odwołań składanych do Krajowej Izby Odwoławczej. Dlatego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają prace nad stworzeniem nowych zasad, wedle których mogłyby być rozstrzygane przetargi. Zajmuje się tym powołana w połowie lipca Rada Ekspertów. W jej skład weszli przedstawiciele wykonawców, zamawiających i strony społecznej.

– Przetargi decyzją ministra zostały chwilowo wstrzymane. Myślę, że ruszą za 2–3 miesiące, dlatego że komisja przyjęła szybki tryb obradowania i chcemy jak najszybciej stworzyć te dokumenty. Chcemy je stworzyć w nowej formule, z nowym podejściem do rzeczywistości, ale też zdajemy sobie sprawę z tego, że jest to bardzo uciążliwe dla branży drogowej, ponieważ w komisji pracują ludzie związani z wykonawstwem. Stąd ten szybki tryb – wyjaśnia Wyszyński.

Jak podkreśla, nowe zasady mają sprawić, że kontrakty będą realizowane szybciej i sprawniej, co pozwoli nadrobić ten czas przeznaczony na prace nad nimi. Wyzwaniem jest odejście od kryterium najniższej ceny, które dotychczas było decydującym czynnikiem wyboru wykonawcy.

– Problemem jest to, że szukamy parametrów, które będą obiektywne, a nie mierzalne. Obecnie poza kryterium cenowym brane są pod uwagę również długość gwarancji i czas wykonywania kontraktu. Musimy znaleźć inne parametry i inną formę ich obiektywnej oceny. Najważniejsze jednak, że wszystkie strony zgodziły się, że kryterium cenowe jest nie do przyjęcia – podkreśla prezes PSWNA. – Mam nadzieję, że wreszcie znikną problemy związane z cenami na kontraktach.

Rada Ekspertów to pierwszy krok do utworzenia Narodowego Forum Kontraktowego, które ma zacząć działać od stycznia 2017 roku. Będzie to platforma współpracy między administracją a wykonawcami. NFK ma monitorować i kontrolować całą procedurę przetargową dotyczącą wykonawstwa dróg w Polsce.

– Nie będzie to już działanie doraźne, ale systematyczne. Odpowiedniki Narodowego Forum Kontraktowego działają w innych krajach, np. w Holandii, i w pełni się sprawdzają. Będzie to ciało wspierające resort, przez które będzie bezpośredni kontakt z wykonawcami i z administracją, ciało, które będzie na bieżąco monitorowało sytuację i ewentualnie proponowało jakieś korekty – wyjaśnia Wyszyński.

Przedstawiciele wykonawców podkreślają, że dla branży najważniejsza jest przewidywalność w prowadzeniu procesu inwestycyjnego. Ogłoszenie wielu przetargów w formule „projektuj i buduj" powodowało, że potencjał wykonawczy nie był w pełni wykorzystywany. Resort infrastruktury ocenia zaś, że dialog z wykonawcami i współpraca przy rozwiązywaniu problemów pozwoli wykorzystać w pełni środki na inwestycje.

 

– W ramach Rady Ekspertów będziemy precyzować, co będzie celem działania Forum, w jaki sposób będzie skonfigurowane, jak dokładnie ma wyglądać jego współpraca z resortem. Myślę, że to bardzo istotny krok w naszej branży, bo do tej pory dużą bolączką było to, że uwagi branży nie były uwzględniane – przekonuje Andrzej Wyszyński.

ZOBACZ PODOBNE

W 2016 r. oddano 125 km nowych dróg. Na horyzoncie kolejne ekspresówki i obwodnice!
W 2016 r. oddano 125 km nowych dróg. Na horyzoncie kolejne ekspresówki i obwodnice!
A1 A4 2017-02-02 | 11:35

Ponad 125 km nowych dróg, które powstały kosztem 5,65 mld zł oddano do ruchu w 2016 roku. Były to m.in. odcinki autostrad A1 Stryków – Tuszyn i A4 Rzeszów – Jarosław, fragmenty dróg ekspresowych S19, ...

W tym roku przetargi na A1 Tuszyn – Częstochowa i odcinki Via Carpatia i Baltica
W tym roku przetargi na A1 Tuszyn – Częstochowa i odcinki Via Carpatia i Baltica
A1 2017-01-30 | 11:05

Ogłoszenie przetargów na inwestycje drogowe o wartości 15,7 mld zł, w tym przetargi na kolejne odcinki Via Carpatia i Via Baltica, a także przetarg na ostatni odcinek autostrady A1 Tuszyn – Częstochow...

Zachodniopomorskie: Powstaje 170 km dróg ekspresowych
Zachodniopomorskie: Powstaje 170 km dróg ekspresowych
A6 S10 S11 S3 S6 2017-01-02 | 08:59

W 2016 roku w województwie zachodniopomorskim trwała realizacja odcinków dróg o łącznej długości niemal 170 km i o wartości ponad 3,5 miliarda złotych. Umowy na odcinki S6 od Goleniowa do Koszalina, ...

Drogowa ofensywa na Mazowszu: Budowa S8, S7, S17, S2 w toku. Będzie też autostrada A2
Drogowa ofensywa na Mazowszu: Budowa S8, S7, S17, S2 w toku. Będzie też autostrada A2
A2 S17 S2 S7 S8 2016-12-31 | 14:07

Na Mazowszu w realizacji jest obecnie ponad 211 km nowych dróg, wszystkie budowane są jako drogi ekspresowe poza obwodnicą Góry Kalwarii, która będzie miała klasę GP (ruch główny przyspieszony). Warto...

GDDKiA szuka nowego wykonawcy Krajowego Systemu Poboru Opłat
GDDKiA szuka nowego wykonawcy Krajowego Systemu Poboru Opłat
2016-12-18 | 13:38

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy nowego Krajowego Systemu Poboru Opłat (KSPO). Podpisanie umowy planowane jest do końca 2017 r. Nowy system ma ruszyć...

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
/ Zarejestruj się
Twój komentarz: