1. Strona główna
  2. Informacje
  3. S14: Zachodnia obwodnica Łodzi droższa niż zakładała GDDKiA

S14: Zachodnia obwodnica Łodzi droższa niż zakładała GDDKiA

  1. conadrogach.pl
  2. MIB
  3. 2017-02-28
S14: Zachodnia obwodnica Łodzi droższa niż zakładała GDDKiA
W marcu ogłoszony będzie drugi przetarg na budowę zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu drogi S14. Pierwsze postępowanie anulowano z uwagi na oferty przekraczające założony budżet. Zdjęcia: GDDKiA
Oferty złożone przez firmy i konsorcja w przetargu na budowę zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14 znacznie przekroczyły zakładany budżet (o 264 mln zł). - Jeszcze w marcu 2017 r. ogłosimy przetarg na nowy projekt, który pozwoli obniżyć koszty tej inwestycji. Do współpracy zapraszamy też samorządy zainteresowane powstaniem tej drogi – podkreślił wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Przypomnijmy, 7 lutego 2017 r. otwarto oferty na budowę obu odcinków Zachodniej Obwodnicy Łodzi i Zgierza. Dla pierwszego odcinka (od węzła Łódź Lublinek do węzła Łódź Teofilów) wpłynęło 8 ofert, dla drugiego odcinka (od węzła Łódź Teofilów do Słowika) złożono 9 ofert. Najniższa oferta dla pierwszego odcinka opiewała na kwotę około 768,7 miliona złotych, najwyższa blisko 973 miliony złotych. W przypadku drugiego odcinka najtańsza oferta wyrażała się kwotą około 812 milionów złotych, najdroższa około 1.333,1 miliona złotych. Kosztorys inwestorski dla I odcinka to 672 miliony złotych, dla drugiego odcinka blisko 759,3 miliona złotych.

- Należy podjąć trudną decyzję o dalszych losach zadania. Czy dać szansę innym obwodnicom i zoptymalizować projekt S14 tak, aby jego koszt nie odbiegał od pierwotnych szacunków, czy zwiększyć wartość S14 kosztem innych zadań? – zastanawia się wiceminister Szmit.

Obecny kosztorysowy koszt kilometra tej drogi wynosi ok. 62 mln zł, a po zwiększeniu wartości wynosiłby ponad 72 mln zł. W ramach zabezpieczonego limitu w PBDK dostępne jest jedynie 107 mld złotych. Na realizację wszystkich priorytetów zapisanych w Programie brakuje zatem ok. 90 mld zł. Wzrosty wartości zadań, jak w przypadku S14, pogłębiłyby ten deficyt. Za kwotę, którą dodatkowo należałoby dołożyć do realizacji Zachodniej Obwodnicy Łodzi, można byłoby zbudować dużą obwodnicę (np. Kołbieli czy Niemodlina), bądź kilka mniejszych (np. Zatora i Nowego Sącza i Chełmca i Myśliny i Łochowa) – wylicza resort infrastruktury.

W związku z problemami z zapewnieniem środków na realizację tej inwestycji, na podstawie analizy oraz wymaganych standardów projektowania MIB oceniło, że zadanie jest przewymiarowane i należy wprowadzić do projektu istotne zmiany obniżające koszty jego realizacji, m.in. w kwestii prac ziemnych i odstąpienia od budowy części obiektów inżynierskich. Przetarg na opracowanie nowego projektu S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi zostanie ogłoszony jeszcze w marcu 2017 r.

Trasa S14 domknie obwodnicę Łodzi złożoną obecnie z odcinków autostrad A1 i A2 oraz drogi S8. Realizowany odcinek zachodniej obwodnicy znacząco wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S14 Jak dojadę - Łódź