GDDKIA zapowiada 260 km nowych dróg na Mazowszu: obwodnica Warszawy, A2 i S7
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2021-07-12
Warszawski Węzeł Drogowy
Dużym przedsięwzięciem realizowanym na terenie województwa mazowieckiego jest tzw. Warszawski Węzeł Drogowy, czyli ekspresowa obwodnica stolicy, która docelowo będzie miała ok. 82 km długości. Dziś kierowcy korzystają z 44 km tej trasy, w budowie jest kolejne 10,5 km, a końcowy odcinek o długości niemal 14 km znajduje się w fazie przygotowania.
S2 Południowa Obwodnica Warszawy
W 2013 roku otwarto dwa odcinki drogi ekspresowej S2 od węzła Konotopa do węzła Warszawa Lotnisko i kolejny do węzła Puławska wraz z łącznikiem S79 do węzła Marynarska. Od grudnia 2020 roku kierowcy mają do dyspozycji kolejne dwa, z trzech odcinków o łącznej długości ok. 14 km, łączące brzegi Wisły i autostradę A2 po wschodniej stronie Warszawy. W realizacji jest jeszcze ok. 4,5 km trasy, z tunelem o długości ok. 2,3 km pod dzielnicą Ursynów. Zaawansowanie prac na tym odcinku przekroczyło 95 proc. Trwają testy i odbiory. Przygotowywana jest dokumentacja do złożenia wniosku o pozwolenie na użytkownie. Pozytywny wynik przeprowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego procedury administracyjnej umożliwi oddanie do ruchu nowej trasy. - Kierowcy pojadą tunelem za około dwa miesiące – szacuje GDDKIA. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:
Budowa S2 – POW: Tunel na Ursynowie dopiero za dwa miesiące
Budowa tunelu i odcinka drogi ekspresowej S2 przez Ursynów. Zdjęcia: GDDKIA
S17 Warszawa Wschód - Lubelska
Kolejny fragment Warszawskiego Węzła Drogowego to 6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Warszawa Wschód (Zakręt) i Lubelska wraz z węzłem Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy.
Od czerwca tego roku dostępne są wszystkie relacje na węźle Lubelska. Z uwagi na toczące się roboty na sąsiednim odcinku obowiązuje czasowa organizacja ruchu z ograniczeniem prędkości. - W zakresie odcinka Warszawa Wschód – Lubelska trwa analiza złożonych roszczeń. Szacujemy, że roboty zakończą się w IV kwartale tego roku – informują drogowcy. O opóźnieniach na budowie drogi ekspresowej S17 – wschodniej obwodnicy Warszawy pisaliśmy tutaj:
Duże opóźnienia na S17 Lubelska –Warszawa Wschód
Mapa dróg ekspresowych, krajowych, autostrady A2 w realizacji i przygotowaniu w woj. mazowieckim. Mapa: GDDKIA
Autostrada A2 na wschód od stolicy
W sierpniu 2020 r. na mapie drogowej Polski pojawiła się autostrada A2 pomiędzy węzłem Lubelska a obwodnicą Mińska Mazowieckiego. Kierowcy zyskali kolejne 15 km autostrady i połączenie z funkcjonującą obwodnicą Mińska Mazowieckiego.
Wiosną ubiegłego roku zawarto umowy na dwa kolejne odcinki A2, pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. W grudniu 2020 r. do Wojewody Mazowieckiego trafiły wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla tych dwóch odcinków. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. W przypadku środkowego odcinka pomiędzy węzła Groszki i Gręzów umowę podpisano w styczniu 2021 r. z terminem zakończenia latem 2024 r.
W realizacji ponad 100 km autostrady A2 Warszawa - Terespol
Dla kolejnych czterech odcinków A2 od obwodnicy Siedlec do Białej Podlaskiej kontrakty na realizacje zawarto w kwietniu tego roku. Zakończenie robót dla ponad 63 kilometrów przewidziane zostało z końcem 2024 r.
W projektowaniu jest już cała pozostała część autostrady prowadząca do wschodniej granicy:
Rusza projektowanie ostatnich 32 kilometrów autostrady A2
S7 na południe od Warszawy
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki:
- Warszawa Lotnisko - Lesznowola, o długości 6,6 km,
- Lesznowola - Tarczyn Północ, o długości 14,8 km,
- Tarczyn Północ - początek obwodnicy Grójca, o długości 7,9 km.
Realizowana droga ekspresowa S7 rozpocznie się na węźle Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i skończy na istniejącej obwodnicy Grójca. Będzie posiadała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu. Dostępność do nowej drogi S7 będzie możliwa poprzez węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Ruch lokalny będzie obsługiwany poprzez budowane drogi serwisowe. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany dźwiękochłonne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dla odcinka S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola nową umowę zawarto w lutym 2020 r. Przypomnijmy, że w maju 2019 r. drogowcy odstąpili od umowy z poprzednim nierzetelnym wykonawcą. Obecnie prace prowadzi nowa firma i zbliża się do półmetka robót kontraktowych.
Prowadzone są roboty ziemne (nasypy, wykopy), układane są warstwy konstrukcji drogi, prace brukarskie oraz przebudowywana jest infrastruktura podziemna. Powstają również obiekty inżynierskie . Termin umowny zakończenia wszystkich prac mija w październiku 2022 r.
Budowa S7: Intercor dokończy budowę odcinka na południe od Warszawy
Z problemami szła też realizacja środkowego odcinka drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Północ. W czerwcu tego roku GDDKIA podpisała umowę na kontynuację prac. Ponowny przetarg na to zadanie był wynikiem odstąpienia, w październiku 2020 r., od umowy z poprzednim nierzetelnym wykonawcą. - Wymogiem postawionym nowemu wykonawcy jest przejezdność ciągu głównego trasy S7 do października 2022 r., natomiast zakończenie wszystkich prac przewidywane zostało w I kwartale 2024 r. - informuje GDDKIA.
Dobiega końca budowa prawie 8-kilometrowej drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłem Tarczyn Południe a początkiem obwodnicy Grójca. Toczy się procedura uzyskania decyzji pozwolenia na użytkowanie. Od grudnia 2020 r., w ramach czasowej organizacji ruchu, kierowcy korzystają z ciągu głównego trasy, co umożliwiło wykonawcy dokończenie przebudowy dróg lokalnych. Prowadzone są prace wykończeniowe związane z humusowaniem, nasadzeniami zieleni, montażem ekranów akustycznych i robotami branżowymi (kanalizacja, kanał technologiczny). Jak tłumaczą drogowcy, umowny termin zakończenia robót został przesunięty na czerwiec br. za sprawą uznanego roszczenia związanego z przedłużającą się procedurą uzyskiwania decyzji ZRID. Analizowane są kolejne roszczenia. W przypadku ich ewentualnego uznania termin na ukończenie może zostać przesunięty.
Ekspresowa S7 północy do Warszawy
Na czterech odcinkach realizacyjnych drogi ekspresowej S7, od Napierek do Płońska, trwają roboty budowlane. - Szacujemy, że oddanie do ruchu odcinka pomiędzy Mławą a Płońskiem nastąpi do końca tego roku, natomiast odcinka od Napierek do Mławy wiosną 2022 r. – informuje GDDKIA.
Realizacja S7 Płońsk - Czosnów została podzielona na trzy zadania, a umowy podpisano w 2020 r. Dla odcinka pomiędzy Modlinem a Czosnowem 12 maja, dla zadania Załuski - Modlin 9 lipca, a dla trzeciego odcinka Siedlin - Załuski 30 września. Dla pierwszych dwóch zadań złożone zostały do Wojewody Mazowieckiego wnioski o wydanie decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej a dla trzeciego stanie się to w III kwartale 2021 r.
Zadaniem wykonawców jest przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie wybudowanie w sumie ok. 35 km trasy ekspresowej. Zakończenie robót dla odcinka najbliżej Warszawy przewidziane zostało na koniec 2023 r., a dwa kolejne zakończą się wiosną 2025 r.
Nowe drogi krajowe na Mazowszu w klasie GP (główne ruchu przyspieszonego)
W rozbudowie jest droga krajowa nr 61 na przejściu przez Legionowo (odcinek III). Dobiega końca procedura związana z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, co oznacza, że w tym miesiącu kierowcy będą mieli do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
Realizowana jest również ponad siedmiokilometrowa obwodnica Iłży. Wykonawca realizuje roboty związane z budową nasypów, wykopów oraz obiektów inżynierskich. Zakończenie prac nastąpi latem 2022 r.
Mazowieckie obwodnice w ramach programu budowy 100 obwodnic
W rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 ujętych zostało dziewięć obwodnic. Dla siedmiu trwa proces przygotowawczy związany z przygotowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a obwodnica Lipska i Pułtuska są w fazie realizacji w systemie projektuj i buduj. Dla tej pierwszej umowa została podpisana w grudniu 2020 r. a dla drugiej w czerwcu 2021 r. Zgodnie z zapisami kontraktu zakończenie robót mija odpowiednio w II kwartale 2024 r. i I kwartale 2025 r.