Historia budowy drogi S61 – odcinki w użytkowaniu i budowie
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2023-10-16
Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie. Łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica (liczony od Warszawy do Budziska). Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.
Droga ekspresowa S61 docelowo będzie miała około 220 km. Przebiega przez trzy województwa – mazowieckie (19,5 km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km).
W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z przeszło 121 km drogi ekspresowej S61. W grudniu 2022 r. oddany został do ruchu przygraniczny odcinek Suwałki – Budzisko, a w czerwcu bieżącego roku węzeł Łomża Zachód wraz z 7-kilometrowym odcinkiem Łomża Południe – Łomża Zachód.
Obecnie trwają jeszcze prace przy budowie ostatniego w województwie podlaskim odcinka S61 – od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,9 km). To obwodnica Łomży. Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu – na zasadzie przejezdności jednej jezdni – w połowie 2024 roku co pozwoli na ruch samochodów ciężarowych po S61 do granicy z Litwą. W połowie 2025 r. obwodnica Łomży na całej długości będzie w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej.
Kalendarium budowy drogi ekspresowej S61
- 19 grudnia 2013 roku – obwodnica Stawisk (jedna jezdnia) oddana do użytku. Długość: 6,5 km; druga jezdnia oddana wraz z odc. S61 Kolno - Stawiski – 9 sierpnia 2021 r.;
- 7 listopada 2014 roku – obwodnica Augustowa oddana do użytku, w tym 12,7 km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S61;
- 13 listopada 2015 roku – obwodnica Szczuczyna (jedna jezdnia) oddana do ruchu. Długość 8 km. Otwarcie drugiej jezdni nastąpiło 15 maja 2020 r.;
- 13 kwietnia 2019 roku – obwodnica Suwałk (S61 dwie jezdnie) oddana do ruchu. Długość 12,8 km;
- 14 lipca 2021 roku – odcinek S61 Śniadowo - węzeł Łomża Południe (dwie jezdnie) oddany do użytku. Długość 17 km;
- 9 sierpnia 2021 roku – 2 odcinki S61 Kolno - Stawiski (16,4 km) i Stawiski - Szczuczyn (18 km), dwie jezdnie – udostępnione kierowcom;
- 31 grudnia 2021 roku – odcinek S61 Wysokie - Raczki (20,17 km), dwie jezdnie – oddany do użytku;
- 13 września 2022 roku – odcinek S61 Szczuczyn - Ełk Południe (23,25 km), dwie jezdnie, oddany do ruchu;
- 22 grudnia 2022 roku – odcinek S61 Suwałki - Budzisko (24 km), dwie jezdnie – oddany do ruchu;
- 2 czerwca 2023 roku – odcinek S61 Łomża Południe - Łomża Zachód (7.16 km) dwie jezdnie, oddany do użytkowania po zakończeniu budowy węzła Łomża Zachód;
- 12 sierpnia 2023 roku – odcinek S61 Ełk Południe - węzeł Wysokie (19,5 km) dwie jezdnie, oddany do użytku;
- 13 października 2023 roku – odcinek S61 Ostrów Mazowiecka Północ - Śniadowo (19,5 km), dwie jezdnie, oddany do ruchu.
Trasa S61 ma już 200 km i łączy woj. mazowieckie. podlaskie oraz woj. warmińsko-mazurskie
Mapa stanu budowy drogi ekspresowej S61 - odcinki w użytkowaniu, obwodnica Łomży w budowie
Mapa: GDDKIA