1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa 55 km trasy S7 na północ od Krakowa - roboty jedynie na ponad 30 km

Budowa 55 km trasy S7 na północ od Krakowa - roboty jedynie na ponad 30 km

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-02-09
Budowa 55 km trasy S7 na północ od Krakowa - roboty jedynie na ponad 30 km
Budowa drogi ekspresowej S7 przy granicy z woj. świętokrzyskim. Zdjęcia: styczeń 2021 r., GDDKIA
Budowę ponad 55 km trasy ekspresowej S7 na północ od Krakowa do granicy z woj. świętokrzyskim podzielono na cztery zadania. Budowa powinna trwać już na wszystkich odcinkach ale prace prowadzone są jedynie na dwóch z nich o długości 31 km (Moczydło – Miechów i Szczepanowice – Widoma). Najtrudniejsza sytuacja jest na fragmencie wylotowym z Krakowa prowadzącym do węzła Widoma, dla którego drogowcy szukają nowego wykonawcy.

Realizację ponad 55-kilometrowej drogi ekspresowej S7 Kraków – granica z województwem świętokrzyskim podzielono na 4 odcinki realizacyjne. Oto jak wygląda zaawansowanie prac na każdym z zadań:

S7 Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km – w budowie

Trwa budowa odcinka S7 Moczydło - Miechów. 16 kwietnia 2020 r. podpisana została umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego (Moczydło) do węzła Miechów a 27 lipca 2020 r. rozpoczęły się pierwsze prace w terenie. Aktualnie pomimo przerwy zimowej trwają prace zbrojarskie na budowie węzła Miechów. Przygotowywane jest zaplecze budowy estakady nad rzeką Nidzicą i drogą powiatową w Giebułtowie. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

S7 Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km – umowa projektuj i buduj podpisana

Umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Miechów - Szczepanowice zawarto z konsorcjum: Fabe Polska (lider) i „SP” Sine Midas Stroy (partner). Koszt prac wyniesie ponad 162,4 mln zł. Prace powinny zakończyć się w 2024 roku. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Jest umowa na budowę ostatniego odcinka S7 w Małopolsce

Mapa drogi ekspresowej S7 Kraków - granica województw Mapa drogi ekspresowej S7 Kraków - granica województw. Mapa: GDDKIA

 

S7 Szczepanowice - Widoma, dł. 13,1 km – w budowie

Na budowie ponad 13-kilometrowego odcinka S7 Szczepanowice - Widoma roboty rozpoczęły się we wrześniu 2019 r. Zaawansowanie prac wynosi teraz ponad 82 proc. Obecna sytuacja meteorologiczna nie pozwala na wykonywane wszystkich robót w pełnym zakresie. Niemniej jednak, chociaż wykonawca może skorzystać z przerwy zimowej, prace trwają. Montowane są bariery energochłonne w pasie rozdziału, wykonywane wykopy rowów i prace porządkowe w pasie drogowym. Prowadzone są także roboty na obiektach inżynierskich: najdłuższej estakadzie wymieniane są łożyska na stałe, montowane kable sprężenia zewnętrznego, trwa zbrojenie fundamentów murów oporowych przy przyczółku, na wiadukcie w Wymysłowie trwa zbrojenie i deskowanie skrzydła po stronie prawej, natomiast na wiadukcie w Lipnej Woli, nad budowaną S7 szlifowane są powierzchnie betonowe filara pod zabezpieczenie antykorozyjne. Budowa tego odcinka zakończona zostanie jesienią 2021 r.

GDDKIA wybiera projektanta węzła A4 Kraków Południe. Nowy węzeł z Zakopianką najwcześniej za pięć lat

S7 Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km – po zerwaniu umowy z wykonawcą ponownie w przetargu

7 grudnia 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) z powodu braku należytego wykonywania robót i braku pozytywnej reakcji na wezwania do poprawy oraz powstałą zwłokę w realizacji prac na odcinku drogi ekspresowej S7 Widoma - Kraków. Od przekazania placu budowy do grudnia 2020 r. wykonawca nie przedstawił harmonogramu, który zapewniłby realizację robót w terminie i prowadził wyłącznie prace przygotowawcze. Wycięto ok. 90 proc. drzew, częściowo odhumusowano obszar pod drogi dojazdowe i również częściowo wykonano dojazdy do terenu budowy. Nie rozpoczęto żadnych prac drogowych ani mostowych na trasie głównej. Pomimo wezwań do poprawy wykonawca nie zmobilizował ani niezbędnej liczby pracowników, ani potrzebnego sprzętu. Aktualnie trwa postępowanie przetargowe, aby wyłonić nowego wykonawcę, który dokończy zadanie.

Przygotowanie i budowa nowych dróg w 2021. Jakie odcinki będą oddane, czego zabraknie?

Przypominamy, że w woj. małopolskim w budowie nadal pozostaje droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka Zdrój. Ostatnio informowaliśmy, że zakończenie w tym roku budowy Zakopianki stoi pod znakiem zapytania. Kluczowym elementem inwestycji jest tunel drogowy pod górą Luboń Mały, dla którego prace potrwają co najmniej do przełomu 2021/2022. Obie nitki są od dawna wydrążone. Podczas ostatniej wizyty budowy tunelu na S7 minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział jednak, że przy mobilizacji wykonawcy jest szansa na oddanie trasy kierowcom przed końcem tego roku. Więcej pisaliśmy o tym tutaj:

GDDKIA: Chcemy oddać tunel na Zakopiance do końca roku

Droga ekspresowa S7 posiada relację Gdynia (Morska) - S6 (Gdańsk) - Elbląg - Olsztynek - Płońsk - Warszawa - Radom - Kielce - A4 (Kraków Bieżanów) - (wspólny przebieg S7 i A4) - A4 (Kraków) - Rabka-Zdrój (Zabornia). Oznacza to, że praktycznie cały przebieg drogi krajowej nr 7 planowany jest jako droga ekspresowa. Trasa S7 o docelowej długości ok. 720 km skomunikuje pięć województw: pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Jak dojadę - Kraków Jak dojadę - Miechów