Jesienią przetargi na podlaskie odcinki S19
W II połowie roku ruszą przetargi na odcinki przyszłej drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim. Zdjęcia: GDDKIA

Pod koniec tego roku GDDKiA planuje ogłoszenie przetargów na realizację w formule projektuj i buduj dla czterech odcinków drogi ekspresowej S19 na Podlasiu. Przetargi na trzy z nich tj. Kuźnica – Sokółka, Białystok Zach. – Ploski i Ploski – Chlebczyn będą możliwe po uzyskaniu decyzji środowiskowych, co ma nastąpić latem.

- Jeśli decyzje środowiskowe zostaną wydane i staną się ostateczne, przetargi na te trzy odcinki ruszą w czwartym kwartale 2019 roku – informuje białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Wcześniej, bo latem ma ruszyć przetarg na odcinek drogi S19 biegnący na trasie Sochonie – Dobrzyniewo – Choroszcz. Jednak to jaki będzie zakres zadania zależy od wyboru wariantu przebiegu drogi ekspresowej S19 na północ od Białegostoku.

18 lutego br, projektant przedstawił dokumentację drogi ekspresowej S19 na odcinku Sokółka – Korycin, ale w dodatkowym wariancie 5, tj. na odcinku Sokółka – Czarna Białostocka – Wasilków – Dobrzyniewo Duże – Choroszcz. Planowany odcinek drogi ekspresowej S19 ma długość ok. 51 km i jest poprowadzony w przybliżeniu tak, jak wygląda dzisiejszy przebieg DK19 (z ominięciem Sokółki, miejscowości Straż i Czarna Białostocka).

Dokumentacja drogi ekspresowej S19 pomiędzy Kuźnicą Białostocką (granica z Białorusią) a Białymstokiem, od kilku lat budzi ogromne zainteresowanie i emocje. Wśród opracowywanych planów S19 były te, które ze względów środowiskowych omijają Puszczę Knyszyńską od północy, na kierunku Sokółka - Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo. Natomiast są to warianty o około 20 km dłuższe niż ten, który był prezentowany jako Studium Techniczno – Ekonomiczno - Środowiskowe na odcinku Sokółka – Czarna Białostocka – Wasilków – Dobrzyniewo Duże (obecny ślad DK19 z ominięciem Sokółki i miejscowości Straż i Czarna Białostocka). A krótsze warianty, to jak zaznaczają drogowcy, niższe koszty – 20 km mniej, to min. 0,5 mld zł oszczędności, ale też lepsze wskaźniki opłacalności inwestycji.

Jeśli rekomendowany będzie wariant przebiegający w korytarzu obecnej DK19, to pojawi się konieczność uzyskania nowej decyzji środowiskowej, bo zmiany będzie wymagał węzeł Dobrzyniewo oraz droga na odcinku Sochonie – Dobrzyniewo. Wtedy zakres zadania ujętego w tegorocznym przetargu obejmie tylko odcinek do węzła Białystok Zach. wraz z wyprowadzeniem S19-ki w kierunku węzła Dobrzyniewo. Prace nad pozostałą częścią trasy przejdą wtedy na następny rok.

 

Według harmonogramów, droga ekspresowa S19 na Podlasiu ma być gotowa w 2025 roku. Oto jak wygląda obecnie zaawansowanie prac przygotowawczych i jakie są plany:

Harmonogram prac dla drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim Kuźnica Białostocka – Białystok - Chlebczyn

Kuźnica – Sokółka – ok. 12,5 km

– DŚU – złożenie wniosku – III kw. 2018

– DŚU – uzyskanie decyzji – II kw. 2019

Sokółka – Korycin z obwodnicą Sokółki - ok. 33,7 km

– DŚU – złożenie wniosku – II kw. 2019

– DŚU – uzyskanie decyzji – II kw. 2020

 

Korycin - Knyszyn, z obwodnicą Korycina – ok. 22,0 km

- DŚU – wydana w dniu 21.12.2015, ostateczna w dniu 03.02.2016

- ZRID – gotowość do złożenia wniosku – I kw. 2022

- ZRID – zakładany termin uzyskania decyzji – IV kw. 2022

 

Knyszyn – Dobrzyniewo Duże - ok. 13 km

- DŚU – wydana w dniu 21.12.2015, ostateczna w dniu 03.02.2016

- ZRID – gotowość do złożenia wniosku – I kw. 2022

- ZRID – zakładany termin uzyskania decyzji – IV kw. 2022

 

Dobrzyniewo Duże – w. Białystok Zachód, z odcinkiem drogi krajowej nr 65 Dobrzyniewo - Sochonie (w standardzie drogi ekspresowej – ok. 7 km, a jako GP – ok. 10 km)

- DŚU – wydana w dniu 21.12.2015, ostateczna w dniu 03.02.2016

- ZRID – gotowość do złożenia wniosku – II kw. 2020

- ZRID – zakładany termin uzyskania decyzji – I kw. 2021

 

Południowa obwodnica Białegostoku – odc. od węzła Białystok Zachód –Ploski (ok. 42 km jako droga ekspresowa a w standardzie GP- ok. 13,3 km)

– DŚU – złożenie wniosku – III kw. 2018

– DŚU – uzyskanie decyzji – II kw. 2019

 

Ploski – Chlebczyn z obwodnicami Bielska Podlaskiego, Bociek, Dziadkowic i Siemiatycz ( w standardzie drogi ekspresowej ok. 68 km, a jako GP - 7,0 km)

– DŚU – złożenie wniosku – III kw. 2018

– DŚU – uzyskanie decyzji – II kw. 2019

 

Droga ekspresowa S19 w Podlaskiem ma mieć 194 km. Jednak po przyjęciu dłuższych wariantów dla niektórych odcinków może się znacząco wydłużyć. S19 ma być projektowana jako droga dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę plus pasami awaryjnym i rozdzielającym.

 

S19 częscią trasy Via Carpatia

Na terenie Polski Via Carpatia przebiega szlakiem: S61 na odcinku granica państwa – Augustów – Ełk, S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz S19 Knyszyn – Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa. Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km (wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, tj. drogami S12 i S17).

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

242
2019-05-09 14:42
Nie ma szans na caly odcinek do konca 2019 ,opoznienie jest juz ogromne
-
2019-02-27 16:45
...S3, która łączy mniejsze miasta, większe miasta, morze, góry...
do-anty
2019-02-24 17:32
Napisałem "na wschód", a to nie oznacza jednoznacznie wschodu. Chodzi mi o drogi północ-południe R O Z U M I E S Z ? Jak nie to popatrz na S3, A1,S7,S5,S11. Nie walcz z faktami, wystarczy spojrzeć na mapę. Widać gołym okiem, że takiej drogi jak S19 brakuje. Powinna ona być oddana do użytku przed S3, która łączy mniejsze miasta.
antybezmyslnik
2019-02-22 16:54
do anty- Polskę i jej drogi znam doskonale, więc nie zgadzam się z twoimi obliczeniami. Jeżeli dla ciebie, Wschód Polski zaczyna się od S7 - to gratuluję. Ale ad rem: na twoim Wschodzie już zbudowano; A2- Obw. Mińska Maz., a od w. Lubelska do Obw. + Siedlec jest w realizacji, S8 (w całości W-wa- Białystok), S12+S17 (Piaski-Lublin-Kurów+ Obw. Garwolina), a reszta S17 do W-wy w realizacji, S19 [Via Carpatia] (Sokołów Młp.-Rzeszów-Kielanówka), a w budowie odcinek Lublin-Kraśnik-Nisko-Sokołów Młp. , S61 [Via Baltica] w intensywnej budowie wiele odcinków- od Ostrowii Maz. przez Łomżę do Ełku, a oddano już odcinek: Raczki-Suwałki. To wszystko mało ?- żebyś tak utyskiwał. A te S-ki które wymieniłeś- to żadna nie jest jeszcze skończona.
do_anty
2019-02-21 19:37
Patrząc na mapę Sek to najbliższa jest S7 Tylko, że na wschód od S7 nie ma żadnej drogi północ południe co jest absurdem bo powierzchnia ta liczy 120 000 km2 co stanowi prawie 40% terytorium Polski. Reszta czyli 60% ma S3,S5,S11,A1+S1 i S7. Więc dysproporcja jest ogromna. I ty coś piszesz właściwych PROPORCJACH ???
antybezmyslnik
2019-02-21 13:16
dani - widać żeś PiS-owskim trollem. Zapomniałeś, że drogi potrzebne są w całej Polsce, nie tylko na zachodzie, czy wschodzie i że to poprzednicy opracowali i zaczęli realizować PBDK na lata 2014-23 z perspektywą do 2025r. Via Baltica i Via Carpatia od początku były i są w tym Programie. Natomiast PiS zmienił ,,optykę" realizacyjną pod ,,swojego suwerena"?, odwlekając budowę S6 - Drogi Kaszubskiej w woj.pomorskim, S10- w woj. mazowieckim, kuj-pom. i wielkopolskim, S11- na trasie Piła-Poznań-Śląsk, S14- Zach.Obw. Łodzi, S74-Hrubieszów-Zamość-Kielce-Piotrków Tryb. i wiele innych. Tam też ludzie czekają na drogi ekspresowe, więc bez obrazy dla nich. Ponadto przy budowie dróg trzeba mieć na uwadze prognozowane natężenie ruchu, które jest zdecydowanie większe na zachodzie niż na wschodzie, gdyż większość Polaków handluje i jeździ na Zachód, a nie na Wschód (tu kłaniają się niekorzystne inklinacje polityczne oraz bariery transgraniczne (wizy, cła, uciążliwe kontrole graniczne itd). Budowanie drogich dróg tylko dla wygody lokalsów, bez analiz wykorzystywania i rentowności przejazdu jest nieodpowiedzialnym woluntaryzmem (politykierstwem). Oznacza to bezkarne wydawanie olbrzymiej Kasy z Budżetu (czytaj z podatków wszystkich Polaków).Nie jestem przeciwnikiem budowy dróg na Wschodzie, ale uważam, że trzeba zachować właściwe proporcje i umiar w sukcesywnej realizacji ww. PBDK.
dani
2019-02-20 13:06
Trzeba podziękować PiS za Via Baltice i Via Carpatie Lublin-Rzeszów! Kawał dobrej roboty! Już tylko czekamy w tym roku na budowe . Super że na południu od Białegostoku coś zaczyna się dziać! gdyby PO rządziła to nic by się tu nie działo bo PO interesuję tylko zachodnia Polska .
grand
2019-02-19 14:43
GDDKiA - musi się w końcu zdecydować, jak S19 ma przebiegać w ok.Białegostoku, od Sokółki -przez Knyszyn (?), czy przez Wasików (?). Za Knyszynem przemawia to, że tam ma być nawiązanie (budowa) S16 do Ełku (jako łącznika między S19 (Via Carpatią), a S61 (Via Balticą)). Natomiast przez Wasilków jest o 20 km bliżej, ale gorzej sytuacyjnie (problemy z zagęszczoną zabudową + zbyt blisko Białegostoku).

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: