• Facebook - conadrogach
Bramki na autostradzie A2
Bramki na autostradzie A2 - Punkt Poboru Opłat "PPO Stryków". Zdjęcie: Łukasz Jóźwiak, GDDKiA.

Autostrada A2 jest drogą płatną. Obwiązuje na niej jednak bardzo skomplikowany system poboru opłat. Raz jest to system elektroniczny, raz manualny, raz obejmuje wszystkie pojazdy raz tylko osobowe. Pomożemy to zrozumieć.

System poboru opłat na autostradzie A2

Na autostradzie A2 od Świecka do Konina opłaty pobierane są w systemie manualnym, czyli poprzez bramki i obejmują wszystkie pojazdy. Nie działa tu zatem elektroniczny system poboru opłat ViaToll pnieważ opłaty pobiera koncesjonariusz.

Od Konina do Strykowa funkcjonuje już system mieszany - wybrany przez  rząd. Samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony objęte są systemem manualnym i elektronicznym. Kierowcy mogą zatem zapłacić za przejazd zarówno gotówką jak i za pomocą specjalnego urządzenia ViaAuto. Samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony są już objęte wyłącznie systemem elektronicznym ViaToll.

Na A2 od Strykowa do Warszawy i dalej na obwodnicy Mińska Mazowieckiego funkcjonuje wyłącznie system elektroniczny ViaToll i są nim objęte tylko samochody ciężarowe o ładowności pow. 3,5 tony. Samochody osobowe są zwolnione z opłat.

Kierowców samochodów osobowych interesują najbardziej tradycyjne bramki bo raz, że kojarzą się ze sporym wydatkiem - niestety autostrada A2 należy do najdroższych, dwa, że w okresach szczytu przy bramkach tworzą się gigantyczne korki.

Opłaty za przejazd pobierane są w Miejscach Poboru Opłat, które możemy podzielić na Punkty Poboru Opłat (PPO) oraz Stacje Poboru Opłat (SPO). Czym się różni punkt od stacji? Punkt jest zlokalizowany na głównej jezdni autostrady, stacja zaś poza nią, na drodze dojazdowej, łączniku, węźle. Zatem to PPO, mimo wielu stanowisk do obsługi kierowców, są głównymi sprawcami korków i frustracji kierowców w czasie wakacyjnych, świątecznych i niestety coraz częściej również weekendowych wyjazdów.

Bramki na autostradzie A2

Świecko – Konin.

Wszystkie pojazdy – tylko opłaty manualne. Brak systemu elektronicznego.

  • PPO Tarnawa – na jezdni autostrady A2, jadąc od granicy z Niemcami, tuż za węzłem Rzepin. Tu zaczyna się odcinek autostrady zarządzany przez koncesjonariusza AWSA.
  • SPO Torzym – na zjeździe na drogę wojewódzką nr 138.
  • SPO Jordanowo – na zjeździe na drogę ekspresową S3.
  • SPO Trzciel – na zjeździe do miejscowości.
  • SPO Nowy Tomyśl – na zjeździe na drogę wojewódzką nr 305.
  • SPO Buk – na zjeździe na drogę wojewódzką nr 307.
  • PPO Gołuski – na jezdni autostrady A2, jadąc od granicy z Niemcami, tuż przez Poznaniem, przed węzłem Poznań-Zachód, zjazdem na drogę ekspresową S11 i docelowo także S5. Tu kończy się odcinek autostrady zarządzany przez koncesjonariusza AWSA. Na obwodnicy Poznania samochody osobowe i dostawcze do 3,5 t. są zwolnione z opłat.
  • PPO Nagradowice – na jezdni autostrady A2, tuż za Poznaniem, za węzłem Poznań-Wschód, zjazdem na drogę ekspresową S5. Tu zaczyna się kolejny odcinek autostrady zarządzany przez koncesjonariusza AWSA.
  • SPO Września – na zjeździe na drogę krajową nr 92 (w przygotowaniu).
  • SPO Słupca – na zjeździe na drogę wojewódzką nr 466.
  • PPO Lądek – na jezdni autostrady A2, tuż przed węzłem Sługocin, zjazdem na drogę wojewódzką nr 467. Tu kończy się odcinek autostrady zarządzany przez koncesjonariusza AWSA. Na obwodnicy Konina samochody osobowe i dostawcze do 3,5 t. są zwolnione z opłat.

Konin – Stryków.

Samochody osobowe i dostawcze do 3,5 t. – opłaty manualne i system elektroniczny. Auta ciężarowe pow. 3,5 t.– tylko system elektroniczny.

  • PPO Żdżary (Konin Wschód) – na jezdni autostrady A2, tuż za węzłem Konin-Wschód, zjazdem na drogę krajową nr 72. Tu zaczyna się odcinek autostrady zarządzany przez stronę rządową.
  • SPO Koło – na zjeździe do miejscowości.
  • SPO Dąbie – na zjeździe na drogę wojewódzką nr 473.
  • SPO Wartkowice – na zjeździe na drogę wojewódzką nr 703.
  • SPO Emilia – na zjeździe na drogę krajową nr 91, a w przyszłości także na drogę ekspresową S14.
  • SPO Zgierz – na zjeździe na drogę wojewódzką nr 702.
  • PPO Stryków – na jezdni autostrady A2, tuż przed węzłem Stryków, zjazdem na drogi krajowe nr 1, 14 i 71. To ostatnia bramka na autostradzie A2. Kolejne, na szczęście, nie zostały wybudowane.

Stryków – Warszawa i obwodnica Mińska Mazowieckiego.

Samochody osobowe i dostawcze do 3,5 t. – brak opłat. Auta ciężarowe pow. 3,5 t.– tylko system elektroniczny.

  • Brak bramek.

Jadąc zatem od granicy w Świecku do Warszawy, na 455 km odcinku autostrady A2, kierowca samochodu osobowego będzie zmuszony zatrzymać się przed punktem poboru opłat aby pobrać bilet czy dokonać zapłaty aż 6 razy.

Kolejne bramki na autostradzie A2 były już zaplanowane aż do Warszawy jednak rząd zawiesił ich budowę i wdrożenie z uwagi na negatywne opinie kierowców i wadliwość całego systemu. Trwa teraz opracowywanie nowej koncepcji poboru opłat, zapewne w formie elektronicznej.

Ile kosztuje przejazd autostradą A2?

 

ZOBACZ PODOBNE

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: