Drogowa Trasa Średnicowa łączy się z autostradą A1
- conadrogach.pl
- UM Woj. Śląskiego
- 2014-10-29

- Jest już gotowy kolejny odcinek Drogowej Trasy Średnicowej, chyba ten najistotniejszy, bo wiążący DTŚ z autostradą A1. Dzięki temu efekt komunikacyjny, czyli sprawny dojazd od Sosnowca aż do Gliwic, będzie osiągnięty po dopuszczeniu tego odcinka do użytkowania. Przed nami „tylko”, a może „aż” dokończenie odcinka DTŚ, który przebuduje system komunikacyjny Gliwic i włączy go w system aglomeracji” – zaznaczył Mirosław Sekuła, marszałek woj. śląskiego.
Biegnąca przez Sośnicę, centrum miasta, w kierunku drogi krajowej DK88 Drogowa Trasa Średnicowa ma znaczenie dla całej aglomeracji górnośląskiej. Prace budowlane na odcinku G1 został już zakończone, obecnie trwają procedury odbiorów. Odcinek G1 w Gliwicach, łączący trasę z autostradą A1, zostanie prawdopodobnie oddany w listopadzie br. Ostatni odcinek G2 powinien być zakończony w 2015 r.
Budowa Drogowej Trasy Średnicowej jest największą inwestycją Samorządu Województwa Śląskiego, finansowaną głównie ze środków unijnych oraz przekazywanych przez budżet państwa (w tym kredyt EBI i rezerwa subwencji ogólnej). Urząd Marszałkowski wraz ze spółką DTŚ SA w imieniu samorządów miast realizuje tę inwestycję na podstawie porozumienia zawartego w 1999 r.
W roku 2013 okazało się, że szacunkowa wartość projektu wzrosła w tym czasie o ok. 334 mln zł, ale udało się przenieść finansowanie odcinka gliwickiego G2 z RPO do programu ogólnopolskiego Infrastruktura i Środowisko. Zmiana finansowania części inwestycji pozwoli nie tylko ją dokończyć, ale i uwolni środki, które posłużą do wsparcia innych projektów drogowych. - Trasa budowana była z kłopotami. Każdy z etapów miał jakieś problemy finansowe, ale warto podkreślić, że udało się w ciągu ostatnich dwóch lat zasilić ostatnie trzy odcinki DTŚ w Zabrzu i Gliwicach dodatkową kwotą prawie 600 mln złotych. To pozwoliło spokojnie dokończyć odcinek G1, a w przyszłym roku pomoże dokończyć budowę odcinka G2 w Gliwicach – dodał Mirosław Sekuła.
Budowa Drogowej Trasy Średnicowej jest największą inwestycją Samorządu Województwa Śląskiego, finansowaną głównie ze środków unijnych oraz przekazywanych przez budżet państwa (w tym kredyt EBI i rezerwa subwencji ogólnej). Urząd Marszałkowski wraz ze spółką DTŚ SA w imieniu samorządów miast realizuje tę inwestycję na podstawie porozumienia zawartego w 1999 r.
W roku 2013 okazało się, że szacunkowa wartość projektu wzrosła w tym czasie o ok. 334 mln zł, ale udało się przenieść finansowanie odcinka gliwickiego G2 z RPO do programu ogólnopolskiego Infrastruktura i Środowisko. Zmiana finansowania części inwestycji pozwoli nie tylko ją dokończyć, ale i uwolni środki, które posłużą do wsparcia innych projektów drogowych. - Trasa budowana była z kłopotami. Każdy z etapów miał jakieś problemy finansowe, ale warto podkreślić, że udało się w ciągu ostatnich dwóch lat zasilić ostatnie trzy odcinki DTŚ w Zabrzu i Gliwicach dodatkową kwotą prawie 600 mln złotych. To pozwoliło spokojnie dokończyć odcinek G1, a w przyszłym roku pomoże dokończyć budowę odcinka G2 w Gliwicach – dodał Mirosław Sekuła.