1. Strona główna
  2. Informacje
  3. 660 mln zł – to najtańsza oferta na budowę obwodnicy Łomży w ciągu S61

660 mln zł – to najtańsza oferta na budowę obwodnicy Łomży w ciągu S61

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-10-01
660 mln zł – to najtańsza oferta na budowę obwodnicy Łomży w ciągu S61
Kto dokończy projektowanie i wybuduje obwodnicę Łomży w ciągu S61? Drogowcy mają z czego wybierać. Zdjęcia: GDDKIA
Poznaliśmy oferty złożone w przetargu na realizację obwodnicy Łomży – ostatniego odcinka drogi ekspresowej S61 w ciągu trasy Via Baltica. Budową prawie 13 kilometrowego odcinka S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno zainteresowanych jest siedmiu wykonawców, a najtańsza z ofert opiewa na 660 mln zł. To drugie podejście do wyboru wykonawcy, po tym jak drogowcy zerwali umowę z włoskim TOTO.

Trwający przetarg to już drugie podejście do zlecenia realizacji obwodnicy Łomży, kluczowego odcinka dla całego szlaku komunikacyjnego Via Baltica. Ma on wyłonić wykonawcę, który zrealizuje inwestycję po odstąpieniu GDDKiA od umowy z włoską firmą TOTO. Poprzedni wykonawca wykonał większość prac projektowych i uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Potem jednak prace stanęły i ostatecznie, w maju br. GDDKIA odstąpiła od umowy. Nowy przetarg ruszył 23 lipca br.

Drugie podejście do obwodnicy Łomży w ciągu S61

W przetargu na realizację obwodnicy Łomży oferty złożyło siedem firm i konsorcjów. Najniższą cenę zaproponowało konsorcjum NDI (lider), NDI SOPOT i B4 (partnerzy) - 660,01 mln zł. Pozostałe oferty również mieszczą się w kosztorysie inwestora: PTU Intercor – 713,408 mln zł, Budimex – 723,591 mln zł, Polaqua – 737,713 mln zł, Strabag – 753,670 mln zł, Mota Engil – 784,438 mln zł. Najdroższą ofertę przedstawiło konsorcjum firm PORR (lider), UNIBEP oraz BUDREX (partnerzy) - 795,19 mln zł. Kryteria oceny ofert: cena - 60 proc. oraz skrócony termin wykonania i gwarancja jakości - 40 proc.

Na Podlasiu w realizacji niemal cała trasa Via Carpatia

- Wszystkie złożone oferty mieszczą się w naszych szacunkach (971,3 mln zł). Wśród kryteriów pozacenowych jest m.in. możliwość skrócenia terminu wykonania zadania maksymalnie o trzy miesiące, za co są przyznawane dodatkowe punkty. Komisja przetargowa rozpocznie teraz procedurę badania i oceny ofert w celu wyłonienia tej najkorzystniejszej – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

W nowym przetargu drogowcy wymagają, aby prace projektowe (w zakresie optymalizacji i wykonania brakujących projektów) oraz roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 30 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Wśród warunków przetargu jest kilka istotnych etapów realizacji umowy, tzw. kamieni milowych. - Jednym z kamieni milowych zadania jest wykonanie robót oraz uzyskanie w imieniu i na rzecz GDDKiA, jako inwestora, wszelkich wymaganych przepisami decyzji. Umożliwi to udostępnienie do ruchu minimum jednej jezdni drogi S61 (w przekroju 1x2) na całej długości trasy głównej, w terminie 18 miesięcy od podpisania umowy – dodają drogowcy.

Jak pobiegnie nowa S16 Białystok - Suwałki? Konsultacje nowego wariantu S16 przez Sztabin


S61 Łomża Zachód - Kolno, rejon przyszłego węzła Łomża Zachód

S61 Łomża Zachód - Kolno, rejon przyszłego węzła Łomża Zachód. Zdjęcia: GDDKIA


Odcinek węzeł Łomża Zachód - węzeł Kolno stanowiący kluczową część obwodnicy Łomży, będzie miał długość 12,92 km i powstanie jako dwujezdniowa droga ekspresowa S61 z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Rodzaj nawierzchni wybierze wykonawca.

Inwestycja obejmuje też budowę dodatkowych jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, ścieżek rowerowych, a także urządzeń ochrony środowiska (ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych, urządzeń oczyszczających (separatory) czy przejść dla zwierząt). Wybudowane zostaną trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ oraz nowy, 1200-metrowy most nad doliną Narwi.

W ramach zadania powstanie również fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości 6,96 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, skrzyżowania w postaci rond z istniejącą DK61 w rejonie miejscowości Marianowo oraz z istniejącą drogą DK64 w rejonie miejscowości Elżbiecin.

Mapa z odcinkiem drogi ekspresowej S61, obwodnicą Łomży

Mapa z odcinkiem drogi ekspresowej S61, obwodnicą Łomży. Sąsiednie odcinki zostały już oddane do ruchu. Mapa: GDDKIA

Via Baltica S61 coraz dłuższa. Ekspresowo pomiędzy Łomżą a Szczucinem

Realizacja drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce. Ma też znaczenie europejskie, łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.

Szybka i sprawna realizacja odcinka S61 stanowiącego obwodnicę Łomży, sprawi, że ruch po Via Baltice, od grudnia 2023 roku, będzie odbywał się bez większych problemów na całej jej długości. Natomiast budowa drugiej jezdni i zakończenie budowy odcinka od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno nastąpi w 2024 roku.

Realizacja S61 Łomża Zachód - Kolno, tak jak pozostałych odcinków pomiędzy Podborzem a Stawiskami, jest współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61 Jak dojadę - Łomża