1. Strona główna
  2. Informacje
  3. A1, A2, S8, S14 - przełomowy rok na łódzkich krajówkach

A1, A2, S8, S14 - przełomowy rok na łódzkich krajówkach

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2012-12-18
A1, A2, S8, S14 - przełomowy rok na łódzkich krajówkach
Do ubiegłego roku kierowcy przemierzający województwo łódzkie mieli do dyspozycji ok. 80 km autostrad; odcinek starej „jedynki” od Piotrkowa Trybunalskiego do Tuszyna (ok. 20 km) i odcinek A2 od granicy z województwem wielkopolskim do Strykowa (ok. 60 km). W 2012 roku do użytku przekazano około 215 km dróg najwyższych kategorii (nie licząc 15 kilometrowego odcinka autostrady A1 od granicy województwa kujawsko-pomorskiego. To 2,5 raz więcej niż w całym okresie powojennym.
Autostrada A2

W połowie roku otwarty został ok. 50 kilometrowy odcinek autostrady A2 od Strykowa do granicy z województwem mazowieckim, co zdecydowanie poprawiło warunki podróżowania z Wielkopolski do stolicy kraju, a jednocześnie skróciło dojazd z Warszawy do zachodniej granicy państwa.

Autostrada A1 i droga ekspresowa S8

Pod koniec roku zyskaliśmy kolejne dwa istotne odcinki dróg; autostradę  A1 między Strykowem a Kowalem (łącznie blisko 80 km w tym ponad 60 na terenie województwa łódzkiego) oraz 80 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8 z Piotrkowa Trybunalskiego do granicy z województwem mazowieckim.

Autostrada zdecydowanie poprawiła warunki jazdy i skróciła czas podróży z centrum kraju (i pośrednio ze Śląska) na wybrzeże. Dzięki niej przejazd z Łodzi do Włocławka skrócił się z ponad 2 godzin do około 60 minut.

Czytaj więcej: Autostradą A1 z Łodzi na Kujawy

Natomiast droga ekspresowa S8, która powstała z przebudowy starej krajowej „ósemki” do standardu trasy „S”, nie tylko polepszyła warunki podróżowania między Warszawą a Wrocławiem i Katowicami ale przede wszystkim radykalnie poprawiła bezpieczeństwo na tej bardzo obciążonej ruchem trasie. Zniknęły z niej bowiem gęsto usytuowane skrzyżowania tradycyjne, a w ich miejsce pojawiło się 20 węzłów  i sieć dróg obsługi ruchu lokalnego. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że przebudowa prowadzona była bez zatrzymywania ruchu  i jest to pierwsza w Polsce droga ekspresowa o nawierzchni betonowej, co gwarantuje kilkadziesiąt lat bezproblemowej eksploatacji.

Czytaj więcej: Nowa betonowa droga ekspresowa S8

Droga ekspresowa S14 - obwodnica Pabianic

Kolejną drogą ekspresową, jaka przybyła w tym roku w sieci dróg województwa łódzkiego jest tzw. S14/DK 14 bis - Zachodnia Obwodnica Pabianic.  Nieco ponad 15 kilometrowy odcinek drogi pozwolił na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum 70-tysięcznych Pabianic i podłódzkiego Ksawerowa, skracając czas przejazdu między Łodzią a Sieradzem o około pół godziny.

Obwodnica Opoczna

W styczniu 2012 roku, kierowcy dostali także do dyspozycji 7 kilometrową obwodnicę Opoczna, która pozwoliła wyprowadzić z centrum miasta rucj tranzytowy drogi krajowej nr 12.  Ciekawostką jest fakt, że na nowej obwodnicy powstał najdłuższy jednoprzęsłowy most w Polsce. Długość przęsła to 130 metrów.


Tak niespotykana liczba potężnych drogowych inwestycji to także ogromne nakłady finansowe. Łączny koszt oddanych w tym roku dróg w Łódzkiem to ponad 7 miliardów złotych.

Autostrada A1 Kowal – Stryków to koszt ok. 2.42 mld złotych

Autostrada A2 Stryków – granica województwa, to koszt ok. 1.83 mld złotych

Droga ekspresowa S8 na odcinku Piotrków Trybunalski – granica województwa to koszt ok. 2.19 mld złotych

Droga ekspresowa S14 (wraz z DK 14 bis – tzw. Zachodnia Obwodnica Pabianic) to koszt ok. 0,51 mld złotych.


Autostrada A1, drogi ekspresowe S8 i S14 powstały przy wsparciu  środków unijnych.

 

Czytaj także:

A1, A2 i obwodnica na DW 708 w Strykowie

 
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Utrudnienia na autostradzie A2 Jak dojadę - Kowal Jak dojadę - Opoczno