Nowa autostrada na trasie Wrocław – Berlin w budowie. Pierwsze kilometry już we wrześniu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-08-13
Budowa autostrady A18 Olszyna – Golnice to największa inwestycja drogowa w woj. lubuskim. Inwestycja została podzielona na cztery odcinki, z czego jeden obejmuje trasę w woj. dolnośląskim.
Kiedy będzie oddana autostrada A18?
Obecnie trwają ostatnie prace przy budowie odcinka A18 pomiędzy Żarami i Iłową. Ten 22-kilometrowy odcinek ma być oddany do ruchu we wrześniu br. Pozostałe odcinki tej drogi zostaną ukończone w 2023 roku.
Opłaty na autostradach. Na jakich odcinkach A4 jest płatna? Ile za przejazd A4?
Budowa autostrady A18 Olszyna – Golnice w podziale na odcinki:
Rozbudowa DK18 Olszyna - Golnice do autostrady A18 w podziale na odcinki. Mapa: GDDKIA
A18 granica państwa w Olszynie - Żary
Odcinek zaczyna się na granicy państwa a kończy około dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia. To jedyny z odcinków, który jest realizowany w formule projektuj i buduj. Długość odcinka to 11,6 km. 24 kwietnia 2020 r. została podpisana umowa na projekt i przebudowę. Wartość umowy na roboty opiewa na kwotę 185,9 mln zł.
Zaawansowanie prac wynosi obecnie 55 proc. W ramach zadania przebudowane zostaną także węzły drogowe: Olszyna - przy granicy z Niemcami oraz Żary Zachód - na przecięciu z drogą krajową nr 12. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.
Budowa odcinka autostrady A18 pomiędzy Olszyną (granica państwa) a Żarami, węzeł Królów. Zdjęcia: GDDKIA
A18 Żary - Iłowa
Dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia zaczyna się drugi odcinek, który kończy się około czterech kilometrów przed węzłem Iłowa. Długość odcinka wynosi 21,9 km. Umowę zawarto 14 listopada 2019 r. Wartość umowy na roboty to 254,1 mln zł.
Odcinek A18 Żary – Iłowa realizowany jest w systemie tradycyjnym - buduj. To najbardziej zaawansowany fragment przebudowywanej drogi. Postęp prac budowlanych to blisko 99 proc. W zakres prac wchodzi również przebudowa węzła drogowego Żary Południe na przecięciu z drogą krajową nr 27.
Fragment autostrady A18 pomiędzy Żarami a Iłową zostanie oddany do użytku jako pierwszy, już we wrześniu tego roku.
Ostatnie prace na budowie A18 Żary - Iłowa. Oddanie odcinka - wrzesień 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA
A18 Iłowa - granica województw
Trzeci kontrakt ma swój początek blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego. Jego długość to 16,2 km. Umowę na realizację odcinka w systemie tradycyjnym – buduj drogowcy podpisali 21 stycznia 2021 r. Wartość umowy na roboty wynosi 175,1 mln zł.
Zaawansowanie procentowe prac wynosi ok. 55 proc. W ramach zadania przebudowany zostanie także węzeł Iłowa na przecięciu z drogą wojewódzką nr 296.
Zakończenie prac na odc. A18 Iłowa granica z woj. dolnośląskim planowane jest w II połowie 2023 r.
Zaawansowanie prac na odc. A18 Iłowa - granica z woj. dolnośląskim, węzeł Iłowa. ZDjecia: GDDKIA
A18 granica województw - Golnice
Ostatni kontrakt w całości zlokalizowany jest na obszarze województwa dolnośląskiego. Swój początek ma bowiem na granicy woj. lubuskiego i dolnośląskiego, a koniec na węźle Golnice. Umowa na realizację odcinka do Golnic została podpisana 27 stycznia 2021 r. Długość odcinka odcinka to 21,5 km. Wartość umowy na roboty wynosi 258,7 mln zł. Tutaj prace budowlane są najmniej zaawansowane. Wykonano 53 proc. robót.
Planowane zakończenie prac przypada na II połowę 2023 r.
Budowa odcinka autostrady A18 w woj. dolnośląskim - do Golnic jest najmniej zaawansowana. ZDjecia: GDDKIA
Jaka będzie nowe 70 km autostrady A18?
Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie w pełnym zakresie istniejącego układu drogowego (istniejącej drogi krajowej nr 18 na odcinku Olszyna - Golnice o długości 70 km) do parametrów autostrady i obowiązujących standardów sieci drogowej UE oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez wymianę zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowanie nośności drogi do przenoszenia obciążenia 115 kN/oś przy uwzględnieniu prognozowanego natężenia. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy to budowa jezdni północnej, zakończona w 2006 r.).
W związku z powyższym założono rozbiórkę istniejącej nawierzchni betonowej jezdni południowej, jej poszerzenie i odtworzenie konstrukcji jezdni o nawierzchni z betonu cementowego przy wykorzystaniu materiału uzyskanego z rozbiórki (do warstwy podbudowy betonowej).
Ponadto przewiduje się wyposażenie autostrady A18 we wszystkie niezbędne elementy ochrony środowiska, w tym w górne przejścia dla zwierząt.
Autostrada A4 na Dolnym Śląsku. Jak powstawała i jaka będzie nowa A4 Wrocław – Legnica i A4 Legnica – Krzyżowa. Mapy i warianty przebiegu
Jak DK18 zmienia się w A18. To ważna część międzynarodowego kortarza trasnsportowego
Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona Autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. W listopadzie 2004 roku rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w roku 2006.