Nowa droga ekspresowa S11 omija Szczecinek. Będzie też obwodnica na DK20
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-11-07
Umowa na realizację obwodnicy Szczecinka została podpisana jesienią 2015 roku. Wykonawca zadania w formule projektuj i buduj jest konsorcjum firm Eurovia i Warbud. Po zakończeniu fazy projektowania wiosną 2017 roku ruszyła budowa. W czwartek, 7 listopada, obwodnica o długości 12 km w ciągu drogi ekspresowej S11 trafi do ruchu. - Droga zostanie udostępniona kierowcom w całości, bez żadnych ograniczeń – zapowiada Mateusz Grzeszczuk, rzecznik GDDKiA.
Kierowcy będą mieli do dyspozycji dwujezdniową trasę o dwóch pasach ruchu w każdą stronę z dwoma węzłami drogowymi Szczecinek Środmieście, Szczecinek Wschód oraz dwoma rondami na początku i końcu trasy. W ciągu ekspresowej obwodnicy Szczecinka powstało 13 wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt. Z uwagi na teren wymagane było zastosowanie w wielu miejscach wzmocnień podłoża, w tym wykonanie betonowych pali przemieszczeniowych. Był to tez jeden z powodów przesunięcia terminu otwarcia trasy z kwietnia na listopad.
Wschodnia obwodnica Szczecinka to część drogi ekspresowej S11. Zdjęcia: GDDKIA
Obwodnica w ciągu trasy S11 omija Szczecinek od wschodu, przebiegając częściowo równolegle do linii kolejowej, między miastem, a jeziorem Wielimie. Włączenie do istniejącej drogi krajowej nr 11 od północy nastąpi w ul. Koszalińską natomiast od południa w ul. Pilską. Nowa trasa usprawni przejazd na ważnej drodze S11 łączącej Pomorze z Wielkopolską i Śląskiem. Szczecinek jest kolejnym miastem obok Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które mają już obwodnicę na S11.
Realizacja obwodnicy wyniosła ponad 400 milionów złotych, w tym unijne dofinansowanie to ponad 213 milionów złotych.
Parametry techniczne obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi S11
- klasa techniczna drogi - S
- prędkość projektowa - Vp = 100 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- liczba pasów ruchu - 2 x 2 pasy
- szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
- szerokość pobocza gruntowego - 0,75 m
- szerokość pasa dzielącego - 4,00 m (w tym opaski wewnętrzne 2 x 0,50 m)
- dopuszczalne obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś
Droga ekspresowa S11 jest jednym z głównych szlaków komunikacyjnych Polski w układzie południkowym, który łączy Śląsk, Wielkopolskę i Pomorze Środkowe. Obecnie na teranie województwa zachodniopomorskiego opracowywana jest koncepcja programowa dla fragmentu Koszalin - Bobolice, którego realizacja jest przewidziana na lata 2020-2023.
Południowa obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 w przygotowaniu
Przypominamy, ze trwają przygotowania do realizacji kolejnego etapu obwodnicy Szczecinka. Chodzi o odcinek drogi krajowej nr 20, który od południa ominie miasto i połączy się obwodnicą w ciągu drogi ekspresowej S11. Na początku 2019 r. rząd zatwierdził Program Inwestycji, co oznacza rozpoczęcie procesu przygotowania (opracowanie Koncepcji Programowej) i realizacji tego zadania.
Mapa przebiegu obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 i DK20. Mapa: GDDKIA
Południowa obwodnica Szczecinka o długości 4,3 km połączy się z budowaną obecnie obwodnicą w ciągu drogi S11. Nowa trasa będzie jednojezdniową drogą klasy GP. Inwestycja rozpocznie się na północ od miejscowości Sitno, gdzie powstanie rondo, od którego rozpocznie się obwodnica. Następnie droga będzie przebiegała w kierunku wschodnim przechodząc wiaduktem nad linią kolejową Szczecinek - Piła. Na przecięciu z obecną DK11 powstanie kolejne rondo, a na włączeniu w S11 nowy węzeł drogowy.
Nowa droga ma być gotowa w 2025 r.