1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Małopolskie: Zamknięta DK75 na górze św. Justa co najmniej do października

Małopolskie: Zamknięta DK75 na górze św. Justa co najmniej do października

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2018-08-16
Małopolskie: Zamknięta DK75 na górze św. Justa co najmniej do października
Zamknięcie fragmentu DK75 na górze św. Justa, objazd dla kierowców do października - listopada. Zdjęcia: GDDKIA
W związku z prowadzonymi pracami przy osuwisku na drodze krajowej nr 75, odcinek wiodący przez zbocze góry św. Justa, zostanie zamknięty. Tak organizacja ruchu zacznie obowiązywać od poniedziałku tj. 20 sierpnia do końca października przy założeniu, że będzie sucha jesień, w razie opadów uniemożliwiających prace może się przedłużyć do połowy listopada 2018 r.

Zamknięcie drogi krajowej nr 75 jest niezbędne ze względu na charakter wykonywanych prac. Rozbierana będzie cała konstrukcja drogi, miejscami wykopy sięgną głębokości 7 m, ponieważ trzeba jeszcze wymienić grunty pod konstrukcją drogi, by ją docelowo wzmocnić. Koszt prac wyniesie prawie 46,4 mln zł. Rozbudowa ma być wykonana w ciągu 10 miesięcy. Do tego terminu nie jest wliczany okres zimowy czyli zakończenie prac zaplanowane jest na maj 2019 r.

Objazd DK75

Kierowcy będą musieli korzystać z objazdu. Zalecane są objazdy drogami powiatowymi przez Wronowice i Świdnik, czyli jest to droga tylko o 4 km dłuższa od drogi przez Just, dla pojazdów o nacisku 8 ton na oś (oznacza to, że np. samochód dostawczy mający dwie osie może mieć obciążenie 16t, samochód ciężarowy z przyczepą w sumie 5 osi do 40 ton ładunku) a cięższe pojazdy mogą poruszać się drogą krajową nr 28. Można także korzystać z innych dróg publicznych, stosując się do oznakowania o dopuszczalnej nośności.

- Prowadzona przebudowa ma przywrócić DK75 na tym odcinku do stanu przed uszkodzeniami, które spowodowało osuwisko oraz wzmocnienie jej i zabezpieczenie od strony stoku przed napierającymi masami ziemnymi. Celem jest utrzymanie przejezdności drogi, ponieważ ruchy osuwiskowe mogą doprowadzić do całkowitego jej zniszczenia i przerwania ciągłości. W praktyce oznacza to, że trzeba rozebrać istniejącą drogę, odbudować ją i wzmocnić, zabezpieczając jednocześnie betonowymi palisadami od strony stoku. Powstanie odwodnienie drogi poprzez budowę systemów drenaży, studni i rowów odprowadzających wodę. W ramach odwodnienia drogi wykonane muszą być oprócz drenaży zbierających wody powierzchniowe także drenaże wiercone w skarpach i zboczu góry. Studnie odwodnieniowe mają głębokość 10 metrów i 14 metrów. Trwa budowa palisady zabezpieczającej drogę. Żelbetowe pale mają średnicę 60 cm i wiercone są na różną głębokość, w zależności od miejsca. Do tej pory otwory wiercone były na głębokość 11,5 m oraz 13 metrów. Powstanie w sumie 17 km pali – wyjaśniają drogowcy z małopolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Prace nie obejmują stabilizacji całego osuwiska Just-Tęgoborze. Mają zasięg lokalny – dodają.

Na odcinku od km 51+600,00 do km 53+320,00 w miejscowości Tęgoborze droga krajowa nr 75 wznosi od Jeziora Rożnowskiego do Przełęczy Św. Justa, gdzie różnica wysokości wynosi 103,5 m, w większości na obszarze osuwiskowym, o zróżnicowanej aktywności. Osuwisko Just-Tęgoborze ma 21,3 ha powierzchni i obejmuje południowy oraz południowo-wschodni stok. Droga krajowa nr 75 zajmuje tylko kilka procent tego obszaru. Utwory geologiczne fliszu karpackiego, który tu występuje sprzyjają procesom osuwiskowym. Łupki i piaskowce pod wpływem przedostawanie się wody do warstw poślizgowych doprowadzają do przesuwania się skał względem siebie, na różnych głębokościach. Wg badań geologicznych prowadzonych na zlecenie GDDKiA Oddziału w Krakowie powierzchnie poślizgu jest kilka są na różnych głębokościach np.: 6 m, 12 m, 25 m, 30 m, 69 m i 78 metrów. Szczególnie ruchy osuwiskowe uaktywniają się po intensywnych i długotrwałych deszczach. Ale nie tylko. Jest też stałe zasilanie wodami podziemnymi. Wraz z przesuwaniem się warstw skał i ziemi, przesuwa się droga DK75, w stronę J. Rożnowskiego. Od 2010 r. do 2016 r. GDDKiA wydała w sumie 3 055 460 zł na zabezpieczenie drogi przed przerwaniem jej ciągłości.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 75