Droga S5 Bydgoszcz – A1 latem tego roku. W przygotowaniu S5 do połączenia z S7 koło Ostródy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-01-25
S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ
Ostatni kwartał kończącego się roku 2021 to oddanie kierowcom kolejnego odcinka drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ o długości 9,7 kilometra. Bydgoszcz była do niedawna ostatnim miastem wojewódzkim bez połączenia z drogą ekspresową. Od 30 października kierowcy jadą trasą główną drogi, a od 23 grudnia, po kolejnej zmianie organizacji ruchu, zlikwidowano tymczasowe rondo w Kruszynie Krajeńskim. Dzięki temu kierowcy jadący S5 w kierunku Poznania czy Wrocławia jadą całą trasą bez zakłóceń. Na budowie odcinka w dalszym ciągu trwają prace wykończeniowe na drogach dojazdowych, a także przy budowie zjazdów z węzła Rynarzewo.
Droga ekspresowa S5 na odcinku Bydgoszcz - Szubin. Zdjecia: GDDKIA
W 2022 pojedziemy oczekiwanymi odcinkami S5 i S7
S5 Nowe Marzy - Świecie - Bydgoszcz
W zaawansowanej budowie są pozostałe dwa odcinki drogi ekspresowej S5 od Bydgoszczy do autostrady A1, na których po rozwiązaniu umów z nierzetelnym wykonawcą prace wznowiono wiosną 2020 r.. Łącznie jest to ponad 45 kilometrów drogi ekspresowej S5 budowanej pod ruchem. Na odcinku obwodnicy Świecia jest to rozbudowa do przekroju 2x2 dotychczasowej jednojezdniowej drogi ekspresowej S5 powstałej ponad dwie dekady temu. Z kolei na odcinku Aleksandrowo - Włóki droga poprowadzona jest nowym śladem od węzła Bydgoszcz Północ, dzięki czemu okrąża Borówno i Kusowo. Planowany termin otwarcia obu omawianych odcinków to III kwartał 2022 r.
W te wakacje droga ekspresowa S5 połączy się z autostradą A1
Węzeł Świecie Zachód w ciągu drogi ekspresowej S5. Zdjęcia: GDDKIA
Przypominamy o wprowadzonych ostatnio zmianach w organizacji ruchu na budowanych odcinkach drogi ekspresowej S5:
Zmiana organizacji ruchu na budowie S5 Świecie – Nowe Marzy w Sartowicach
Na budowie drogi ekspresowej S5 odc. Nowe Marzy - Świecie Południe między Sartowicami a Morskiem (od km 8+100 do km 11+650) pod koniec grudnia ub. r. nastąpiła zmiana organizacji ruchu - przełożenie ruchu z drogi serwisowej nr 7 i 9 na trasę główną.
Zmiany w ruchu w związku z budowa drogi ekspresowej S5 Świecie - Nowe Marzy
Dzięki wprowadzonej zmianie na odc. ponad 3 kilometrów obejmujących jezdnię na terenie miejscowości Sartowice, Wiąg oraz Morsk ruch będzie możliwy dwukierunkowo lewą jezdnią docelowej trasy głównej S5.
W ramach wprowadzonej zmiany ruch odbywa się po nowowybudowanym obiekcie WS1-4 w m. Wiąg, na który wcześniej uzyskano pozwolenie na użytkowanie (PnU). Jest to 9 obiekt, na który zostało wydane PnU w ramach realizacji prac na odcinku S5 Nowe Marzy - Świecie Południe.
Należy pamiętać o tym, że na wskazanym odcinku obowiązuje całkowity zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 60 km/h, a na dojeździe do ronda oraz na przewiązce – 40 km/h.
Zmiany w związku z budową drogi ekspresowej S5 - rondo w m. Morsk. Zdjęcia: GDDKIA
Zmiana organizacji ruchu na budowie S5 Bydgoszcz – Świecie w miejscowości Włóki
W ramach zmian w organizacji ruch z drogi krajowej nr 5 zostanie wprowadzony na docelową jedną jezdnię drogi ekspresowej S5 (jezdnia lewa). Zaprojektowano zjazdy z istniejącej drogi krajowej nr 5 na jezdnię docelową drogi ekspresowej S5 o szerokości 10 metrów, z pasami ruchu po 3,5 m.
W związku z występowaniem stałego przystanku komunikacji publicznej na odcinku drogi krajowej objętej objazdem, przyjęto odzwierciedlenie przystanku na objeździe w km S5 16+920. Wyznaczono także tymczasowe zjazdy oraz powierzchnię dojazdów do posesji w śladzie dróg dojazdowych.
Budowa drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz - Świecie w okolicach m. Włóki. Zdjecia: GDDKIA
Budowa siedmiu odcinków S5 w woj. kujawsko-pomorskim o długości 128 kilometrów to łączny koszt ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to prawie 1,8 mld zł.
S5 Grudziądz - Ostróda
W czerwcu 2021 roku ruszył przetarg na wykonanie dokumentacji do uzyskania decyzji środowiskowej dla drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz (autostrada A1 – Ostróda, droga ekspresowa S7) o długości około 90 kilometrów. W październiku wyłoniono wykonawcę, który ma 30 miesięcy na wykonanie zadania, którego wartość to 17,5 mln zł.
Jest umowa na projekt drogi S5 pomiędzy Grudziądzem a Ostródą
Mapa wariantów przebiegów drogi ekspresowej S5 Grudziądz A1 - Ostróda S7. Mapa: GDDKIA
Droga S5 będzie miała swój początek w miejscowości Wirwajdy, gdzie obecnie budowany jest odc. S5 - południowej obwodnicy Ostródy. W województwie kujawsko-pomorskim, w najdogodniejszym wariancie korytarza, planowana S5 może połączyć się z A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od niego na wysokości Sarnowa. Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Oznacza to, że w przyszłości powstanie w regionie dodatkowo około 45 kilometrów drogi ekspresowej S5.
Droga ekspresowa S5 osiągnie docelowo długość ponad 450 km. Połączy Wrocław, Poznań, Gniezno, Bydgoszcz, Grudziądz i Ostródę przecinając południkowo obszar województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Zapewni połączenie autostrady A4, przez autostradę A8 z autostradą A2 i A1 oraz drogą ekspresową S7. Trwają przygotowania do budowy przedłużenia S5-ki na południu kraju tj. z Wrocławia do Bolkowa, gdzie droga połaczy sie z trasą S3.
Jaki wariant dla nowej S5 i autostrady A4 na Dolnym Śląsku?
Na Dolnym Śląsku planowana jest budowa drogi ekspresowej S5 od okolic Wrocławia do Bolkowa. Mapa: GDDKIA