Budowa wschodniej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S7 rozpoczęła się w 2008 roku i pierwszy jej fragment (węzeł Bieżanów - węzeł Rybitwy) jest już przejezdny. Na drugim (węzeł Rybitwy - węzeł Igołomska) trwają prace budowlane, zaś ostatni (od węzła Igołomska) również ma być realizowany w perspektywie finansowej 2015-2023.
S7 węzeł Bieżanów - węzeł Rybitwy (Christo Botewa)
Budowa S7 - wschodniej obwodnicy Krakowa ruszyła od południowej strony, od węzła Bieżanów, gdzie S7 połączona została z autostradą A4. Droga kończy się, bez węzła, zjazdem w ul. T. Śliwiaka. Pierwszy odcinek tej obwodnicy budowany był wlatach 2008 – 2010 (otwarcie 16 listopada 2010 roku) i liczy 2,7 km. Koszt budowy tego fragmentu drogi S7 wyniósł 242,5 mln zł.
Jest to droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu. Poza samą drogą inwestycja objęła budowę 1,8 km dróg dojazdowych, sześciu obiektów mostowych, w tym mostu nad rzeką Drwiną o długości 83,2 m oraz estakady wieloprzęsłowej o długości 256,7 m, która przebiega nad ul. Zarzyckiego, linią kolejową i rzeką Serafą.
S7 węzeł Rybitwy (Christo Botewa) - węzeł Igołomska
Drugi z planowanych fragmentów wschodniej obwodnicy Krakowa, tzw. Trasa Nowohucka, połączy węzeł Rybitwy z węzłem Igołomska (DK79). Odcinek ten będzie biegł przez dzielnice Podgórze i Nowa Huta i będzie liczył 4,5 km. W ramach inwestycji, poza samą drogą S7, dwujezdniową z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, powstanie ok. 1,5 km nowej dwujezdniowej drogi krajowej 79, nowy most przez Wisłę o długości 700 m oraz oba węzły.
Umowa na realizację tej inwestycji została podpisana 22 lipca 2014 roku z konsorcjum firm Strabag oraz Heilit + Woerner. Termin realizacji wynosi 27 miesięcy od daty zawarcia umowy, nie wliczając okresów zimowych. Kierowcy tym fragmentem wschodniej obwodnicy Krakowa powinni pojechać w lipcu 2017 roku. Koszt budowy tego odcinka drogi S7 wyniesie 528,9 mln zł.
S7 węzeł Igołomska - węzeł Kocmyrzów
Ostatni fragment wschodniego obejścia Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S7 jest obecnie w fazie przetargu. Dwuetapowy przetarg ograniczony na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa (węzeł Igołomska) został ogłoszony we wrześniu 2015 roku.
Fragment ten będzie częścią zadania nr 3 przetargu, czyli odcinka do węzła Widoma do węzła Igołomska i będzie miał długość 18,3 km. W samym Krakowie powstanie dwa dodatkowe węzły - najprawdopodobniej Nowa Huta oraz Kocmyrzów, gdzie S7 będzie się krzyżować z przyszłą północną obwodnicą Krakowa. Cała wschodnia obwodnica Krakowa powinna być gotowa do 2020 roku.