Kto dokończy budowę drogi S3 Polkowice – Lubin? Wykonawcy chcą więcej niż budżet GDDKIA
Otwarto oferty na dokończenie budowy brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku. W wariancie optymistycznym odc. Polkowice - Lubin pojedziemy na początku 2021 r. Zdjęcia: GDDKIA

Poznaliśmy oferty w przetargu na dokończenie budowy odcinka drogi ekspresowej S3 od węzła Kaźmierzów (koło Polkowic) do węzła Lubin Północ w woj. dolnośląskim. Chętnych jest czterech wykonawców, problem jednak w tym, że złożone oferty są droższe od wyceny Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jeżeli dojdzie do podpisania umowy, to brakującym odcinkiem na trasie S3 Legnica - Nowa Sól pojedziemy najwcześniej na początku 2021 roku.

Na dokończenie budowy 14,4 km odcinka trasy S3 Polkowice – Lubin drogowcy planowali przeznaczyć kwotę około 211,7 mln zł. W przetargu wpłynęły cztery oferty i cena każdej z nich przewyższa założony budżet. Najniższą cenę – ponad 228 mln zł, zaproponowało konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe S.A. (lider), Masfalt Sp. z o.o. (partner), Drogomex Sp. z o.o. (partner). Dalej w kolejce jest konsorcjum Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. (lider) i MIRBUD S.A. (partner), które wyceniło prace na prawie 236,5 mln zł. Z kolei Budimex SA może zrealizować zadanie za 258,7 mln zł. Najdroższa oferta (294,7 mln zł) wpłynęła od firmy STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.

Komisja przetargowa przystąpi teraz do weryfikacji ofert. Drogowcy mogą zwiększyć budżet na dokończenie wszystkich prac lub wzorem innych inwestycji ogłoszą nowy przetarg zmieniając zakres zadania np. rozbiją je na mniejsze etapy.

Jeżeli jednak dojdzie do podpisania umowy, to nowy wykonawca będzie miał 14 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych) na dokończenie prac z możliwością skrócenia tego okresu do 12 miesięcy, jeśli zadeklaruje to w swojej ofercie (a tak zaproponowali wszyscy potencjalni wykonawcy).

Mapa z brakującem odcinkiem drogi ekspresowej S3 Polkowice - Lubin

Mapa z lokalizacją brakującego odcinka drogi ekspresowej S3 Polkowice - Lubin. Mapa: GDDKIA

Na odcinku S3 Polkowice – Lubin trzeba wykonać jeszcze ok. 25% prac przewidzianych w pierwotnym kontrakcie, który realizowało konsorcjum firm, z firmą Salini jako liderem (pod koniec kwietnia 2019 r. doszło do rozwiązania umowy, w czerwcu ruszył nowy przetarg). Nowy wykonawca będzie musiał m.in. dokończyć budowę drogi ekspresowej S3 (2 jezdnie po 2 pasy ruchu i pas awaryjny) oraz węzłów Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ. Ponadto do zadań wykonawcy będzie należało dokończenie budowy 25 obiektów inżynierskich, wykonanie systemów odwodnienia i urządzeń ochrony środowiska. Wykonawca będzie musiał uzyskać również decyzję o pozwoleniu na użytkowanie i oddać trasę do ruchu.

Wszystko o drodze ekspresowej S3 - informacje, przebieg, mapy, zdjęcia, odcinki w budowie, gotowe, w planach

Przez województwo dolnośląskie docelowo przebiegać będzie ok. 135 km ekspresowej trasy S3. Obecnie do wybudowania pozostał jeszcze fragment drogi S3 prowadzący od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce, który podzielony jest na dwa odcinki o łącznej długości 31,5 km (Bolków – Kamienna Góra i Kamienna Góra – Lubawka). Wartość tego zadania to prawie 2,4 mln zł. Z kolei na północy kraju w budowie znajdują się odcinki prowadzące ze Szczecina do Świnoujścia.

S3 Szczecin – Świnoujście: 40 km w budowie, ponad 30 km w przygotowaniu

Docelowo droga ekspresowa S3 połączy się z czeską autostradą D11. Biegnąca wzdłuż zachodniej granicy prawie 500-kilometrowa trasa to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego. Fragment europejskiego szlaku E65 o łącznej długości ok. 3950 km łączącego szwedzkie Malmö z greckim miastem Chania na Krecie.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Maati
2019-09-14 20:01
Liko ale sprecyzuj na co niby rydzyk dostał kasę czy po prostu klepiesz co ci ślina na język przyniesie. Gdyby swego czasu nie wybrano tego dziadostwa Sallini to z pewnością już dawno było by ukończona ta droga
do celowe dzialanie
2019-09-13 13:10
A makarony pogrzebali w ziemi zagarnęli większą część kasy przeznaczonej na tą inwestycję i się zmyli za nic nie odpowiadając.
celowe dzianie
2019-09-13 13:07
Przed wyborami ci z GDDKiA robią wrażenie mocno zdeterminowanych, moim zdaniem do wyboru wykonawcy i tak nie dojdzie , te 228 milionów za , które firma mota engil zdecydowała się zrealizować to zadanie jest kwotą racjonalnie przyzwoitą , biorąc pod uwagę stan inwestycji zostawionych przez Włochów. Tak na prawdę nie wiadomo czy zostało 25, 30 a może 30 % robót do wykonania a poza tym musi jeszcze dać 5 letnią gwarancję .
enrico
2019-09-11 18:29
Zbudowanie tego odcinka S3 (Polkowice-Lubin Płn), znacznie usprawnieni ruch tranzytowy Północ-Południe, po zachodniej stronie Polski. Uzupełni zostawioną ,,dziurę" w ekspresówce S3- po zbudowaniu ostatniego będącego w budowie odcinka S3 na trasie (Bolków-Lubawka- PL/CZ). Koszt budowy- stosunkowo wysoki- jest w tym przypadku konieczny do udźwignięcia, z uwagi na międzynarodowe (europejskie) konotacje i ratowanie politycznej strony wizerunkowej. Messi- to jest pomyłka -te 2,4 mln zł o których wspominasz- powinno być 2,4 mld zł- bo to górski odcinek i konieczna budowa 2 tuneli- jeden dł. ca 2.300 mb, drugi dł. ca 300 mb. Oby te ww. odcinki zbudowano jak najszybciej.
obserwator
2019-09-11 14:04
Tym z GDDKiA jest nie na rękę , że nie wygrała ich faworyt , który nie daje w Łapę jak sallini . Będą wiec kombinować , zamiast dołożyć , i moim zdaniem nie dojdzie do podpisania umowy.
kss
2019-09-10 15:23
nic dziwnego, w tym kraju ostatnio wszystko szybko i mocno podrożało, np prowadzenie firmy, żywność to i budowa dróg musi być droga, logiczne
przeciaganie
2019-09-10 15:14
i tak nie dojdzie do podpisania umowy , kombinują przed wyborami.
przekret
2019-09-10 15:12
Jak 5 lat temu wygrała pseudo firma włoska przetarg z 700 milionów to jest ok. , jak teraz wygrywa przetarg solidna , rzetelna firma polska za 220 milionów i 25 % robót to zamawiający uważa że jest to za dużo. Prawda jest taka że nie maja kasy kpina. ps. na wybory nie idę ,chyba że na opozycję .
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: