1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga S3 w tunelu przetnie Góry Wałbrzyskie

Droga S3 w tunelu przetnie Góry Wałbrzyskie

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-03-22
Droga S3 w tunelu przetnie Góry Wałbrzyskie
Budowa drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki, drążenie tunelu w Górach Wałbrzyskich. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S3 od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny o długości ponad 31 km. W jej ciągu powstaną dwa tunele przecinające pasmo Gór Wałbrzyskich. Od grudnia 2020 roku trwa ich drążenie. Co się dzieje na budowie drogi S3 Bolków – Lubawka? Kiedy pojedziemy nowymi odcinkami S3?

Realizacja trasy ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Lubawką podzielona jest na dwa mniejsze odcinki realizacyjne, zadanie III od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra oraz zadanie IV od węzła Kamienna Góra do Lubawki (granica państwa). Od grudnia trwa drążenie dłuższego tunelu drogowego przez pasmo Gór Wałbrzyskich, który powstaje na S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Natomiast na realizowany odcinek pomiędzy Kamienną Górą a Lubawką dojeżdżają elementy do montażu awanbeków, które będą pomocne przy budowie obiektów inżynierskich. Oto jak wygląda stan prac na odcinkach:

Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka - przebieg z tunelamiMapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka - przebieg z tunelami. Mapa: GDDKIA

Na zadaniu III Bolków – Kamienna Góra, pod koniec zeszłego roku rozpoczęło się drążenie dłuższego tunelu TS-26 od strony południowej. W nawie wschodniej wydrążono już blisko 270 metrów, a w nawie zachodniej 240 metrów. Od 9 marca br. trwa drążenie tunelu na portalu północnym. Prace realizowane są na obu nawach jednocześnie.

Prowadzone są także roboty związane z odstrzałem materiału skalnego z terenu przewidzianego pod tunel TS-32. Oba tunele umożliwią dotychczasowe użytkowanie terenu, w tym również przemieszczanie się zwierząt po powierzchni terenu.

Ponadto wykonawca prowadzi roboty drogowe w zakresie wykopów, odhumusowania oraz stabilizacji podłoża na drogach wewnętrznych i trasie głównej. W zakresie obiektów inżynierskich prowadzone są roboty związane z ich posadowieniem oraz prace przygotowawcze niezbędne do realizacji obiektów inżynierskich na tym odcinku.

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau. Wartość umowy to ponad 1,5 mld zł.

S3 odc. Bolków - Kamienna Góra TS-26 portal południowy

Budowa drogi S3 odc. Bolków - Kamienna Góra, drążenie tunelu TS-26 portal południowy. Zdjecia: GDDKIA

Na zadaniu IV Kamienna Góra - Lubawka, wykonawca realizuje roboty drogowe ziemne przy wykorzystaniu kilkudziesięciu jednostek sprzętowych, planując w najbliższych tygodniach kolejne prace związane z użyciem materiałów wybuchowych. Na budowie kompletowane są części awanbek’ów, czyli tzw. dziobów montażowych, które będą wykorzystywane podczas budowy mostów. Wykonawca planuje użycie dziesięciu zestawów awanbek’ów. Trwa betonowanie belek ślizgowych stacji roboczych, przyczółków, podpór obiektów inżynieryjnych.


Budowa odc. drogi S3 Kamienna Góra - Lubawka

Budowa odc. drogi S3 Kamienna Góra - Lubawka. Zdjęcia: GDDKIA

Na majówkę nad morze pojedziemy nowym odcinkiem drogi S3

W II kwartale 2021r. planowana jest budowa ustrojów nośnych metodą nasuwania podłużnego, jednocześnie na pięciu kilkuset metrowych obiektach w ciągu nowobudowanej drogi S3. Prowadzone są prace kończące przebudowę kilkukilometrowych odcinków sieci elektroenergetycznych, w tym wysokiego napięcia. Planowana jest również kontynuacja prac w zakresie przebudowy koryta rzeki Bóbr.

Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Mosty Łódź (lider) i Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego (partner). Realizuje go za prawie 880 mln zł.

Zgodnie z zawartymi kontraktami, odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale, będzie oddany do ruchu w II połowie 2023 r., natomiast odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki już w I połowie 2022 r.  

Wartość realizacji drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki to prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W woj. dolnośląskim w budowie pozostaje jeszcze odcinek trasy S3 pomiędzy Lubinem i Polkowicami. To ostatni brakujący odcinek ekspresowej S3-ki na północ od autostrady A4. Jego budow atrwa od lat i po raz kolejny drogowcy zmieniają termin jego otwarcia. Według ostatnich informacji, nie pojedziemy nim wiosną tego roku. Prace przeciągną się niemal aż do końca 2021 roku. Obecnie kierowcy korzystają z jednej jezdni pomiędzy węzłami Polkowice Południe i Lubin Północ.

Duży poślizg na S3 Polkowice – Lubin. Oddanie trasy pod koniec roku

Droga ekspresowa S3 jest kręgosłupem drogowym wzdłuż zachodniej granicy Polski, łączącym ze sobą trzy autostrady - A6, A2 i A4 oraz budowane i planowane drogi ekspresowe S6, S10 i S5. Ekspresowa trasa jest sukcesywnie budowana od 2007 roku. Wtedy rozpoczęła się budowa pierwszych odcinków szlakowych S3 Szczecin - Gorzów, następne powstawały i powstają w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie zdecydowana większość tej drogi jest już gotowa. W realizacji sa wspomniane odcinki w woj. dolnoślaskim i fragmenty pomiędzy Szczecinem i Swinoujściem w woj. zachodniopomorskim.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Bolków Jak dojadę - Kamienna Góra