Budowa S1 z obwodnicą Oświęcimia staje się faktem
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-10-22
- W najbliższych dniach przekażemy plac budowy wykonawcy i rozpoczniemy roboty na kolejnym odcinku realizacyjnym drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą, którego częścią jest obwodnica Oświęcimia (DK 44 klasy GP). Wojewoda Małopolski wydał zgodę na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tej budowy – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Początek projektowanej obwodnicy zlokalizowany jest na końcu węzła „Oświęcim” w gminie Bojszowy a koniec na istniejącym skrzyżowaniu drogi krajowej nr 44 z drogą powiatową w Oświęcimiu. Ostatecznie wybrany wariant przebiegu trasy poprowadzono w sąsiedztwie obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Dlatego projekt musiał uwzględnić zapisy raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa.
- Opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany uwzględnił zapisy zawarte w raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie obiektów z Listy światowego dziedzictwa UNESCO oraz drogi krajowej – wyjaśniają drogowcy.
W ramach zadania powstanie dwujezdniowa, dwupasowa, droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, pięć skrzyżowań o ruchu okrężnym. W ciągu obwodnicy powstaną mosty na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Koszt inwestycji 467 mln zł. Wykonawcą obwodnicy jest firma Budimex.
Kalendarium trasy S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia
30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
31 grudnia 2019 r. - ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE
27 marca 2020 r. - otwarcie ofert
18 maja 2020 r. - informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej
10 lipca 2020 r. - podpisanie umowy
05 maja 2021 r. - złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID
03 listopada 2021 r. - przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ w Krakowie
14 czerwca 2022 r. - wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.
03 października 2022 r. – wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ
04 października 2022 r. - wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia
18 października 2022 r. - wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego
kwiecień 2024 r. - umowny termin zakończenia budowy S1 z obwodnicą Oświęcimia.
Budowa obwodnicy Oświęcimia jest jednym z zadań w ramach realizowanej drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Dwa odcinki na północ od Bielska-Białej są już w budowie.
Wystartowała budowa nowego odcinka drogi S1. W budowie 27 km trasy S1 Mysłowice – Bielsko Biała
Start budowy nowych odcinków drogi s1 Bielsko-Biała - Mysłowice. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa drogi S1 Mysłowice – Bielsko-Biała z obwodnicą Oświęcimia w podziale na odcinki:
Odcinek I: S1 węzeł Kosztowy II - węzeł Oświęcim
- droga ekspresowa o długości 12,865 km
- obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
- trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
- para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód
Odcinek II: S1 węzeł Oświęcim – Dankowice – w budowie
- droga ekspresowa o długości 15,165 km
- trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze
Odcinek III: S1 Dankowice - węzeł Suchy Potok - w budowie
- droga ekspresowa o długości 12,02 km
- dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
- para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód
- obwód utrzymania drogowego
Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:
- droga dwujezdniowa o długości 9,045 km
- trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy.