28 km nowej autostrady A1 na Śląsku
-
conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2012-06-05
Autostrada A1 na Śląsku, fot. GDDKiA
1 czerwca 2012 roku do ruchu zostały oddane kolejne odcinki autostrady A1 i drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim. To prawie 28 km trasy od Pyrzowic (lotniska) do Zabrza, która na północy łączy się z drogą S1, na południu zaś z istniejącą już autostradą A1. Kierowcy na Śląsku mają już do dyspozycji 74 km autostrady A1, która stanowi uzupełnienie wcześniej istniejących połączeń drogowych w najbardziej obciążonym ruchem województwie w Polsce.
Przypomnijmy, odcinek Pyrzowice – Piekary Śląskie (16,1 km) autostrady A1 realizowany był przez konsorcjum firm Budimex i Mostostal Warszawa od sierpnia 2009 roku. Ze względu na specyfikę regionu Górnego Śląska, dla konstrukcji autostrady koniecznym było zastosowanie szeregu zabezpieczeń na występowanie szkód górniczych. W okolicy węzła „Piekary Śląskie”, w utworach triasowych i karbońskich, stwierdzono rozwiniętą strefę aktywnego uskoku tektonicznego, zwanego Radzionkowskim.
Z kolei odcinek Piekary Śląskie – Zabrze Północ (Wieszowa) autostrady A1 o długości 12 km jest północną częścią kontraktu realizowanego przez hiszpańską firmą Dragados. Południową część, do węzła Gliwice Wschód (Maciejów), oddano do ruchu już w grudniu 2011 roku. Także na tym odcinku zastosowano zabezpieczenia dla konstrukcji drogi na występowanie szkód górniczych.
Prace na odcinku Piekary Śląskie – Zabrze Północ (Wieszowa) prowadzone będą do 28 września 2012 roku mimo oddania do ruchu terasy zasadniczej autostrady. Koniecznym jest wykonanie wszystkich łącznic na węźle „Bytom” oraz robót wykończeniowych wokół trasy A1.
Wraz z odcinkami autostrady A1 do ruchu oddano także ponad 2-kilometrowy dwujezdniowy fragment drogi ekspresowej S1 od węzła „Pyrzowice” A1 do węzła „Lotnisko” S1, gdzie trasa ta łączy się z wybudowaną w 2006 roku jednojezdniową drogą ekspresową S1 do Podwarpia.