Będzie umowa na ważny odcinek S74 na trasie Łódź – Kielce
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-01-13
Do przetargu na realizację inwestycji przystąpiło osiem firm i konsorcjów. Komisja przetargowa jako najkorzystniejszą wybrała ofertę konsorcjum firm Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner), która opiewa na kwotę ok. 537,7 mln zł. Wybrana oferta jest o ponad 270 mln zł tańsza niż szacunki drogowców (ponad 809,8 mln zł).
- Jednym z warunków podpisania umowy z wyłonionym wykonawcą będzie brak odwołań od decyzji komisji przetargowej" – poinformował kielecki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Na realizację zadania projektuj i buduj wykonawca będzie miał 36 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą (z wyłączeniem okresów zimowych w czasie prowadzenia robót budowlanych).
W 2021 r. przybyło ponad 425 km nowych tras. Mapa z nowymi odcinkami autostrad i dróg ekspresowych
Mapa drogi ekspresowej S74 - przetarg na odc. Mniów - Kielce ogłoszono w 2021 r. Mapa: GDDKIA
Co powstanie w ramach budowy S74 Przełom/Mniów - Kielce?
W ramach inwestycji zaprojektowany i wybudowany zostanie odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o łącznej długości ok. 16,4 km, przebiegający przez teren gmin Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Droga na odcinku ok. 400 m, począwszy od miejscowości Przełom, biec będzie istniejącym śladem DK74. Następnie odbije w kierunku południowo-zachodnim i poprowadzona po nowym śladzie skomunikuje się z łącznicą węzła S7 Kielce Zachód, wybudowaną w ramach obwodnicy Kielc. Droga będzie ekspresową trasą wylotową w kierunku Łodzi.
Mapa przebiegu drogi ekspresowej S74 Kielce - Mniów. Mapa: GDDKIA
W ciągu ponad 16 kilometrowego odcinka S74 powstaną dwa węzły drogowe:
- Mniów (na połączeniu S74 z istniejącą DK74)
- Bugaj (na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 748) .
Zadanie zakłada budowę obiektów inżynierskich. W ramach inwestycji powstanie 12 wiaduktów drogowych, dwa mosty, a także przejscia dla zwierząt.
Powstaną również urządzenia ochrony środowiska, drogi dojazdowe oraz Miejsca Obsługi Podróżnych na wysokości miejscowości Przełom.
Odcinek Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód to kolejna, po obwodnicy Opatowa, inwestycja w ciągu drogi ekspresowej S74 realizowana w województwie świętokrzyskim w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Jak wskazują drogowcy, inwestycja ma ogromne znaczenie nie tylko dla kierowców podróżujących tranzytem na trasie Łódź - Kielce - Rzeszów, ale kompleksowo rozwiązuje również problem dojazdu ze stref podmiejskich do Kielc.
Aktualnie droga krajowa nr 74, na wjeździe i wyjedzie z Kielc w stronę Mniowa i Miedzianej Góry, jest często zakorkowana. Nowy dwujezdniowy przebieg S74 sprawi, że mieszkańcy gmin Miedziana Góra i Mniów sprawnie dojadą do stolicy województwa.
Stan prac dla drogi S74 w woj. świętokrzyskim
W 2021 roku zakończyły się prace nad koncepcjami programowymi dla świętokrzyskich odcinków drogi ekspresowej S74 między granicą z województwem łódzkim a Opatowem o łącznej długości około 100 km. W czerwcu ruszyła realizacja jednej z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w województwie świętokrzyskim - obwodnicy Opatowa w ciągu S74 i DK9. Zadanie jest realizowane w systemie Projektuj i buduj. Koszt nowej dwujezdniowej drogi o długości 12 km to ok. 404 mln zł. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie tzw. łącznik północny w ciągu DK74. W minionym roku zawarto umowę za ok. 57,5 mln zł na zaprojektowanie i wybudowanie tego 3-kilometrowego odcinka. Ta inwestycja zakończy się również w 2025 r.
Budowa S74: Krok do umowy na obwodnicę Opatowa
Zakończyły się także prace nad koncepcjami programowymi dla odcinków S74 granica wojewóztw łódzkiego i świętokrzyskiego - Przełom/Mniów, Cedzyna - Łagów i Łagów - Jałowęsy, a także dla przejścia przez Kielce.
S74 przejdzie przez Kielce w dwóch tunelach
Dla odcinka Opatów - Nisko, o długości 71 km, przygotowywane są materiały do wniosku o DŚU. W tym roku drogowcy planują ogłosić przetarg na realizację przejścia S74 przez Kielce.
S74 będzie nową drogą ekspresową w woj. świętokrzyskim. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S74 usprawni komunikację drogową między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim. Mieszkańcy Kielc i województwa świętokrzyskiego docelowo zyskają bezpieczne i szybkie połączenie z węzłami autostradowymi na A1 i A2. Dzięki inwestycji poprawi się również bezpieczeństwo ruchu drogowego.