1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S1 z obwodnicą Oświęcimia staje się faktem

Budowa S1 z obwodnicą Oświęcimia staje się faktem

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-10-22
Budowa S1 z obwodnicą Oświęcimia staje się faktem
Z końcem października wykonawca rozpocznie budowę obwodnicy Oświęcimia. Zgoda na realizację inwestycji już wydana. Mapa: GDDKIA
Startuje budowa obwodnicy Oświęcimia, trasy łączącej miasto z drogą ekspresową S1. To jedno z zadań w ramach realizacji trasy S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielskiem-Białą. Na trasę w tym regionie mieszkańcy i kierowcy czekali od lat.

- W najbliższych dniach przekażemy plac budowy wykonawcy i rozpoczniemy roboty na kolejnym odcinku realizacyjnym drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą, którego częścią jest obwodnica Oświęcimia (DK 44 klasy GP). Wojewoda Małopolski wydał zgodę na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tej budowy – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Początek projektowanej obwodnicy zlokalizowany jest na końcu węzła „Oświęcim” w gminie Bojszowy a koniec na istniejącym skrzyżowaniu drogi krajowej nr 44 z drogą powiatową w Oświęcimiu. Ostatecznie wybrany wariant przebiegu trasy poprowadzono w sąsiedztwie obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. Dlatego projekt musiał uwzględnić zapisy raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa.

- Opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany uwzględnił zapisy zawarte w raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie obiektów z Listy światowego dziedzictwa UNESCO oraz drogi krajowej – wyjaśniają drogowcy.

W ramach zadania powstanie dwujezdniowa, dwupasowa, droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, pięć skrzyżowań o ruchu okrężnym. W ciągu obwodnicy powstaną mosty na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy. Koszt inwestycji 467 mln zł. Wykonawcą obwodnicy jest firma Budimex. 

Kalendarium trasy S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia

30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

31 grudnia 2019 r. - ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE

27 marca 2020 r. - otwarcie ofert   

18 maja 2020 r. - informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej   

10 lipca 2020 r. - podpisanie umowy  

05 maja 2021 r. - złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID   

03 listopada 2021 r. - przekazanie przez UW dokumentacji do RDOŚ w Krakowie  

14 czerwca 2022 r. - wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.   

03 października 2022 r. – wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ

04 października 2022 r. - wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia  

18 października 2022 r. - wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego 

kwiecień 2024 r. - umowny termin zakończenia budowy S1 z obwodnicą Oświęcimia.

 

Budowa obwodnicy Oświęcimia jest jednym z zadań w ramach realizowanej drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Dwa odcinki na północ od Bielska-Białej są już w budowie.

Wystartowała budowa nowego odcinka drogi S1. W budowie 27 km trasy S1 Mysłowice – Bielsko Biała

Start budowy nowych odcinków drogi s1 Bielsko-Biała - Mysłowice

Start budowy nowych odcinków drogi s1 Bielsko-Biała - Mysłowice. Zdjęcia: GDDKIA

Budowa drogi S1 Mysłowice – Bielsko-Biała z obwodnicą Oświęcimia w podziale na odcinki:

Odcinek I: S1 węzeł Kosztowy II - węzeł Oświęcim

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód

Odcinek II: S1 węzeł Oświęcim – Dankowice – w budowie

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

 

Odcinek III: S1 Dankowice - węzeł Suchy Potok - w budowie

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km
  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód
  • obwód utrzymania drogowego

 

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:

  • droga dwujezdniowa o długości 9,045 km
  • trzy mosty : na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Utrudnienia na drodze 44 Jak dojadę - Oświęcim