1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa Tunelu w Świnoujściu. Maszyna drążąca z Chin już w Polsce

Budowa Tunelu w Świnoujściu. Maszyna drążąca z Chin już w Polsce

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-10-09
Budowa Tunelu w Świnoujściu. Maszyna drążąca z Chin już w Polsce
Maszyna drążąca tunel w Świnoujściu już w Polsce. Zdjęcia: GDDKIA
Maszyna drążąca TBM jest już na budowie tunelu w Świnoujściu. Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na marzec 2021 roku, a cała inwestycja ma się zakończyć we wrześniu 2022 roku. Tunel pod dnem Świny połączy wyspy Uznam i Wolin i połączy się z droga ekspresową S3 w kierunku Szczecina.

Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine), która wydrąży tunel w Świnoujściu łączący wyspy Uznam i Wolin, jest już w Polsce. Maszyna TBM została wyprodukowana specjalnie dla realizacji tunelu w Świnoujściu w Chinach. W czerwcu tego roku odbyły się odbiory i testy, następnie rozmontowane do transportu urządzenie wyruszyło w rejs do Polski północną drogą morską, przez cieśninę Beringa, opływając północne brzegi Rosji.

Obecnie trwa rozładunek maszyny, która do transportu została rozłożona na wiele części. Maszyna TBM ma 101 metrów długości, waży 2740 tony, a jej średnica wiercenia to ok. 13,5 m. W ciągu najbliższych miesięcy będzie zmontowana w komorze startowej a następnie testowana. Urządzenie będzie przewiercało się pod dnem Świny, wykonując jednocześnie obudowę tunelu z prefabrykowanych elementów.

Na placu budowy tunelu w Świnoujściu trwają intensywne roboty. Komora startowa na terenie wyspy Uznam o długości 120 metrów i szerokości 20 metrów jest już mocno zaawansowana. Wykonywany jest wykop pod płytę denną komory. Do tej pory roboty obejmowały między innymi wykonanie ścian szczelinowych na głębokość 50 metrów. Trwają również prace po stronie wyspy Wolin, gdzie budowana jest komora odbiorcza maszyny TBM. Działa już zakład prefabrykacji, w którym wykonywane są elementy obudowy tunelu (tubingi).

Całkowita długość inwestycji drogowej w Świnoujściu będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Mapa przebiegu przeprawy drogowej z tunelem w Świnoujściu

Mapa przebiegu przeprawy drogowej z tunelem w Świnoujściu. Mapa: GDDKIA, UM Świnoujście

Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisało Miasto Świnoujście z konsorcjum, które wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z wykonawcą to 793 mln zł. Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą Wojewoda Zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r. Umożliwiło to rozpoczęcie robót budowlanych w listopadzie 2019 r.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 3 Jak dojadę - Świnoujście