Jak pobiegnie S17 w kierunku Warszawy?
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2013-06-19
Droga ekspresowa S17 Garwolin (od granicy woj. lubelskiego) – Kurów
Inwestycja przewiduje budowę drogi ekspresowej S17 z węzłami drogowymi, przebudowa dróg bocznych (krajowej nr 48, wojewódzkiej nr 824, powiatowych i gminnych) w węzłach drogowych, budowa dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, budowa przejść dla zwierząt. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej.
Inwestycję podzielona na 2 podzadania, które będą realizowane w tym samym czasie. Podzadanie 1 obejmuje budowę drogi ekspresowej na odcinku od granicy woj. do węzła Moszczanka o długości 12,44 km. Podzadanie 2 obejmuje budowę odcinka od węzła Moszczanka do Kurowa (w. "Sielce") o dł. 21,465 km.
Wariantowanie przebiegu drogi ekspresowej S17:
Wariant A - na odcinku od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do początku obwodnicy m. Ryki jezdnia istniejącej drogi krajowej zostanie wykorzystana jako prawa (zachodnia) jezdnia drogi ekspresowej. Obejście Ryk poprowadzone zostanie nowym śladem po wschodniej stronie miasta. Na odcinku od końca obejścia Ryk do węzła Sielce trasa drogi ekspresowej zlokalizowana jest po zachodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 17, która będzie wykorzystana dla obsługi ruchu lokalnego.
Długość trasy według wariantu A – 35,017 km.
Wariant D - wariant ten został zaprojektowany zgodnie z postulatami Urzędu Miasta w Rykach oraz społeczności wsi Niwa Babicka. Mieszkańcy wsi wyrazili sprzeciw wobec planowanego przebiegu drogi ekspresowej w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 17, podnosząc utrudnienia wynikające z podziału wsi oraz samą uciążliwością trasą drogi, jak również zakresem kolizji z istniejącą zabudową zagrodową. W tym wariancie trasę drogi ekspresowej od granicy województw poprowadzono w oddaleniu od istniejącej drogi krajowej, pomiędzy zabudową wsi Niwa Babicka i Nowa Dąbia. Na dalszym odcinku przebiega tak jak w wariancie A
Długość trasy wariantu D wynosi 35,138 km.
Wariant D wskazano jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy drogi.
Wzajemne powiązanie istniejącego układu komunikacyjnego z trasą drogi ekspresowej S17 zapewniono poprzez obiekty inżynierskie: wiadukty, przejazdy drogowe. Przekroczenia istniejących cieków wodnych zaprojektowano za pomocą obiektów mostowych: przepustów, mostów bądź estakad. Na wybór obiektu mostowego miały wpływ następujące elementy: rozległość dolin rzek, tereny podmokłe i zabagnione, ukształtowanie terenu oraz wymagania środowiskowe (ochrona zespołów przyrodniczo – krajobrazowych). Przebieg drogi ekspresowej po terenach leśnych jak również w pobliżu istniejących obszarów leśnych wymusił konieczność zaprojektowania przejść dla zwierzyny dziko żyjącej.