1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Nowy węzeł A4 z Zakopianką możliwy najwcześniej za pięć lat

Nowy węzeł A4 z Zakopianką możliwy najwcześniej za pięć lat

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2021-03-18
Nowy węzeł A4 z Zakopianką możliwy najwcześniej za pięć lat
Krok bliżej do rozbudowy węzła A4 Kraków Południe. Jest umowa na projekt i nadzór. Zdjęcia: GDDKIA
Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i Krakowem. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów tworzą się tam gigantyczne korki. Poprawę sytuacji ma przynieść rozbudowa węzła, ale jego budowa to dopiero perspektywa lat 2025 – 2026.

Jak na razie drogowcy uczynili pierwszy krok w kierunku rozbudowy połączenia autostrady A4 z Zakopianką. Została podpisana umowa na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej rozbudowy węzła autostradowego Kraków Południe. Prace o wartości ok. 1,6 mld zł zrealizuje konsorcjum firm MPRB (lider), Mosty Kraków (partner) oraz MP Infra (partner). Zadaniem wykonawcy będzie także uzyskanie decyzji administracyjnych i sprawowanie nadzoru autorskiego nad rozbudową.

Nowe autostrady i drogi ekspresowe – czego możemy oczekiwać w 2021 roku?

Zakres prac projektowych obejmuje m.in. wykonanie opracowań geodezyjno-kartograficznych, geotechnicznych, geologicznych, Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R). Przygotowane zostaną też opracowania środowiskowe, w tym materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wraz z uzyskaniem ostateczności tej decyzji oraz ewentualnie raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. - Do wykonawcy należy ponadto przygotowanie wielobranżowego projektu budowlanego, materiałów do wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) lub pozwolenia na budowę wraz z uzyskaniem decyzji. Podczas przetargu na roboty budowlane wykonawca dokumentacji będzie odpowiadał na pytania oferentów, a w trakcie budowy sprawował nad nią nadzór autorski – dodają przedstawiciele krakowskiego oddziału GDDKIA.

W umowie przewidziano 47 miesięcy na opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej oraz uzyskanie potrzebnych decyzji i pozwoleń do ogłoszenia przetargu na realizację robót budowlanych. Drogowcy tłumaczą, że 30 miesięcy, po uzyskaniu decyzji ZRID, przeznaczone jest na opracowanie dokumentacji związanej z opisami nieruchomości i gospodarowaniem nieruchomościami, 5 miesięcy to czas na udzielanie odpowiedzi wykonawcom, którzy zadawać będą pytania w trakcie przetargu na realizację robót budowlanych. Terminy te są szacunkowe i mogą ulec zmianom w zależności od przebiegu procedury przetargowej.

Ostatnim etapem będzie nadzór autorski podczas prowadzenia robót budowlanych, który został oszacowany na 25 miesięcy. Prowadzony będzie od momentu przekazania placu budowy do ukończenia inwestycji.

Cała S52 Północna Obwodnica Krakowa może być budowana. Jest ZRID na węzeł Mistrzejowice

Umowa na dokumentację rozbudowy węzła A4 Kraków Południe podpisana

Umowa na dokumentację rozbudowy węzła A4 Kraków Południe podpisana. To pierwszy etap inwestycji. Zdjęcia: GDDKIA

Budowa autostrad w Polsce

Z harmonogramów wynika, że prace dokumentacyjne związane z rozbudową węzła A4 Kraków Południe zaplanowane są na lata 2021 - 2024. Po tym etapie mozliwa będzie realizacja robót budowlanych. Wstępnie zaplanowano je na lata 2025 - 2026.

Węzeł Kraków Południe rozprowadza ruch pomiędzy Południową Autostradową Obwodnicą Krakowa A4, DK7 (Zakopianką) i Krakowem. Według prowadzonych obserwacji natężenia ruchu, na tym odcinku autostrady przejeżdża średnio ponad 70 tys. pojazdów na dobę. W godzinach szczytów komunikacyjnych jeden z pasów autostrady na obu jezdniach jest blokowany przez pojazdy oczekujące na włączenie się do DK7 w kierunku południowej granicy Polski (DK7 i DK47) oraz w kierunku Bielska Białej i Cieszyna (zjazd z DK7 na DK52 w Głogoczowie). Zatłoczona jest także ul. Zakopiańska, na której koncentruje się ruch z centrum miasta. Te potoki ruchu łączą się na miejskim odcinku DK7, gdzie na długości 1,3 km są cztery skrzyżowania z sygnalizacjami świetlnymi, co powoduje spiętrzenie ruchu. W rezultacie kolejka samochodów czekających na zjazd z autostrady na południe Polski sięga często kilku kilometrów. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. na odcinku Zakopianki pomiędzy Krakowem i Głogoczowem przejeżdżało średnio ponad 40 tys. pojazdów na dobę.

Rozbudowa węzła Kraków Południe autostrady A4 i DK7 ZakopiankiRozbudowa węzła Kraków Południe autostrady A4 i DK7 Zakopianki. Mapa: GDDKIA

Okazuje się, że sama rozbudowa węzła nie zapewni poprawy płynności ruchu. Konieczne będzie również zwiększenie przepustowości na łącznicach węzła. - Poprawa płynności ruchu na węźle A4 Kraków Południe i DK7 możliwa jest tylko wówczas, gdy zwiększymy przepustowość na łącznicach autostrady z kierunku Katowic i Rzeszowa w kierunku Zakopanego. Konieczna jest likwidacja sygnalizacji świetlnej oraz przebudowa skrzyżowania z sygnalizacją świetlną na ulicy Taklińskiego i Poronińskiej – wyjaśniają drogowcy.

W ramach rozbudowy węzła Kraków Południe uwzględniona jest budowa: estakady, ronda na skrzyżowaniu ulic Poronińskiej i Taklińskiego z ul. Zakopiańską, podziemnego przejścia dla pieszych, murów oporowych, ekranów akustycznych, dróg serwisowych, oraz przebudowa łącznic.

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na autostradzie A4 Utrudnienia na drodze 7 Jak dojadę - Kraków