Nowe obwodnice na Mazowszu – stan realizacji i terminy
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-08-23
Dwie mazowieckie obwodnice, Lipska (DK79) i Pułtuska (DK61/57), są już w realizacji. W przypadku tej pierwszej, Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID.
- Planujemy jeszcze w tym roku rozpocząć roboty w terenie. Zakończenie prac przewidziane zostało w II kwartale 2024 roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych.
Jeśli chodzi o obwodnicę Pułtuska, w kwietniu 2022 r. złożony został wniosek o wydanie decyzji ZRID. Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne. Roboty w terenie po pozyskaniu decyzji ZRID, rozpoczną się wiosną 2023 r. i zakończą w I kwartale 2025 r.
Kolejnych siedem obwodnic na Mazowszu jest w fazie przygotowania dokumentacji projektowej, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.
S7 z Warszawy nad morze. S7 Napierki – Płońsk w całości dwujezdniowa
Mapa obwodnic w woj. mazowieckim w ramach programu budowy 100 obwodnic. Mapa: GDDKIA
Nowe obwodnice w woj. mazowieckim w ramach Programu budowy 100 obwodnic
Obwodnica Lipska - w realizacji
10 grudnia 2020 r. podpisano umowę na projekt i budowę 6,4-kilometrowej obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79. To pierwsze zadanie ujęte w Programie, które weszło w etap realizacji. Umowa została zawarta z firmą Budimex o wartości prawie 110 mln zł.
Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale 2024 r.
Obwodnica Lipska o długości 6,4 km poprowadzona będzie w układzie północ-południe, po zachodniej stronie miejscowości Lipsko. Początek obwodnicy planowany jest około 350 m na północ od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 754. Koniec około 500 m od nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Lipska jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 79. Działanie to jest powiązane również z realizacją innego obejścia miejscowości bardziej na północ, czyli obejścia Zwolenia. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Lipsku. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się z Warszawy. Będzie stanowić również uzupełnienie przebudowanego ciągu drogi wojewódzkiej nr 747.
Obwodnica Pułtuska - w realizacji
17 czerwca 2021 r. zawarto umowę na projekt i budowę 19,8-kilometrowej obwodnicy Pułtuska w ciągu DK61 wraz z korektą przebiegu DK57. To druga mazowiecka obwodnica, która weszła w etap realizacji.
Wykonawcą inwestycji jest firma Strabag. Umowa opiewa na prawie 442 mln zł.
Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na II kwartał 2025 r.
Nowa trasa o łącznej długości ok. 20 km będzie omijać Pułtusk od zachodu. Wybudowany zostanie węzeł drogowy na rozwidleniu DK61 i DK57 wraz z korektą przebiegu DK57 na odcinku ok. 3 km (budowa obwodnicy m. Kleszewo i m. Przemiarowo). Obwodnica na całej długości będzie posiadała parametry drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Wybudowane zostaną obiekty inżynierskie, chodniki, drogi do obsługi terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Pułtuska jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 57 i 61. Planowana jest rozbudowa całego przebiegu drogi krajowej nr 61 biegnącej z Warszawy do rozwidlenia z drogą krajową nr 57. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Pułtusku. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Drogi krajowe nr 57 i 61 stanowią popularne trasy dojazdu mieszkańców stolicy i woj. mazowieckiego na Warmię i Mazury.
Dzięki realizacji inwestycji ruch zostanie wyprowadzony także z sąsiednich miejscowości: Kacice, Kleszewo, Przemiarowo. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnica Ostrołęki – w przygotowaniu
Umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) podpisano 20 listopada 2019 r. Zakończenie wszystkich prac projektowych przewidywane jest w maju 2023 r.
Zadaniem wykonawcy jest przygotowanie dokumentacji zawierającej wariantowy przebieg obwodnicy Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53, wykonanie badań geologicznych oraz przygotowanie wniosku wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który GDDKiA składa we właściwym organie celem przeprowadzenia postępowania administracyjnego, które zakończy się wydaniem decyzji środowiskowej.
Obwodnica Ostrołęki w ciągu DK53 na etapie decyzji środowiskowej. W planach obwodnica południowa
GDDKiA wskazała Wariant 1 przebiegu obwodnicy jako rekomendowany do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Długość całego odcinka dla wariantu 1 - wynosi ok. 14 km.
Planowana obwodnica Ostrołęki będzie posiadała jedną jezdnię po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Będzie to droga o klasie GP z dostępnością poprzez skrzyżowania/węzły. Ruch lokalny zostanie poprowadzony drogami tzw. serwisowymi.
Początek odcinka zlokalizowany jest na istniejącym odcinku DK53 w rejonie miejscowości Szwendrowy Most. Koniec odcinka znajduje się na włączeniu do istniejącej DK61 pomiędzy miejscowościami Nożyce i Dobrołęka. Projektowana trasa przebiega przez obszar dwóch gmin - głównie gminy Olszewo-Borki oraz na krótkim odcinku przez obszar gminy Lelis. Planowane zadanie inwestycyjne znajduje się na terenie powiatu ostrołęckiego.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Ostrołęki:
- 2023 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2024 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2025-2027 - planowane lata realizacji robót budowlanych.
Obwodnica Skaryszewa – w przygotowaniu
19 października 2020 r. zawarto umowę na opracowanie STEŚ-R oraz materiałami do uzyskania DŚU dla obwodnicy Skaryszewa w ciągu DK9.
Przewiduje się powstanie 6-kilometrowej obwodnicy Skaryszewa w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP. Zostanie zaprojektowana w układzie ruchu północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu. Ostatecznie GDDKIA wskazała jako wariant preferowany przebieg po zachodniej stronie miasta i taki też został wskazany we wniosku o decyzję do burmistrza Skaryszewa.
Obwodnica Skaryszewa, DK9 w nowym śladzie – burmistrz zatwierdzi przebieg
Mapa z wybranym wariantem przebiegu obwodnicy Skaryszewa w ciągu DK9. Mapa: GDDKIA
Podstawowym celem budowy obwodnicy Skaryszewa jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 9 z Radomia, w kierunku południowym. Jest to ważny szlak komunikacyjny w kierunku Ostrowca Świętokrzyskiego, Opatowa i dalej Rzeszowa. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Skaryszewie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Obwodnica będzie stanowiła również uzupełnienie oraz element rozprowadzający ruch z planowanej drogi ekspresowej S12.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Skaryszewa:
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2024 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2026-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych.
Obwodnica Zwolenia – w przygotowaniu
19 października 2020 r. drogowcy podpisali umowę na opracowanie STEŚ-R i materiałami do uzyskania DŚU dla obwodnicy Zwolenia w ciągu DK79. Prace wskażą wariantowy przebieg ok. 9-kilometrowej obwodnicy Zwolenia. Przewiduje się, że nowa droga zaprojektowana zostanie w układzie północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości. Początek obwodnicy planowany jest po północnej stronie miasta Zwoleń w rejonie wsi Strykowice Górne. Jednoznaczny przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.
Jaka będzie nowa wylotówka z Warszawy? W projektowaniu DK79 Piaseczno – Góra Kalwaria
Podstawowym celem budowy obwodnicy Zwolenia jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 12 i 79. Działanie to jest powiązane również z realizacją innego obejścia miejscowości, bardziej na południe, czyli obejścia Lipska. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Zwoleniu. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Obwodnica będzie stanowiła uzupełnienie oraz element rozprowadzający ruch z planowanej drogi ekspresowej S12 pomiędzy Radomiem a Puławami. Prace nad tym ciągiem również trwają.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Zwolenia:
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2024 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2026-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych.
Obwodnica Łącka – w przygotowaniu
Umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla obwodnicy Łącka w ciągu DK60 zawarto 28 października 2020 r. Prace projektowe wskażą planowany przebieg 3-kilometrowej obwodnicy Łącka. Przewiduje się, że nowa droga ominie istniejącą zabudowę po północno-zachodniej stronie obecnej DK60. Jednoznaczny przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Łącka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60 pomiędzy Płockiem a Kutnem. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Łącku. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy. Droga stanowi bowiem alternatywny objazd aglomeracji stołecznej po północnej stronie pomiędzy drogą S8 a autostradą A1. Będzie również stanowić uzupełnienie zbudowanej obwodnicy Gostynina.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Łącka:
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2024 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2026-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych.
Obwodnica Siedlec – w przygotowaniu
Umowę na opracowanie STEŚ-R i materiałami do uzyskania DŚU dla obwodnicy Siedlec w ciągu DK63 zawarto 6 listopada 2020 r.
To nowe zadanie, którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Wykonane prace wskażą wariantowy przebieg obwodnicy Siedlec, która będzie miała ok. 8 kilometrów. GDDKIA zakłada, że trasa zostanie zbudowana po północno-zachodniej stronie miasta Siedlce, na przedłużeniu istniejącej południowej obwodnicy Siedlec w ciągu DK2. Obwodnica będzie zaczynać się włączeniem w istniejący ciąg DK63 po północnej stronie miejscowości Chodów, a kończyć się będzie połączeniem z istniejącą DK2 w rejonie miejscowości Stare Iganie. Docelowy przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Siedlec jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 2 i 63. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Obwodnica będzie stanowiła uzupełnienie i dopełnienie efektu, który zapewnia realizacja autostrady A2. Poprzez budowę tej obwodnicy w ciągu DK63, wraz z oddaniem autostrady, zmieni się cały układ komunikacyjny miasta, gdzie ruch dalekobieżny i tranzytowy nie będzie wjeżdżał do miejscowości.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Siedlec:
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2025 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2026-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych
Obwodnica Sokołowa Podlaskiego – w przygotowaniu
6 listopada 2020 r. drogowcy zawarli umowę na opracowanie STEŚ-R i materiałami do uzyskania DŚU dla obwodnicy Sokołowa Podlaskiego w ciągu DK62 i 63.
To nowe zadanie, którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Wykonane prace wskażą wariantowy przebieg obwodnicy Sokołowa Podlaskiego. Docelowy przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej. GDDKIA zakłada, że będzie to ok. dwadzieścia trzy kilometry po nowym śladzie
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sokołowa Podlaskiego jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, który obecnie odbywa się drogami krajowymi nr 62 i 63. Obecnie obie drogi krajowe przebiegają przez gęsto zabudowany obszar miasta i stanowią jego kręgosłup komunikacyjny.
Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w samym Sokołowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Sokołowa Podlaskiego:
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2025 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2026-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych.
Obwodnica Ciechanowa – w przygotowaniu
Umowę na opracowanie STEŚ-R i materiałami do uzyskania DŚU dla obwodnicy Ciechanowa w ciągu DK60 podpisano 29 kwietnia 2021 r.
Trasa zostanie raczej zbudowana po południowej stronie miejscowości i będzie miała około 16 kilometrów długości. Docelowy przebieg trasy klasy GP zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.
Ciechanów będzie miał obwodnicę - warianty przebiegu nowej DK60
Obwodnica Ciechanowa, po zbudowaniu i oddaniu do ruchu, wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, który obecnie odbywa się drogą krajową nr 60. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i poprawa warunków ruchu w samych Ciechanowie. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego odbywającego się wokół Warszawy.
Planowany harmonogram realizacji obwodnicy Ciechanowa:
- 2024 r. - ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj i buduj
- 2025 r. - podpisanie umowy z wykonawcą
- 2026-2028 - planowane lata realizacji robót budowlanych.