A1 z Częstochowy do Pyrzowic przejezdna w II połowie 2019 r. Raport z prac
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-01-03
Na pięćdziesięciu siedmiu kilometrach autostrady A1 budowa weszła w końcową fazę. Szacunkowy łączny koszt realizacji autostrady to 2,6 mld zł. Zadanie to zostało podzielone na cztery odcinki inwestycyjne. Oto jak wyglądało zaawansowanie prac na koniec 2018 roku:
Odcinek „F” węzeł „Rząsawa” (z węzłem) - węzeł „Blachownia” (z węzłem) o długości 21,2 km:
Dla odcinka F: węzeł „Rząsawa" (z węzłem) - węzeł „Blachownia" (z węzłem) zaawansowanie robót wyniosło 48,84 %, w tym: drogowych 33,09 %, mostowych 71,14 %, branżowych 43,34 %.
W 2018 roku oddano do użytkowania prawą jezdnię autostrady A1 na obiekcie WA-352 na budowanym węźle „Rząsawa”, celem otwarcia frontów robót dla kontynuacji prac przy budowie lewej jezdni i obiektu WA-352 na węźle „Rząsawa”.
Odcinek ten jest kluczowy dla zapewnienia przejezdności autostrady A1 z Pyrzowic do Rząsawy na północ od Częstochowy oraz w obliczu przebudowy DK1 w Częstochowie.
A1 - obwodnica Częstochowy musi być przejezdna w połowie 2019 r. bo rusza przebudowa DK1
Budowa autostrady A1 Częstochowa - Pyrzowice. Zdjęcia: GDDKIA
Odcinek „G” węzeł „Blachownia” (bez węzła) – węzeł „Zawodzie” (z węzłem) – długość 4,7 km:
Dla odcinka G: węzeł „Blachownia" (bez węzła) - węzeł „Zawodzie" (z węzłem) zaawansowanie robót wyniosło 88,29%, w tym: drogowych 88,58 %, mostowych 95,25 %, branżowych 74,20 %
W 2018 roku oddano do użytkowania wiadukt drogowy WD 378 w Konopiskach w ciągu drogi powiatowej nad budowaną autostradą A1.
Odcinek „H” węzeł „Zawodzie” (bez węzła) – węzeł „Woźniki” (z węzłem) o długości 16,7 km:
Dla odcinka H: węzeł „Zawodzie” (bez węzła) – węzeł „Woźniki” (z węzłem) zaawansowanie robót wyniosło 82,75 %, w tym: drogowych 78.00 %, mostowych 80,00 %, branżowych 68,20 %.
Do tej pory oddano już do użytkowania drogę lokalną DL01 – ulicy Wąsosz z wiaduktem drogowym nr 383 w miejscowości Wąsosz w Gminie Konopiska. W najbliższym czasie planowane jest również oddanie do użytkowania fragmentu drogi łącznikowej węzła autostradowego „Woźniki” wraz z rondem, w ciągu budowanej obwodnicy Woźnik nr DW789.
Odcinek „I” węzeł „Woźniki” – węzeł „Pyrzowice” – długość 15,2 km:
Dla odcinka I: węzeł „Woźniki” (bez węzła) – węzeł „Pyrzowice” (bez węzła) zaawansowanie robót wyniosło 87,57 %, w tym: drogowych 89,01 %, mostowych 81,25 %, branżowych 71,98 %.
Do tej pory oddano już do użytkowania wiadukt drogowy nr 400 w ciągu drogi wojewódzkiej DW789 w Woźnikach oraz wiadukt drogowy nr 409 w ciągu drogi powiatowej DP 3203S - ul. Nowodworcowej w Ożarowicach.
Realizacja czterech fragmentów A1 Częstochowa - Pyrzowice jest już na finiszu i dobiegnie końca w II połowie tego roku. Zdjęcia: GDDKIA
W lipcu 2018 r. podpisano umowę na realizację blisko 17 km tej trasy, od granic z woj. łódzkim do powstającej obwodnicy Częstochowy. To jeden z brakujących odcinków autostrady A1 pomiędzy Tuszynem i Częstochową. Podróż autostradą A1 z Gdańska do granicy z Czechami w około pięć godzin ma być możliwa dopiero w 2022 roku. Tak przynajmniej wynika z rządowych zapowiedzi. Jednak jak będzie przekonamy się dopiero gdy drogowcy rozstrzygną przetarg na realizację ostatniego jej odcinka między Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem.
W styczniu otwarcie ofert na ostatni odcinek autostrady A1. To już drugie podejście
Łączna długość autostrady A1 to ponad 560 km. Jej ostatni brakujący odcinek z Tuszyna do Częstochowy będzie dopełniał sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce, łącząc autostrady A2 i A4, zapewniając skomunikowanie najważniejszych aglomeracji. Autostrada A1 to jedna z kluczowych tras szybkiego ruchu w Polsce. Leży w ciągu międzynarodowej trasy E75 oraz w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. A1 jest jedyną autostradą w Polsce o przebiegu południkowym. Obecnie w eksploatacji jest 430 km autostrady (odcinki: Pruszcz Gdański – Piotrków Trybunalski oraz Pyrzowice – Gorzyczki).