A1 Tuszyn – Częstochowa. Jeszcze w tym roku 56 km po trzy pasy
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-12-17
Od piątku, 17 grudnia, wydłużył się odcinek wschodniej jezdni autostrady A1 między węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Południe. Kierowcy podróżujący ze Śląska w kierunku Gdańska lub Warszawy będą mieli do dyspozycji całą szerokość jezdni na kolejnych czterech kilometrach trasy głównej między węzłami Piotrków Trybunalski Południe i Piotrków Trybunalski Zachód. Cały odcinek autostrady A1 Tuszyn - Piotrków Trybunalski pełną funkcjonalność zyska przed końcem roku. Udostępnienie czterech kilometrów wschodniej jezdni A1 pomiędzy węzłami w Piotrkowie Trybunalskim umożliwi demontaż barier na jezdni zachodniej, po której kierowcy dotychczas jeździli w obu kierunkach. Uzupełnione zostanie też oznakowanie poziome. Do zakończenia robót będzie to nadal plac budowy, z ograniczeniem prędkości do 100 km/h. Przed końcem roku kierowcy będą mieli do dyspozycji całą szerokość jezdni w kierunku Katowic i dodatkowe łącznice węzła Piotrków Trybunalski Zachód.
Autostrada A1 - węzeł Piotrków Trybunalski, połączenie z drogą ekspresową S8. Zdjecia: GDDKIA
W tym samym czasie podobnych zmian należy spodziewać się na odcinku A1 Kamieńsk - Radomsko. Na całym, blisko 17-kilometrowym odcinku kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już także na 7-kilometrowym odcinku Radomsko - granica woj. łódzkiego i śląskiego, a także na zachodniej jezdni (w kierunku Katowic) od granicy województw do Kruszyny na terenie woj. śląskiego. Także przed końcem roku udostępniona zostanie druga jezdnia od Kruszyny do początku obwodnicy Częstochowy, wraz z drugim wiaduktem nad linią kolejową w sąsiedztwie węzła Częstochowa Północ. Na tym fragmencie kierowcy pojadą trzema pasami w kierunku Łodzi, a chwilę później także w stronę Katowic.
A1 z dwiema jezdniami po trzy pasy ruchu koło Radomska
Oznacza to, że jeszcze w tym roku kierowcy na A1 pomiędzy Tuszynem i obwodnicą Częstochowy zyskają łącznie blisko 56 kilometrów dwujezdniowej trasy, o trzech pasach ruchu w każdym kierunku.
Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa - do końca roku nowe odcinki od dł. 56 km. Zdjęcia: GDDKIA
Wszystko wskazuje na to, że przed końcem roku oddany zostanie pierwszy odcinek zachodniej jezdni między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem. Chodzi o niespełna trzy kilometry od węzła Piotrków Trybunalski Południe w kierunku Katowic. Na przyszły rok pozostanie więc do ukończenia jeszcze niespełna 22 km jezdni. Realizacja odcinka Piotrków Trybunalski - Kamieńsk zakończy się w III kwartale przyszłego roku. Tym samym autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.
Koniec szlabanów na państwowych autostradach A2 i A4. Za brak opłaty mandat 500 zł
Autostrada A1 to jedyna w Polsce autostrada biegnąca na linii północ-południe. Zwana „ Autostradą Bursztynową”. A1-ka łączy Gdańsk (węzeł Rusocin) z przejściem granicznym z Republiką Czeską w Gorzyczkach (węzeł Świerklany-Gorzyczki). Leży w VI transeuropejskim korytarzu transportowym, stanowiąc część potężnej trasy europejskiej bezpośredniej E75, liczącej 5639 km i biegnącej z północno-wschodniej Norwegii przez Finlandię, Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Serbię i Macedonię aż do miasta Sitia na greckiej Krecie.
W budowie znajdują się odcinki autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i początkiem obwodnicy Częstochowy. To 81 kilometrów podzielonych na pięć kontraktów (cztery w woj. łódzkim i jeden w woj. śląskim).
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ponad 80 km starych odcinków A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.