1. Strona główna
  2. Informacje
  3. A18 Olszyna – Golnice czyli z drogi klasy GP do autostrady

A18 Olszyna – Golnice czyli z drogi klasy GP do autostrady

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-10-12
A18 Olszyna – Golnice czyli z drogi klasy GP do autostrady
Południowa jezdnia A18 Olszyna - Golnice zostanie przebudowana. Zdjęcia: GDDKIA
Wielkimi krokami zbliża się długo oczekiwana rozbudowa autostrady A18 w woj. lubuskim i dolnośląskim. Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna - Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej UE o parametrach autostradowych. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy stanowiła budowa jezdni północnej w latach 2005-2007).

Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.

Na kolejny etap inwestycji kierowcy czekali od lat, a stan techniczny nawierzchni jezdni południowej na trasie Olszyna – Golnice porównywany jest do podróży po schodach. Na całym odcinku występują spękania podłużne i poprzeczne, a także wykruszenia i ubytki w płytach betonowych. Nawierzchnia jest niejednorodna, ponieważ najbardziej zniszczone płyty betonowe pokryto masą bitumiczną.

W sierpniu 2018 r. minister infrastruktury podjął decyzję o skierowaniu do realizacji inwestycji polegającej na budowie południowej jezdni autostrady A18 w. Olszyna – w. Golnice. Za kilka lat, po gruntownej przebudowie południowej jezdni A18-ki, kierowcy komfortowo pojadą z Wrocławia w kierunku Berlina. GDDKIA zapowiada jednak, że oddanie do ruchu poszczególnych odcinków południowej jezdni A18, z uwagi na różny stopień zaawanasowana prac przygotowawczych, jest planowane w latach 2021-2023.

Obecnie w toku są postępowania na wybór wykonawców prac lub opracowywana jest dokumentacja dla odcinków na jakie została podzielona A18-ka od węzła Olszyna – węzła Golnice, tj.:

  • od granicy państwa do km 11,860 - przetarg na projekt i budowę został ogłoszony 5 września 2019 r. Otwarcie ofert planowane jest na 8 listopada 2019 r.

  • od km 11,860 - do km 33,760 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - wydana została decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przetarg na roboty ogłoszony został 5 czerwca 2019 r., a 27 września 2019 r. ogłoszono decyzję o wyborze najkorzystniejszej oferty. Obecnie trwa kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych

  • od km 33,760 - do km 50,000 (granica województw) - wydana została decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Obecnie trwa przygotowanie materiałów do zmiany ZRID wraz z ponowną oceną oddziaływania na środowisko w zakresie zmiany ilości przejść dla zwierząt. Podpisanie umowy na roboty planowane jest na koniec 2020 roku

  • od km 50,000 - do km 71,533 (węzeł Golnice) - wydano decyzję ZRID. Aktualnie trwa przygotowanie materiałów do zmiany ZRID wraz z ponowną oceną oddziaływania na środowisko w zakresie zmiany liczby przejść dla zwierząt. Podpisanie umowy na roboty planowane jest na koniec 2020 roku.

Przebudowa autostrady A18 jezdnia południowa Olszyna - Golnice

Przebudowa autostrady A18 jezdnia południowa Olszyna - Golnice. Mapa: GDDKIA

Zakres całej inwestycji obejmuje m.in.: dostosowanie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady, budowę Miejsc Obsługi Podróżnych, modernizację węzłów autostradowych, budowę dwóch dróg powiatowych, poprzecznych i podłużnych (dojazdowych), budowę Obwodu Utrzymania Autostrady, budowę systemów utrzymania i zarządzania autostradą, urządzeń infrastruktury technicznej i urządzeń związanych z ochroną środowiska (w tym przejść dla zwierząt), zabezpieczenie terenów rolnych i leśnych oraz ochronę dóbr kultury.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A18