1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Trasa Łagiewnicka w Krakowie przypieczętowana

Trasa Łagiewnicka w Krakowie przypieczętowana

  1. conadrogach.pl
  2. info. pras.
  3. 2017-03-24
Trasa Łagiewnicka w Krakowie przypieczętowana
Budowa Trasy Łagiewnickiej przyczyni się do odciążenia ruchu drogowego w ścisłym centrum Krakowa i połączy ze sobą południowe dzielnice. Umożliwi też przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum. Zdjęcia: MIB
Do końca grudnia 2020 roku potrwa budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie. Tą jedną z najważniejszych inwestycji drogowych Krakowa zrealizuje Budimex w konsorcjum z Ferrovial Agroman SA. Powstanie nowoczesna obwodnica o długości ok. 4 km, łącząca istniejącą ulicę Grota-Roweckiego z węzłem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Projekt przewiduje wybudowanie dwóch jezdni z trzema pasami ruchu oraz torów tramwajowych.

Umowę ze spółką Trasa Łagiewnicka SA konsorcjum podpisało 17 marca 2017 roku. Jej wartość brutto to 802 mln zł. 21 marca 2017 r. Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) i Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) poinformowały o podpisaniu umów dotyczących finansowania budowy Trasy Łagiewnickiej, będącej częścią południowego odcinka wewnętrznej obwodnicy Krakowa, łącznie z nową linią tramwajową. EBI udzielił kredytu w wysokości 400 mln zł (około 93 mln EUR) i jest tym samym głównym kredytodawcą tego projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł (około 69,3 mln EUR). Kredyt udzielony przez EBI jest objęty gwarancją w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) – jednego z filarów Planu inwestycyjnego dla Europy opracowanego przez Komisję Europejską pod kierownictwem Jean-Claude’a Junckera.

Harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowalnych w 2017 oraz ich zakończenie w 2020 roku. Budowa Trasy Łagiewnickiej przebiegać będzie od skrzyżowania z ul. Grota - Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Jest to odcinek o długości 3,5 km. W ramach projektu powstanie również 2,5 km droga tramwajowa. Trasa połączy osiedle Ruczaj i ul. Zakopiańską z osiedlami Wola Duchacka i Kurdwanów. Budimex zrealizuje inwestycję w formule „projektuj i buduj”.

Budowa Trasy Łagiewnickiej rozpoczyna realizację trzeciej obwodnicy Krakowa po stronie zachodniej. W następnej kolejności, ok. 2020 roku powinna rozpocząć się realizacja Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Trzecia obwodnica jest konieczna, by uspokoić ruch samochodowy w Śródmieściu, szczególnie na al. Trzech Wieszczów, Salwatorze i Krowodrzy.

 OBwodnica Krakowa. Rusza budowa Trasy Łagiewnickiej

- Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin. Dlatego cieszę się, że tak ważna dla mieszkańców Krakowa inwestycja może liczyć na wsparcie instytucji centralnych, a także Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wierzę, że współpraca w zakresie realizacji programu inwestycyjnego Krakowa zarówno z rządem RP, jak i międzynarodowymi instytucjami finansowymi będzie kontynuowana – podkreślił Jacek Majchrowki, prezydent Krakowa.

Budowa Trasy Łagiewnickiej w Krakowie - zakres projektu:

  • budowa ulicy dwujezdniowej o długości ok. 3 500 m, o szerokościach jezdni 2x7,0m i 2x10,5m,
  • budowa obiektów inżynieryjnych, w tym tuneli prowadzących główne jezdnie trasy pod skrzyżowaniami, osiedlem domów jednorodzinnych oraz obszarem osadników odpadów poprodukcyjnych byłych zakładów Solvay, tzw. „Białych Mórz”,
  • budowa i przebudowa linii tramwajowej wraz z przebudową torowiska na pętli tramwajowej,
  • ­przebudowa i rozbudowa ul. Zakopiańskiej,
  • ­przebudowa linii kolejowej,
  • ­przełożenie koryta rzeki Wilgi,
  • zagospodarowanie terenów naziemnych (miejsca nad tunelami oraz w obrębie przebiegu inwestycji) tj. nasadzenia, wielopokoleniowy ogródek jordanowski w tematyce „Smoczego Skweru”, zagospodarowanie o charakterze parkowym, zespół sportowo- rekreacyjny, ciągi piesze i rowerowe,
  • budowa obiektu kubaturowego (budynek gł. sterowania CZTO Centrum Zarządzania Trzecią Obwodnicą),
  • ­budowa urządzeń wyposażenia technicznego tuneli,
  • ­budowa odwodnienia drogi i tuneli,
  • ­przebudowa i budowa urządzeń i sieci istniejącej infrastruktury pod- i nadziemnej,
  • ­nasadzenia zieleni.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Jak dojadę - Kraków