1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Autostrada A1 Toruń – Włocławek będzie miała dodatkowe pasy ruchu

Autostrada A1 Toruń – Włocławek będzie miała dodatkowe pasy ruchu

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-01-18
Autostrada A1 Toruń – Włocławek będzie miała dodatkowe pasy ruchu
Autostrada A1 Toruń - Włocławek zyska dodatkowy pas ruchu. Ma to związek z budową drogi ekspresowej S10 Toruń - Warszawa. Mapa: GDDKIA
Szykują się wielkie zmiany na autostradzie A1. Autostrada A1 od węzła Włocławek Północ do węzła Toruń Południe zostanie poszerzona. Po rozbudowie kierowcy będą mieli po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. To jednak dość odległa perspektywa bo najpierw drogowcy muszą zlecić opracowanie planów i analiz ruchu z uwzględnieniem planowanej drogi S10 Toruń – Warszawa.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził Program inwestycji zakładający poszerzenie autostrady A1 na odcinku od węzła Włocławek Północ do węzła Toruń Południe o dodatkowe pasy ruchu.

Inwestycja będzie polegała na rozbudowie łącznie 34,8 km A1 o trzeci pas ruchu o szerokości 3,75 m na każdej z jezdni autostrady, na odcinku od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ.


Autostrada A1 na obwodnicy Torunia

Autostrada A1 na obwodnicy Torunia. Przypominamy A1 Toruń - Gdańsk jest pod zarządem koncesjonariusza. Zdjecia: GDDKIA

W ramach prac przygotowawczych, zaplanowanych na lata 2022-2026, zostanie wykonana pełna analiza i prognoza ruchu oraz analiza przekroju skoordynowana z wynikami prognozy dla budowy S10. Zakres prac przygotowawczych, o wartości ok. 2,4 mln zł, obejmuje ponadto opracowanie dokumentacji projektowej koniecznej do uzyskania decyzji środowiskowej oraz jej uzyskanie. Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 490 mln zł.


Rozbudowa A1 Toruń - Włocławek prace przygotowawcze

Rozbudowa A1 Toruń - Włocławek prace przygotowawcze. Mapa: GDDKIA


Realizacja inwestycji przyczyni się do dostosowania parametrów technicznych A1 do prognozowanego wzrostu natężenia ruchu, w szczególności spowodowanego przejęciem ruchu z drogi ekspresowej S10 Szczecin - Warszawa, w związku z planowaną budową S10 na odcinku od węzła Włocławek Północ do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (A50/S50).

Droga ekspresowa S10 przez Włocławek. Taki wariant GDDKIA uznaje za najkorzystniejszy

Przebieg drogi ekspresowej S10 Toruń - Włoclawek - Warszawa

Przebieg drogi ekspresowej S10 Toruń - Włocławek - Warszawa. Mapa: GDDKIA


Resort infrastruktury zakłada, że inwestycja zapewni zwiększenie przepustowości, skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa istniejącej autostrady oraz umożliwi efektywne rozprowadzenie zwiększonego ruchu drogowego powstałego na trasach dojazdowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

GDDKIA szuka wykonawców dla A50 i S50 Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Wykonana w ramach Studium Korytarzowego budowy S10 (A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej) prognoza ruchu wykazała średnie natężenie w 2050 r. w przedziale od 64,3 tys. poj./dobę do 67,2 tys. poj./dobę. Prognozowane natężenie ruchu zbliża się zatem do wartości odpowiednich dla przekroju 2x3 pasy ruchu.

- Wiele odcinków obecnie istniejącej sieci dróg szybkiego ruchu wyczerpało lub w najbliższym czasie wyczerpie możliwości sprawnego przenoszenia rosnących z roku na rok potoków ruchu. Jest tak także w przypadku autostrady A1. Dlatego reagujemy z wyprzedzeniem i rozpoczynamy prace przygotowawcze związane z dobudowaniem trzeciego pasa na obu jezdniach A1 pomiędzy Włocławkiem a Toruniem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Rozbudowa autostrady A1 Toruń – Włocławek to kolejna inwestycja związana z rozbudową autostrad przewidziana do realizacji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. O trzeci i czwarty pas poszerzona zostanie A2 na odcinku Warszawa – Łódź.

GDDKIA ma decyzję zezwalającą na poszerzenie autostrady A2

Resort infrastruktury obiecuje również dobudowę trzeciego pasa na autostradzie A4, od Krzyżowej w woj. dolnośląskim do Tarnowa.

W rządowych planach budowa S8 i S5 z Wrocławia oraz rozbudowa A4 do Tarnowa

A1 na trasie Toruń - Włocławek została oddana do ruchu niespełna dziesięć lat temu. Przypomnijmy, pierwsze odcinki autostrady A1 w centrum kraju kierowcy dostali koniec 2012 roku. W listopadzie otwarto fragment Kowal – Łódź Północ, którego budowę podzielono na następujące odcinki: Kowal – Kutno-Północ (30 km), Kutno-Północ – Kutno-Wschód (15,2 km), Kutno-Wschód – Piątek (9 km) i Piątek – Łódź-Północ (21 km). Rok później, w grudniu 2013 roku autostrada A1 wydłużyła się o kolejny, 45 km odcinek od Czerniewic koło Torunia do węzła Włocławek Zachód. Jednak dopiero od maja 2014 roku kierowcy mogli przejechać jednym ciągiem autostrady A1 z Łodzi do Gdańska, kiedy to otwarto brakujące 19 km autostrady A1 od Włocławka do Kowala.

Autostrada A1 to kręgosłup komunikacyjny przechodzący przez centrum Polski.  Przebiegająca przez środek Polski trasa, od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach, będzie miała ponad 560 km długości. Kierowcy korzystają już z ponad 480 km autostrady A1, z czego ok. 152 km to odcinek koncesyjny. W 2021 roku udostępniono do ruchu cztery z pięciu odcinków realizacyjnych pomiędzy Tuszynem i obwodnicą Częstochowy oraz fragment ostatniego odcinka. To w sumie blisko 60 km trasy.

Już 60 km autostrady A1 Tuszyn – Częstochowa z całą szerokością jezdni

Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa
Autostrada A1 Tuszyn - Częstochowa. Zdjecia: GDDKIA

Po ukończeniu prac na odcinku Piotrków Trybunalski - Kamieńsk, w III kw. 2022 roku, autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A1 Utrudnienia na drodze S10 Jak dojadę - Toruń Jak dojadę - Włocławek