Droga krajowa 7
- conadrogach.pl
- 2015-02-22
Droga krajowa nr 7 jest jedną z najdłuższych dróg krajowych w Polsce. Pierwotnie miała długość ok. 780 km. Jest jednak sukcesywnie przebudowywana do parametrów drogi ekspresowej, co oznacza, że krajówka jest coraz krótsza. Droga zaczyna się w Żukowie – mieście położonym za południowy zachód od Gdańska. A dokładniej, zaczyna się na ul. Gdańskiej w Żukowie, na styku z drogą krajową nr 20 (Stargard Szczeciński – Gdynia). Po wyjechaniu z Żukowa, droga kieruje się na wschód aż dociera do węzła drogi ekspresowej S6. To właśnie nią a następnie drogą ekspresową S7 będzie kontynuowany bieg 7-ki przez najbliższe kilkaset km, bo aż do Mławy.
Z Gdańska droga ekspresowa mija następujące miasta: Nowy Dwór Gdański, Elbląg, Pasłęk, Ostróda, Olsztynek, Nidzica i Mława.
Tuż przed Mławą droga krajowa nr 7 wraca na chwilę na mapę samochodową. Tu, od granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do Mlawy trwa jeszcze budowa drogi ekspresowej.
Dalej na południe, od Mlawy przez Żurominek, Strzegowo i Glinojeck aż do Dłużniewa pod ruchem jest kolejny odcinek trasy S7.
Droga krajowa nr 7 w Płońsku
Na wschodnich rogatkach Płońska, 7-ka łączy się z krajową 50-ką (Ciechanów – Ostrów Mazowiecka) i po raz kolejny staje się ekspresową S7. Jako droga ekspresowa omija miasto od wschodu i na jego południowo-wschodnich rogatkach rozstaje się z drogą krajową nr 50, w tym miejscu także odbija w prawo droga krajowa nr 10 (Lubieszyn – Płońsk) a także 7-ka wraca do trybu drogi krajowej. Nie na długo jednak. Już po 20 km (wcześniej 7-ka przecina jeszcze drogę wojewódzką nr 571, wiodącą z Naruszewa do Pułtuska) znowu staje się drogą S7. Minąwszy Zakroczym oraz położony w widłach Wisły i Narwi Nowy Dwór Mazowiecki, z powrotem staje się drogą krajową nr 7 i ul. Kolejową wjeżdża do Warszawy.
Droga krajowa nr 7 w Warszawie
Z Kolejowej przechodzi w dwujezdniową Pułkową a następnie, przy Moście Marii Curie Skłodowskiej, wpada w Wybrzeże Gdańskie (tam też odbija droga wojewódzka nr 637 łącząca to miejsce z Węgrowem). Droga biegnie pomiędzy Wisłą a Lasem Bielańskim aż do Mostu Grota Roweckiego, gdzie skręca w prawo, łącząc się z drogą ekspresową S8 (Kudowa-Zdrój – Budzisko) czyli Aleją Armii Krajowej. Dalej trasa dociera do węzła, gdzie DK7 skręca w Aleję Prymasa Tysiąclecia. Na kolejnych skrzyżowaniach przecina drogi wojewódzkie: najpierw nr 580 (Warszawa – Sochaczew; na skrzyżowaniu z Górczewską), potem 629 (Warszawa – Marki; na skrzyżowaniu z Wolską).
Na skrzyżowaniu z Alejami Jerozolimskimi droga nr 7 skręca w prawo i kieruje się na południe aż do połączenia z Południową Obwodnicą Warszawy czyli trasą S2.
Stąd krajowa 7-ka wpada w drogę ekspresową S8 i tą biegnie aż za Raszyn, gdzie odbija w kierunku Tarczyna. W Sękocinie przecina wojewódzką 721-kę (Nadarzyn – Brzeziny) a w Tarczynie nr 876 (Chudolipie – Łoś).
Od Tarczyna aż do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego droga krajowa nr 7 została przebudowana do parametrów trasy ekspresowej S7.
Trasa ta mija Grójec, Białobrzegi, Radom, Szydłowiec, Skarżysko-Kamienną, Suchedniów, Kielce, Chęciny, Jędrzejów i dociera do Wodzisławia.
Stąd, do Miechowa, droga ekspresowa jest jeszcze w budowie.
Droga krajowa nr 7 w Miechowie
Droga krajowa nr 7 przekracza granicę województw nieopodal wsi Moczydło po czym zbliża się do Miechowa. Do miasta wpada ul. Warszawską a następnie jej bieg kontynuowany jest ul. Piłsudskiego. W międzyczasie, na skrzyżowaniu z ul, Racławicką, na wysokości centrum miasta, droga przecina jeszcze drogę wojewódzką nr 783 (Olkusz – Skalbmierz). Po ok. 12 km od opuszczenia Miechowa, droga dociera do Słomnik.
Droga krajowa nr 7 w Słomnikach
7-ka wjeżdża do miasta ul. Kościuszki. W centrum w ul. Proszowską odbija droga wojewódzka nr 775, łącząca to miejsce z Ispiną. Droga krajowa nr 7 wjeżdża natomiast w ul. Krakowską i opuszcza miasto. Tuż za jego granicami w prawo odbija kolejna droga wojewódzka. W Wesołej swój bieg zaczyna 773-ka, wiodąca do Sieniczna.
Droga krajowa nr 7 w Krakowie
7-ka wjeżdża do miasta ul. 29 Listopada, na ul. Opolskiej łączy się z drogą krajową nr 79 (Warszawa – Bytom) i razem biegną na zachód. Na skrzyżowaniu z Kazimierza Wyki w prawo odbija wojewódzka 794-ka, biegnąca do Koniecpola w województwie śląskim. Opolska przechodzi z czasem w ul. Conrada, następnie Radzikowskiego, Pasternik, Różańskiego i dociera do IV obwodnicy, którą biegnie droga krajowa nr 94 (Zgorzelec – Tarnów). W tym miejscu droga nr 79 odłącza się od 7-ki a ta wiedzie od tego momentu drogą ekspresową S52 a następnie, po skręcie w lewo, autostradą A4. Na Węźle Zakopiańskim 7-ka odbija w prawo i kierując się na południe opuszcza miasto biegnąc popularną „Zakopianką”. W Głogoczowie w prawo odbija, biegnąca do Bielska-Białej, krajowa 52-ka a 8 km dalej, w Jaworniku, wojewódzka droga nr 955 (Sułkowice – Jawornik). W tym momencie droga wjeżdża już na przedmieścia Myślenic.
Droga krajowa nr 7 w Myślenicach
Biegnie najpierw ul. Krakowską. Na skrzyżowaniu ze Słowackiego w centrum miasta o lewo odbija droga wojewódzka nr 967 (Myślenice – Łapczyca). Niecałe 1,5 km dalej, jeszcze w obrębie miasta, droga po raz kolejny staje się drogą ekspresową S7 i opuszcza Myślenice. Po minięciu Lubienia od wschodu, droga z powrotem staje się krajową 7-ką. W Skomielnej Białej przecina drogę krajową nr 28 (Zator – Medyka). Na odcinku od Lubienia do Rabki trwa budowa kolejnego etapu drogi ekspresowej S7. Odcinek od Skomielnej do Rabki-Zdrój „ekspresówka” jest już gotowa. W Rabce-Zdroju, 7-ka zostawia Zakopiankę, która dalej biegnie krajową 47-ką (Rabka – Zakopane) i odbija w prawo, mija Spytkowice, Orawkę i dociera do Jabłonki. Tam spotyka dwie drogi wojewódzkie. Najpierw przecina drogę nr 957 (Białka – Nowy Targ) a następnie w prawo odbija droga nr 962 (Jabłonka – Lipnica Wielka). Ok. 8 km dalej droga krajowa nr 7 dociera do Chyżnego i na polsko-słowackiej granicy kończy swój bieg.