Jesienią przetargi na podlaskie odcinki S19
- Anka Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-02-19
- Aktualizacja: 2019-05-14
- Jeśli decyzje środowiskowe zostaną wydane i staną się ostateczne, przetargi na te trzy odcinki ruszą w czwartym kwartale 2019 roku – informuje białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wcześniej, bo latem ma ruszyć przetarg na odcinek drogi S19 biegnący na trasie Sochonie – Dobrzyniewo – Choroszcz. Jednak to jaki będzie zakres zadania zależy od wyboru wariantu przebiegu drogi ekspresowej S19 na północ od Białegostoku.
18 lutego br, projektant przedstawił dokumentację drogi ekspresowej S19 na odcinku Sokółka – Korycin, ale w dodatkowym wariancie 5, tj. na odcinku Sokółka – Czarna Białostocka – Wasilków – Dobrzyniewo Duże – Choroszcz. Planowany odcinek drogi ekspresowej S19 ma długość ok. 51 km i jest poprowadzony w przybliżeniu tak, jak wygląda dzisiejszy przebieg DK19 (z ominięciem Sokółki, miejscowości Straż i Czarna Białostocka).
Dokumentacja drogi ekspresowej S19 pomiędzy Kuźnicą Białostocką (granica z Białorusią) a Białymstokiem, od kilku lat budzi ogromne zainteresowanie i emocje. Wśród opracowywanych planów S19 były te, które ze względów środowiskowych omijają Puszczę Knyszyńską od północy, na kierunku Sokółka - Korycin – Knyszyn – Dobrzyniewo. Natomiast są to warianty o około 20 km dłuższe niż ten, który był prezentowany jako Studium Techniczno – Ekonomiczno - Środowiskowe na odcinku Sokółka – Czarna Białostocka – Wasilków – Dobrzyniewo Duże (obecny ślad DK19 z ominięciem Sokółki i miejscowości Straż i Czarna Białostocka). A krótsze warianty, to jak zaznaczają drogowcy, niższe koszty – 20 km mniej, to min. 0,5 mld zł oszczędności, ale też lepsze wskaźniki opłacalności inwestycji.
Jeśli rekomendowany będzie wariant przebiegający w korytarzu obecnej DK19, to pojawi się konieczność uzyskania nowej decyzji środowiskowej, bo zmiany będzie wymagał węzeł Dobrzyniewo oraz droga na odcinku Sochonie – Dobrzyniewo. Wtedy zakres zadania ujętego w tegorocznym przetargu obejmie tylko odcinek do węzła Białystok Zach. wraz z wyprowadzeniem S19-ki w kierunku węzła Dobrzyniewo. Prace nad pozostałą częścią trasy przejdą wtedy na następny rok.
Według harmonogramów, droga ekspresowa S19 na Podlasiu ma być gotowa w 2025 roku. Oto jak wygląda obecnie zaawansowanie prac przygotowawczych i jakie są plany:
Harmonogram prac dla drogi ekspresowej S19 w woj. podlaskim Kuźnica Białostocka – Białystok - Chlebczyn
Kuźnica – Sokółka – ok. 12,5 km
– DŚU – złożenie wniosku – III kw. 2018
– DŚU – uzyskanie decyzji – II kw. 2019
Sokółka – Korycin z obwodnicą Sokółki - ok. 33,7 km
– DŚU – złożenie wniosku – II kw. 2019
– DŚU – uzyskanie decyzji – II kw. 2020
Korycin - Knyszyn, z obwodnicą Korycina – ok. 22,0 km
- DŚU – wydana w dniu 21.12.2015, ostateczna w dniu 03.02.2016
- ZRID – gotowość do złożenia wniosku – I kw. 2022
- ZRID – zakładany termin uzyskania decyzji – IV kw. 2022
Knyszyn – Dobrzyniewo Duże - ok. 13 km
- DŚU – wydana w dniu 21.12.2015, ostateczna w dniu 03.02.2016
- ZRID – gotowość do złożenia wniosku – I kw. 2022
- ZRID – zakładany termin uzyskania decyzji – IV kw. 2022
Dobrzyniewo Duże – w. Białystok Zachód, z odcinkiem drogi krajowej nr 65 Dobrzyniewo - Sochonie (w standardzie drogi ekspresowej – ok. 7 km, a jako GP – ok. 10 km)
- DŚU – wydana w dniu 21.12.2015, ostateczna w dniu 03.02.2016
- ZRID – gotowość do złożenia wniosku – II kw. 2020
- ZRID – zakładany termin uzyskania decyzji – I kw. 2021
Południowa obwodnica Białegostoku – odc. od węzła Białystok Zachód –Ploski (ok. 42 km jako droga ekspresowa a w standardzie GP- ok. 13,3 km)
– DŚU – złożenie wniosku – III kw. 2018
– DŚU – uzyskanie decyzji – II kw. 2019
Ploski – Chlebczyn z obwodnicami Bielska Podlaskiego, Bociek, Dziadkowic i Siemiatycz ( w standardzie drogi ekspresowej ok. 68 km, a jako GP - 7,0 km)
– DŚU – złożenie wniosku – III kw. 2018
– DŚU – uzyskanie decyzji – II kw. 2019
Droga ekspresowa S19 w Podlaskiem ma mieć 194 km. Jednak po przyjęciu dłuższych wariantów dla niektórych odcinków może się znacząco wydłużyć. S19 ma być projektowana jako droga dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę plus pasami awaryjnym i rozdzielającym.
S19 częscią trasy Via Carpatia
Na terenie Polski Via Carpatia przebiega szlakiem: S61 na odcinku granica państwa – Augustów – Ełk, S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz S19 Knyszyn – Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa. Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km (wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, tj. drogami S12 i S17).